راکتور آب سنگین اراک چه زمانی کامل می شود؟

کدخبر: ۴۷۷۳۰۲
عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: در بحث راکتور اراک و سانتریفیوژهای نطنز و سایر تاسیسات هسته ای به توفیقات خوبی رسیده ایم و قطعا این موفقیت ها در جهت بهبود زندگی نسل جوان در آینده برای تولید برق، آب و انرژی پاک به کار گرفته می شود.
راکتور آب سنگین اراک چه زمانی کامل می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یعقوب رضازاده با اشاره به تکمیل راکتور اراک تا پایان سال آینده گفت: ایران به توان و قدرت هسته ای مناسبی رسیده و از بابت خودکفایی و تامین نیازهای هسته ای خود توسط دانشمندان جوان هسته ای مان نگرانی نداریم.

به گفته رضازاده « در بحث راکتور اراک و سانتریفیوژهای نطنز و سایر تاسیسات هسته ای به توفیقات خوبی رسیده ایم و قطعا این موفقیت ها در جهت بهبود زندگی نسل جوان در آینده برای تولید برق، آب و انرژی پاک به کار گرفته می شود.»

پیش از این نیز محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در بازدید مجتمع هسته‌ای خنداب، بر ضرورت بهره‌برداری از رآکتور آب سنگین خنداب(اراک) در سریعترین زمان ممکن و با مشارکت حداکثری صنایع داخلی تأکید کرده بود.

تأسیسات آب سنگین اراک معروف به IR-40  یکی از تأسیسات بزرگ هسته‌ای کشور ایران است که در ۷۵ کیلومتری شمال غرب اراک قرار دارد. این مجتمع شامل یک نیروگاه ۴۰ مگاواتی و رآکتور تحقیقاتی است.

کار ساخت مجتمع از سال ۱۳۷۷ خورشیدی آغاز و تمامی مراحل طراحی و اجرای آن توسط متخصصان ایرانی انجام شد. بهره‌برداری از این نیروگاه در سال ۱۳۸۵ و با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت انجام گردید.

تولیدات نیروگاه شامل آب سنگین و آب سبک است که از محصولات جانبی آب سنگین به‌شمار می‌رود.

آب سنگین جهت درمان و پیشگیری از سرطان کاربرد دارد.آب سنگین تولیدی این نیروگاه در حوزه‌های مختلف از جمله زیست‌شناسی، پزشکی و فیزیک کاربرد دارد.همچنین از آن به عنوان مادهٔ خنک‌کننده برای نیروگاه‌های هسته‌ای و تولید رادیو دارو استفاده می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید