اسرائیل در جستجوی متحدان جدید

شکست سنگین اسرائیل برابر ایران با احیای برجام

کدخبر: ۴۷۷۹۲۳
رسانه‌های اسرائیلی گزارش می‌دهند که در بحبوحه نشانه‌های فزاینده از توافق بر سر بازگشت به برجام، وضعیت اضطراب و انتظار در اسرائیل حاکم است.
شکست سنگین اسرائیل برابر ایران با احیای برجام

به گزارش اقتصادنیوز، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه گفت که ایالات متحده و کشورهای اروپایی امضا کننده توافق هسته ای 2015 توافق کرده اند که به ایران اجازه دهند سانتریفیوژهای پیشرفته خود را به جای نابود کردن آنها در انبارهای خود در داخل ایران نگه دارد.

بر اساس گزارش اکسیوس وی ادعا کرد در جریان مذاکرات هسته ای در وین ایران همچنین خواستار حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست ادعایی سازمان های تروریستی خارجی آمریکا به عنوان شرط توافق هسته ای است. 

باراک راوید خبرنگار آکسیوس نوشته است: بنت از یک سخنرانی برای نمایندگان سازمان های یهودی ایالات متحده در اورشلیم استفاده کرد تا شکاف های باقی مانده بین ایالات متحده و ایران را با نزدیک شدن به خط پایان برجسته کند.

به گفته وی، یکی دیگر از نقاط بن بست در مذاکرات، تقاضای ایران برای تضمین این است که منافع اقتصادی مورد انتظار را از بازگشت به توافق به دست خواهد آورد و هیچ دولت آینده ایالات متحده مانند ترامپ آن را رها نخواهد کرد.

بنت در عین حال تصریح کرد که احساس می‌کند دولت بایدن بحران کنونی با ایران را به ارث برده است، و تاکید کرد که نمی‌خواهد «بازی سرزنش» را انجام دهد یا با ایالات متحده مقابله کند.

بنت گفت: «علیرغم اختلافاتی که در مورد این توافق داریم، روابط ما با دوستمان پرزیدنت بایدن و دولت او نزدیک و قوی باقی خواهد ماند».

شکست اسرائیل در مقابل احیای برجام

این ادعا در حالی مطرح شده است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته فاش کرد که تهران «به نتیجه مذاکرات وین بسیار خوشبین است» و افزود که کشورش هرگز به دستیابی به توافق در مذاکرات وین تا این حد نزدیک نشده است.

دو روز پیش، سخنگوی بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که اگر تهران «رویکردی جدی برای مذاکرات» از خود نشان دهد، می‌توان در روزهای آینده در وین به توافق رسید.

اسرائیل عمیقاً مضطرب است

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه گفت که اسرائیل از توافق جدید در حال شکل گیری در مورد برنامه هسته ای ایران «عمیقاً مضطرب است» و هشدار داد که «احتمال دارد خاورمیانه خشن‌تر و بی‌ثبات‌تر ایجاد کند».

بنت در سخنرانی خود در کنفرانس رؤسای سازمان‌های یهودی آمریکا گفت: اسرائیل یک خط قرمز واضح و غیرقابل مذاکره دارد: همیشه آزادی عمل خود را برای دفاع از خود حفظ خواهد کرد.

بنت به اعضای این سازمان آمریکایی گفت: «در حالی که شکی نیست که آمریکا بزرگترین و قوی‌ترین دوست ما است، در نهایت این ما هستیم که در منطقه زندگی می‌کنیم و این ما هستیم که عواقب آن را متحمل می‌شویم».

بنت گفت، در حالی که اسرائیل به طور خودکار با هیچ توافقی مخالف نیست، ما به وین نگاه می کنیم و ما عمیقاً از آنچه می بینیم ناراحت هستیم.

وی ادعا کرد که "بزرگترین مشکل" این معامله این است که پس از دو سال و نیم، ایران قادر خواهد بود سانتریفیوژهای پیشرفته را توسعه، نصب و راه اندازی کند."

وی بدون اشاره به بدعهدی آمریکا و اقدامات خرابکارانه اسرائیل به عنوان مسبب بحران، افزود: ایرانی‌ها از خطوط قرمز یکی پس از دیگری عبور کرده‌اند، از جمله غنی‌سازی با نرخ بی‌سابقه 60 درصد.

بنت همچنین هشدار داد که این قرارداد میلیاردها دلار به ایران سرازیر می‌کند و ایران را در مسیری سریع برای غنی‌سازی قرار می‌دهد و آنها را ملزم نمی‌کند سانتریفیوژهایی را که در سال‌های اخیر ساخته است نابود کنند.

شکست اسرائیل در مقابل احیای برجام

حذف احتمالی سپاه از لیست ادعایی تروریستی آمریکا

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل روز دوشنبه اشاره کرد که دولت بایدن ممکن است آماده حذف سپاه پاسداران ایران از فهرست سازمان‌های ادعایی تروریستی باشد و از بازیگران بین‌المللی خواست کاخ سفید را متقاعد کنند که این درخواست ایران را رد کند.

بر اساس گزارش تایمز آو اسرائیل دیپلمات ارشد اسرائیل که در اورشلیم در کنفرانس رؤسای سازمان‌های یهودی آمریکایی صحبت می‌کرد، ادعا کرد: «هر کسی که عقلش کار می‌کند باید در این مورد با دولت صحبت کند و به آنها بگوید: «این اشتباه است، این کار را نکنید».

 او گفت: «ما در ابتدا از این معامله ناراضی بودیم. ما اکنون از قراردادی که چهار سال را از دست داده است بیشتر ناراضی هستیم.»

لاپید روشی را که دولتش در قبال کاخ سفید در پیش گرفته است با نگرش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق آمریکا مبنی بر «درگیری تحریک‌آمیز» با دولت اوباما مقایسه کرد و گفت: «این فقط روابط اسرائیل با دولت آمریکا را خراب کرد و چیزی برای [نشان دادن] نداشت. آنها برجام را اجرا کردند و این واقعیت را نادیده گرفتند که اسرائیل بسیار با آن مخالف بود».

لاپید گفت که مبارزه نتانیاهو با برجام تقریباً به قیمت از دست دادن حمایت حیاتی دو حزبی از اسرائیل در واشنگتن تمام شده است: «با این نباید بازی کرد و با آن بازی شد».

شکست اسرائیل در مقابل احیای برجام

 لاپید گفت: «ما کار خوبی برای احیای جایگاه دو حزبی اسرائیل در واشنگتن انجام دادیم. کار آسان این است که در تلویزیون برویم و در مورد مخالفت با دولت آمریکا فریاد بزنیم. اما این غیر مسئولانه است. من فردی مسئول هستم و این یک کابینه مسئول است.»

وی ادعا کرد: در این بین، اسرائیل در ارتباط نزدیک با آمریکا در مورد دیگر راه‌های جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک کشور آستانه هسته‌ای و آنچه که به معنای توافق «طولانی‌تر و قوی‌تر» از چارچوب توافق هسته‌ای است، در تماس است.

حمله شیک اما تند به آمریکا

کانال 13 اسرائیل گزارش داد که نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل "به شکلی شیک، اما تند" از رفتار ایالات متحده انتقاد کرد و مدعی شد که بنت از "توافقی صحبت می کند که پول را به ایران پمپاژ می کند و حملات به اسرائیل را تشدید می کند."

یائر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل نیز با ابراز نگرانی از احتمال دستیابی به توافق، تاکید کرد که «اسرائیل به توافق هسته‌ای پایبند نیست».

لاپید با بیان اینکه طرف اسرائیلی با آمریکایی‌ها صحبت می‌کند، توضیح داد که گفت‌وگوها بسیار فشرده و با هدف ایجاد گفت‌وگوهای دقیق درباره نحوه برخورد با پیامدهای توافق در صورت وقوع بود.

لاپید اعلام کرد که این توافق به هیچ وجه خوب نیست و نشان می دهد که "نگرانی اسرائیل" درست است. وی افزود: تل آویو این موضوع را به صراحت برای آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند و می‌گویند همکاری کاملی بین آنها وجود دارد.

استراتژی بنت در برخورد با ایران جواب نداد

راویو دراکر، مفسر امور سیاسی شبکه 13 اسرائیل در خصوص اظهارات رسانه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل توافق هسته‌ای را می‌پذیرد یا به مبارزه با آن ادامه می‌دهد، معتقد است که آن را می‌پذیرد، زیرا چاره‌ای ندارد.

شکست اسرائیل در مقابل احیای برجام

وی افزود: «در اسرائیل از دولت دموکراتیک کنونی آمریکا با عبارات وحشتناکی صحبت می‌کنند و انتظار رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه که ممکن است آنها را از این توافق نجات دهد را می‌کشند».

در همین زمینه، دراکر تاکید کرد که استراتژی نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، مبنی بر عدم رویارویی، شکست خورده است.

او توضیح داد که این استراتژی به دنبال تماس‌های مخفیانه بود که از طریق آن تصور می‌شد که آنها بدون رویارویی مستقیم بر توافق تأثیر می‌گذارند، و خاطرنشان کرد که حلقه بنت نیز اذعان می‌کند که در تأثیرگذاری بر توافق موفق نشده‌اند.

حمله به توافق احتمالی

آلون بن دیوید، مفسر امور نظامی شبکه 13 اسرائیل نیز به نوبه خود اعلام کرد که بازگشت به توافق هسته ای با ایران قابل انتظار است و "نباید کسی را غافلگیر کند."

بن دیوید توضیح داد که "این توافق بسیار بد" که آمریکایی ها به دست آوردند، عمیقا "اسرائیل" را ناامید کرده است.

وی همچنین تاکید کرد که مقامات اسرائیل از "کلمات تند در اتاق‌های بسته" در مورد دولت آمریکا دریغ نمی کنند، زیرا «دولتی است که دیپلماسی را به دین خود تبدیل کرده است، آن هم با امضای توافقی با ایران "که در واقعیت معنا ندارد».

بن دیوید بدون اشاره به اینکه خروج دونالد ترامپ از توافق بود که منجر به ایجاد بحران کنونی شد، توضیح داد که این توافق معنایی ندارد زیرا به موضوعاتی می پردازد که در توافقنامه امضا شده در سال 2015 به آن اشاره شده بود، اما از آن زمان تاکنون ایران پیشرفت زیادی در جهت غنی سازی داشته است.

بن دیوید افزود که تلاش اسرائیل در این لحظات به دست آوردن آزادی عمل از آمریکایی ها در مناطقی است که مشمول این توافقنامه نیست.

وی همچنین تاکید کرد که اسرائیل به شدت خواهان حفظ آزادی عملیاتی ادعایی خود برای انجام عملیات مخفیانه است و هنوز مشخص نیست که آیا آمریکایی ها با این موضوع موافقت کرده اند یا خیر.

شکست اسرائیل در مقابل احیای برجام

تلاش لابی‌گرانه برای فردای احیای برجام

رویترز نیز در گزارشی نوشته است با نزدیک شدن به توافق احتمالی آمریکا با ایران، اهرم‌ها و لابی‌های اسرائیل بر روی کاپیتول هیل خم می‌شوند.

اسرائیل قبلاً برای احتمال امضای توافق ظرف چند روز آینده آماده شده است. سخنرانی ها و مصاحبه هایی که بنت، وزیر دفاع بنی گانتز و وزیر خارجه یائیر لاپید انجام داده اند، دیگر با هدف تأثیرگذاری بر پیش نویس های در حال بررسی در میان مذاکره کنندگان نیست.

در عوض، تلاش دیپلماسی عمومی اسرائیل در حال حاضر عمدتاً بر روز پس از امضای توافق متمرکز شده است. هدف آن حفظ آزادی عمل کشور علیه ایران در شرایط جدید و بسیج جامعه بین‌المللی برای درخواست توافق اساسی‌تر با تهران در زمان پایان یافتن قرارداد فعلی در سال 2030 است.

گانتز در سخنرانی روز یکشنبه خود در کنفرانس امنیتی مونیخ به عنوان بخشی از سیاست جدید اسرائیل گفت: "توافق هسته ای، اگر با ایران امضا شود، پایان راه را نشان نمی دهد."

وی افزود: باید اقدامی انجام شود تا اطمینان حاصل شود که ایران به غنی‌سازی امکانات اضافی ادامه نمی‌دهد و نظارت باید افزایش یابد.

این مهم است که بند غروب آفتاب به عنوان تاریخ انقضایی که ایران را قادر می‌سازد تا جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود را دوباره بررسی کند، تفسیر نشود.» همه اقدامات باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که ایران هرگز به یک کشور آستانه هسته ای تبدیل نمی شود. جهان هرگز نباید با آن کنار بیاید و اسرائیل نیز هرگز با آن کنار نخواهد آمد.»

گانتز در سخنرانی روز یکشنبه خود در کنفرانس امنیتی مونیخ به عنوان بخشی از سیاست جدید اسرائیل گفت: "توافق هسته ای، اگر با ایران امضا شود، پایان راه را نشان نمی دهد."

وی ادعا کرد: «باید اقدامی انجام شود تا اطمینان حاصل شود که ایران به غنی‌سازی امکانات اضافی ادامه نمی‌دهد و نظارت باید افزایش یابد. این مهم است که بند غروب آفتاب به عنوان تاریخ انقضایی که ایران را قادر می‌سازد تا فعالیت‌های هسته‌ای خود را دوباره بازسازی کند، تفسیر نشود.

وی با تکرار لفاظی‌های مقامات اسرائیل، ادعا کرد: «همه اقدامات باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که ایران هرگز به یک کشور آستانه هسته ای تبدیل نمی شود. جهان هرگز نباید با آن کنار بیاید و اسرائیل نیز هرگز با آن کنار نخواهد آمد.»

شکست اسرائیل در مقابل احیای برجام

اسرائیل ناامید از آمریکا، در جستجوی متحدان جدید

رهبر آمریکایی‌الاصل اسرائیل در مورد اختلافات تل‌آویو با ایالات متحده با المانیتور صحبت کرد و مدعی شد: «ما باید صادق باشیم که بگوییم با ایالات متحده، دوست بزرگمان، اختلاف نظر داریم. اینطور که ما می بینیم ایران با دست خیلی ضعیف بازی می کند و بلوف می زند. و نباید ده ها میلیارد هدیه به آنها داده شود».

بنت در پاسخ به این سوال که آیا مانند نتانیاهو علنی با دولت آمریکا درگیر خواهد شد یا خیر، پاسخ داد: «ما در حال گفتگو با آمریکایی ها هستیم. دو روز قبل از کریسمس، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی با یک پرواز ویژه به اینجا سفر کرد و این دیدار بسیار مفید بود. در هر صورت، حتی اگر توافقی [با ایران] امضا شود، ما را مقید نخواهد کرد.»

از وی پرسیده شد که اگر قدرت های جهانی توافق هسته ای با ایران را امضا کنند و اسرائیل را در کمپین کاملاً تنها بگذارند چه اتفاقی می افتد؟ بنت گفت: «این راهبرد اساسی ما را تغییر نخواهد داد که بر اساس آن ایالات متحده بزرگترین و مهم ترین متحد و دوست نزدیک ما است، اما جهان در حال تغییر است». ما در دورانی هستیم که در آن دیگر یک پلیس وجود ندارد - بازیگران دیگری هستند. من شخصاً زمان زیادی را برای احیای روابط با دولت بایدن و دموکرات‌ها صرف کرده‌ام، اما اسرائیل باید در جای دیگری نیز به دنبال حمایت باشد و اتحادهای بیشتری ایجاد کند. اسرائیل باید به یک دارایی برای جهان تبدیل شود و ما ابزارهای آن را در اختیار داریم - در سایبری، فناوری پیشرفته، گرمایش جهانی، نوآوری. شما ارزش افزوده ایجاد می کنید، به نیروهای دیگر ملحق می شوید و قدرت خود را چند برابر می کنید.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید