کانبرا مدعی شد

حمله لیزری چین به هواپیمای نظامی استرالیا!

کدخبر: ۴۷۷۴۱۵
اقتصادنیوز: وزارت دفاع استرالیا روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد نیروی دریایی چین روز پنجشنبه یک هواپیمای استرالیایی را با موشک لیزری هدف قرار داد.
حمله لیزری چین به هواپیمای نظامی استرالیا!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا از نشریه "ساوت چاینا مورنینگ پست" هنگ کنک، وزارت دفاع استرالیا امروز شنبه اعلام کرد که یک کشتی نیروی دریایی چین لیزری را به سمت یک هواپیمای نظامی استرالیایی در حال پرواز بر فراز مسیرهای شمالی این کشور هدایت کرد که باعث روشن شدن هواپیما و به‌طور بالقوه به خطر افتادن جان سرنشینان آن شد.


مسئولان این وزارتخانه گفتند: "لیزر انداختن به هواپیما توسط کشتی چینی یک حادثه امنیتی جدی محسوب می شود. ما این رفتار غیرحرفه ای و ناایمن را به شدت محکوم می کنیم. این اقدامات می توانست ایمنی و جان پرسنل ما را به خطر بیندازد."این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد که یک هواپیمای P-۸A Poseidon - نوعی هواپیمای گشت دریایی - روز پنجشنبه یک لیزر منتشر شده از یک کشتی ارتش چین (PLA-N) را شناسایی کرده است.

این وزارتخانه گفت که کشتی چینی در زمان وقوع حادثه با یک کشتی دیگر PLA-N از طریق دریای آرافورا به سمت شرق حرکت می کرد. این دریا بین سواحل شمالی استرالیا و سواحل جنوبی گینه قرار دارد.

یک مسئول وزارت دفاع استرالیا گفت که هر دو کشتی از آن زمان از طریق تنگه تورس عبور کرده و در دریای مرجان قرار داشتند. موشک های لیزری این امکان را دارند که آسیب جدی به وسایل پروازی وارد کنند؛ زیرا وقتی به سمت هواپیما شلیک می شوند می‌توانند خلبانان را مجروح کرده یا موقتاً دید آنها را کور کنند.

البته چنین اخباری غیرعادی نیستند؛ زیرا ایالات متحده و متحدانش همواره چین را به ابراز قدرت متهم می کنند و اقداماتی را برای به چالش کشیدن نفوذ فزاینده پکن در غرب اقیانوس آرام و جاهای دیگر انجام داده و می دهند. روابط بین استرالیا و چین، شریک تجاری اصلی آن، پس از اینکه کانبرا شرکت فناوری هوآوی را از برقراری شبکه پهن باند ۵G خود در سال ۲۰۱۸ منع کرد و همچنین خواستار تحقیق مستقل در مورد منشاء کووید-۱۹ شد، تیره شد.

دو سال پیش نیز آمریکا نیروی دریایی چین را متهم کرد که هواپیماهای پوسایدون این کشور را بر فراز اقیانوس آرام با لیزر هدف قرار داده است. پکن این ادعا را تکذیب کرد و گفت که هواپیما به رغم هشدارهای مکرر در ارتفاع کم بر فراز کشتی چینی دور زده است.

در سال ۲۰۱۹ هم خلبانان بالگردهای نیروی دریایی استرالیا گزارش دادند که هنگام تمرین در دریای چین جنوبی مورد اصابت لیزر قرار گرفته اند که آنها را مجبور به فرود احتیاطی کرده است. در سال ۲۰۱۸، ایالات متحده شکایتی رسمی به دولت چین درباره استفاده از لیزرهای درجه بالا در نزدیکی پایگاه هایش در جیبوتی که به سمت هواپیماها هدایت می شد و منجر به جراحات جزئی دو خلبان آمریکایی شد، تقدیم کرد.

تنش ها به ویژه در دریای چین جنوبی که پکن تقریباً مدعی مالکیت همه آنها است، طی سال های اخیر تشدید شده است. در عین حال واشنگتن و متحدانش بر آزادی دریانوردی و پرواز در آب های بین المللی اصرار دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید