تاکید G7 بر حفظ تمامیت ارضی اوکراین

کدخبر: ۴۷۷۴۶۷
اقتصادنیوز: گروه هفت ضمن تاکید بر حفظ تمامیت ارضی اوکراین، خواهان پایبندی بر راه‌حل دیپلماتیک برای حل بحران اوکراین شد.
تاکید G7 بر حفظ تمامیت ارضی اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزیران خارجه گروه هفت همزمان با افزایش تنش‌ها میان روسیه و غرب بر سر اوکراین، مدعی پایبندی خود بر ایجاد راه حل مسالمت آمیز و دیپلماتیک برای حل بحران کنونی شدند.

در بیانیه وزرای خارجه آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و انگلیس و نماینده اتحادیه اروپا  آمده است که افزایش نقض‌ آتش‌بس در خط تماس در روزهای اخیر بسیار نگران‌کننده است.

این وزیران امور خارجه در بیانیه روز شنبه به وقت محلی استفاده از سلاح‌های سنگین و حملات بی‌هدف به مناطق غیرنظامی را محکوم کردند و آن را نقض علنی توافقات مینسک دانستند.

در این بیانیه آمده است که اجرای توافقات مینسک تنها راه دستیابی به حل و فصل سیاسی دائمی برای بحران شرق اوکراین است.

در این بیانیه آمده است: ما اظهارات اخیر روسیه مبنی بر آمادگی این کشور برای ورود به روند دیپلماتیک به منظور حل بحران را جدی می‌گیریم و پایبندی خود را در قبال روسیه در زمینه ادامه مذاکره درباره مسائل مشترک نظیر امنیت اروپا و ایجاد اعتماد و کاهش تسلیحات و شفافیت اعلام می‌کنیم و بار دیگر بر پایبندی خود به ایجاد راه حل مسالمت آمیز و دیپلماتیک برای حل بحران کنونی تاکید می‌کنیم.

وزیران خارجه گروه هفت همچنین اعلام کردند: ما بر تعهد قاطع خود به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در درون مرزهای شناخته شده جهانی و آب های سرزمینی آن تاکید می کنیم.

آنها افزودند که ما بار دیگر بر حق هر کشور مستقل برای تعیین آینده و ترتیبات امنیتی خود تاکید و از خویشتن داری اوکراین در مواجهه با تحریکات مستمر و تلاش ها برای بی ثبات سازی تمجید می کنیم.

وزیران خارجه  گروه هفت استقرار نیروهای نظامی روسیه در اطراف اوکراین را بی دلیل و غیرقابل توجیه دانستند و آن را محکوم و چالشی برای امنیت جهانی و نظم بین المللی توصیف کردند.

در بیانیه وزیران خارجه گروه هفت آمده است که  ما از روسیه می‌خواهیم مسیر دیپلماسی را انتخاب کند، تنش‌ها را کاهش دهد، نیروهای نظامی را به طور اساسی از نزدیکی مرزهای اوکراین دور کند و به تعهدات بین‌المللی از جمله کاهش خطر و شفافیت فعالیت‌های نظامی به طور کامل پایبند باشد.

وزرای خارجه گروه ۷ روسیه را تهدید کردند و گفتند ما مسکو  را بر اساس اعمالش قضاوت خواهیم کرد.

آنها همچنین  مدعی استفاده از حوادث ساختگی توسط جمهوری‌های خودخوانده به عنوان بهانه‌ای برای تشدید تنش شدند و آن را نگران کننده دانستند و از روسیه خواستند از نفوذ خود بر این جمهوری‌ها در شرق اوکراین برای کاهش تنش استفاده کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید