«گزینه دیگر» بعد از شکست مذاکرات وین چیست؟

کدخبر: ۴۷۷۷۲۳
ابوالفتح درباره توقف روند مذاکرات و احتما شکست آن گفت: امکان دارد دور هشتم تمام شود تنفس بگیرند و دور نهم شروع شود و باز هم تنفس بگیرند دور دهم شروع شود وحتی دور یازدهم. و قطعا چیزی با عنوان شکست مذاکرات نداریم.
«گزینه دیگر» بعد از شکست مذاکرات وین چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین،  تقریبا ۲ رو پیش بود که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در بخشی از اظهاراتش در کنفرانس امنیتی مونیخ، درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات وین گفت: «ما در حال حاضر فرصت رسیدن به یک توافق را داریم که اجازه خواهد داد تحریم‌ها لغو شوند، اما اگر به سرعت موفق به انجام آن نشویم، مذاکرات با خطر شکست مواجه می‌شود.»  او همچنین با تلاش برای انداختن توپ در زمین ایران، گفت که «زمان مهم تصمیم‌گیری برای ایران فرا رسیده است.»

از سوی دیگر «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم که برای حضور در کنفرانس مونیخ در آلمان به سر می برد، در مصاحبه با «کریستین امانپور» مجری شبکه «سی‌اِن‌اِن» پاسخ صدراعظم کشور میزبان را داد و  با بیان اینکه ما برای رسیدن به یک توافق خوب، تلاش‌های زیادی را در ادوار گذشته کرده‌ایم، افزود: «در این لحظات حساس و شرایط حساس مذاکرات ما در وین، اگر آمریکا و طرف غربی [واقع‌گرایانه] برخورد نکنند، حتما مسئول شکست احتمالی مذاکرات خواهند بود».

در همین زمینه روز گذشته «محمود عباس‌زاده مشکینی»، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم تاکید کرد که « توافق دور از درسترس نیست؛ اگر غربی‌ها به وی‍ژه آمریکا حسن نیت داشته باشند. ما به دنبال این هستیم همه موارد مهم را حل و بر آن توافق کنیم. در واقع اگر یک توافق خوب حاصل نشود ما توافق نکردن را به توافق بد ترجیح می‌دهیم. توافق نکردن بهتر از توافقی است که منافع ملی ما را تامین نکند.»

اما  شکست مذاکرات وین چقدر محتمل است؟ در این زمینه امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر سیاست خارجی و  کارشناس مسائل آمریکا  معتقد است که آن اتفاق خاص یعنی «شکست مذاکرات» را محتمل نمی‌داند. او می افزاید: نه ایران حاضر است رسما اعلام کند مذاکرات شکست خورده است نه طرف مقابل. حتی اگر هم مذکرات شکست بخورد دوباره مذاکرات شروع خواهد شد و ما قطعا دچار یک گسست قطعی نخواهیم شد.

 گفت وگوی امیر علی ابوالفتح را بخوانید:

آیا امکان دارد روند مذاکرات متوقف شود یا مذاکرات شکست بخورد؟

ببینید! روند مذاکرات کند است اما ادامه دارد، از زمانی که مذاکرات وین شروع شده شکستی ما نداشته‌ایم. دورهای مختلفی داشتیم و اکنون در دور هشتم به سر می‌بریم، مذاکره می‌کنند یک تنفس می‌گیرند و دوباره مذاکره می‌کنند.

الان هم امکان دارد دور هشتم تمام شود تنفس بگیرند و دور نهم شروع شود و باز هم تنفس بگیرند دور دهم شروع شود وحتی دور یازدهم. و قطعا چیزی با عنوان شکست مذاکرات نداریم. بعد از ۸ می ۲۰۱۸ که آمریکا از برجام خارج شد،  نقطه عطفی صورت گرفت و مذاکرات ایران در ۱+۴ در زمان دولت بایدن شروع شد، و این مسیر را ادامه می‌دهیم.

پس شکست مذاکرات را محتمل نمی دانید؟

نه! اتفاق خاص مبنی بر شکست مذاکرات را محتمل نمی‌دانم چون نه ایران حاضر است رسما اعلام کند مذاکرات شکست خورده است نه طرف مقابل. حتی هم مذاکرات شکست بخورد دوباره مذاکرات شروع خواهد شد و ما قطعا دچار یک گسست قطعی نخواهیم شد.

چرا؟ دلیل این تحلیل شما چیست؟

ممکن  است به اصطلاح  دیر یا زود داشته باشد اما سوخت و سوز نه. اینکه چه زمان به دست می‌آید نمی‌توان زمانی برایش تعیین کرد اما اگر بخواهیم تصور کنیم که مذاکرات شکست بخورد و گزینه دیگری پیش روی است اما چون این گزینه دیگر، وجود ندارد. در نهایت همه طرف ها دوباره برخواهند گشت به دور میز مذاکره و ممکن است وین نباشد در ژنو انجام شود یا حتی در پاریس یا هر نقطه‌ای در جهان و مذاکرات تنها راه‌کاری  است که پیش روی قرار دارد. یعنی در صورت شکست مذاکرات وین، باز هم تنها راه مذاکره است.

آیا می‌شود درباره  مذاکرات و توافقات پیش‌بینی کرد؟

البته به این راحتی هم نیست اما از الان آمریکایی آماده برداشتن بخش عمده‌ای از تحریم‌ها هستند. ولی ایران اصرار دارد که هر آنچه تحریمی که از ۸ می ۲۰۱۸ را اعمال شده با هر موضوعی باید برداشته شود. نظامی، هسته‌ای، موشکی، منطقه‌ای، حقوق‌بشری هر چه که است باید برداشته شود، تمام این ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تحریم باید برداشته شود و خواست ایران این است اما آمریکایی‌ها اصرار دارند بخشی از این تحریم‌ها باقی بماند.

البته یک موضوع مورد اختلاف این است، هرچند موارد دیگری نیز وجود دارد اما شاید بتوان گفت مهمترین موضوع این است اگر آمریکایی‌ها بپذیرند که تمام تحریم‌ها را بردارند و برداشته شدن تحریم‌ها روی کاغذ نباشد و در عرصه عمل باشد و خود را در اقتصاد نشان دهد موضوعات دیگر مقداری قابل نرمش است ولی فعلا هیچ نشانه‌ای از ارائه ندارند که بخواهند همه تحریم‌ها را بردارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید