نشست اضطراری شورای امنیت درباره تصمیم روسیه

آمریکا: مسکو با پیامدهای شدیدی مواجه خواهد شد/ اوکراین: از کشور خود دفاع می کنیم

کدخبر: ۴۷۸۰۱۰
گوترش از اقدام روسیه برای به رسمیت شناختن دو منطقه دونتسک و لوگانسک در شرق اوکراین به شدت انتقاد کرد و آن را نقض حاکمیت کی یف دانست.
 آمریکا: مسکو با پیامدهای شدیدی مواجه خواهد شد/ اوکراین: از کشور خود دفاع می کنیم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آخرین تحولات اوکراین دوشنبه شب به وقت محلی پس از آنکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که مسکو استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک را به رسمیت می‌شناسد، تشکیل شد.

 رزماری دی کارلو معاون دبیر کل سازمان ملل در نشست شورای امنیت در سخنانی در ابتدای این نشست گفت که دبیر کل سازمان ملل تصمیم روسیه را نقض تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین و مغایر با اصول منشور سازمان ملل می داند.

 دبیر کل سازمان ملل متحد شامگاه دوشنبه به وقت محلی در بیانیه ای از به رسمیت شناختن دونتسک و لوگانسک از سوی روسیه به شدت انتقاد کرد.

گوترش از اقدام روسیه برای به رسمیت شناختن دو منطقه دونتسک و لوگانسک در شرق اوکراین به شدت انتقاد کرد و آن را نقض حاکمیت کی یف دانست.

معاون دبیر کل سازمان ملل استقرار نیروهای روسیه در خاک اوکراین را باعث تاسف دانست و تاکید کرد مذاکرات تنها راه حل بحران اوکراین است و بر پایبندی سازمان ملل بر حاکمیت اوکراین بر خاک این کشور تاکید می‌کنیم.

آمریکا: مسکو با پیامدهای سریع و شدیدی مواجه خواهد شد

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در سخنانی در این نشست گفت که اعزام نیروهای روسیه به مناطق دونتسک و لوگانسک به عنوان نیروهای حافظ صلح مزخرف است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل افزود که ما می دانیم آنها دقیقا چه نیروهایی هستند. ما نباید به این اقدامات بی توجهی کنیم زیرا تاریخ ثابت کرده است بی توجهی به چین اقداماتی به یک مسیر بسیار پرهزینه تر ختم می شود.

گرینفیلد اضافه کرد تهاجم روسیه به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین بی دلیل است و این یک حمله به موقعیت اوکراین است و  اصول پایه ای قوانین بین المللی را نقض می کند.

این مقام آمریکایی گفت این اقدام پوتین بهانه ای برای تهاجم بیشتر به اوکراین است.

گرینفیلد افزود آمریکا و متحدانش هیچ قصدی برای ارائه سلاح های اتمی به اوکراین ندارند و اوکراین نیز به دنبال این سلاح ها نیست.

سفیر آمریکا در سازمان ملل اظهار داشت:عواقب اقدام روسیه در سراسر اوکراین، اروپا و جهان شدید خواهد بود.

وی گفت که درحال حاضر سه میلیون اوکراینی به کمک های معیشتی و غذا نیاز دارند و سازمان ملل تخمین می زند در صورت تهاجم بیشتر اوکراین این نیازها به شکل قابل توجهی افزایش می یابد.

گرینفیلد افزود اگر روسیه به اوکراین حمله کند ما با تلفات شدید انسانی مواجه خواهیم شد و میلیون ها نفر آواره خواهند شد و اروپا با یک بحران مهاجران روبرو می شود. 

سفیر آمریکا در سازمان ملل ادامه داد ما باید این را روشن کنیم که حمله به اوکراین، حمله‌ به حاکمیت ملی همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد و منشور سازمان ملل است و با پیامدهای سریع و  شدید مواجه  خواهد شد.

فرانسه: اقدام روسیه را محکوم می کنیم

نیکولا دوریویه سفیر فرانسه در سازمان ملل در این نشست گفت فرانسه به رسمیت شناخته شدن مناطق دونتسک و لوگانسک در در شرق اوکراین از سوی روسیه را محکوم می کند.

وی افزود: این نه تنها حمله بیشتر به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است بلکه نقض اصول پایه ای منشور سازمان ملل قطعنامه ۲۲۰۲ و توافقنامه مینسک و تعهدات روسیه بر اساس این توافق است.

سفیر و نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل اضافه کرد با وجود تلاش های مکرر برای کاهش تنش ها در چند هفته و روز گذشته، روسیه مسیر رویارویی را انتخاب می کند. ما از روسیه می خواهیم حرف و عملش را یکی کند. ما به همراه شرکای اروپایی درحال آماده سازی تحریم ها علیه آنهایی هستیم که در این اقدام غیر قانونی شرکت داشتند.

این مقام دولت فرانسه گفت که پاریس به حمایت  های خود از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین در درون مرزهای شناخته شده بین المللی ادامه خواهد داد.

برزیل خواستار کاهش فوری تنش ها شد

سفیر و نماینده برزیل در سازمان ملل نیز در این نشست اظهار داشت که برزیل تحولات پیرامون اوکراین را با نگرانی شدید دنبال می کند.

این مقام برزیلی اظهار داشت ما خواهان کاهش فوری تنش ها هستیم و بر تعهد قاطع خود در حمایت از تلاش های سیاسی و دیپلماتیک برای ایجاد شرایط جهت یک راه حل صلح آمیز تاکید می کنیم.

انگلیس: اقدامات روسیه عواقب شدید و گسترده خواهد داشت

باربارا وودوارد سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل در سخنانی در این نشست اظهار داشت: اقدامات امروز روسیه عواقب شدید و گسترده خواهد داشت.

وی ادعا کرد که تهاجم به اوکراین منجر به جنگ، مرگ و تخریب زندگی مردم اوکراین می شود و تاثیر انسانی بر غیرنظامیان وحشتناک خواهد بود.

سفیر انگلیس در سازمان ملل افزود: تصمیمات روسیه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و مغایر اصول منشور سازمان ملل است.

وود وارد تصریح کرد که اقدامات روسیه، تعهدات این کشور به تفاهم نامه بوداپست و توافقنامه های مینسک را به تمسخر می کشاند.

وی ادامه داد اقدام روسیه در تغییر مرزها با توسل به زور نشان دهنده بی احترامی روسیه به قوانین بین المللی است.

سفیر انگلیس در سازمان ملل اعلام کرد که انگلیس تحریم های جدیدی علیه روسیه اعلام خواهد کرد.

ایرلند: روسیه تصمیم خود را لغو کند

جرالدین برن ناسون سفیر و نماینده دائمی ایرلند در سازمان ملل نیز در نشست شورای امنیت گفت ما از روسیه می خواهیم تصمیم خود برای به رسمیت شناختن مناطق دونتسک و لوگانسک  را لغو کرده، نیروهای خود را عقب براند و به مذاکرات بر اساس قالب نورماندی بازگردد.

وی تصریح کرد  به رسمیت شناختن دو منطقه دونتسک و لوگانسک  توسط روسیه، نقض قوانین بین المللی است.

این مقام ایرلندی ادامه داد که این اقدام روسیه، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را نقض می کند و همچنین ناقض توافقنامه های مینسک است.

سفیر و نماینده دائم ایرلند درسازمان ملل پیش از این نشست نیز در جمع خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که برای دیپلماسی و گفت‌وگو دیر نشده باشد.

نروژ: اقدام روسیه نقض آشکار توافقنامه های مینسک است

سفیر و نماینده دائم نروژ در سازمان ملل نیز در این نشست اضطراری در سخنانی گفت که کشورش به شدت تصمیم رییس جمهوری روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق دونتسک و لوگانسک را محکوم می کند.

این دیپلمات نروژی افزود این اقدام نقض آشکار توافقنامه های مینسک است و قوانین بین المللی است.

سفیر نروژ در سازمان ملل اضافه کرد این کشور بجای دیپلماسی و گفت‌و گو، اقدامات یکجانبه و تهدید های نظامی را انتخاب کرده است. نروژ از روسیه می خواهد به عنوان یک طرف در درگیری ها، به تعهدات خود عمل و از قوانین بین المللی پیروی کرده و به مسیر دیپلماسی بازگردد.

چین خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها شد

ژانگ جون سفیر و نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد نیز در این نشست اضطراری گفت که چین به تحولات اخیر در اوکراین توجه نزدیک کرده است.

این مقام دولت چین افزود: تمام طرف ها باید از خود خویشتنداری نشان دهند و از هرگونه اقدام که ممکن است باعث افزایش تنش ها شود، خودداری کنند.

 وی تصریح کرد ما از هر تلاشی برای راه حل دیپلماتیک استقبال می کنیم و از همه طرفهای مربوطه می خواهیم به گفتگو و مشورت ادامه دهند و به دنبال راه حل های عقلانی برای رسیدگی به نگرانی های خود باشند.

روسیه: از دیپلماسی و مذاکره استقبال می کنیم 

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم این کشور در سازمان ملل متحد که ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، در سخنانی در این نشست اضطراری گفت: ما باید بر چگونگی جلوگیری از جنگ و توقف بمباران مناطق دونتسک و لوگانسک توسط اوکراین تمرکز کنیم.

وی سخنان نمایندگان برخی کشورها را احساسی و هیجانی دانست و گفت باید یادآوری کنم که دونتسک و لوگانسک در سال ۲۰۱۴ استقلال خود را از اوکراین اعلام کردند اما با وجود حمایت‌های گسترده در جامعه روسیه و همچنین جوامع دونتسک و لوگانسک، روسیه آنها را اکنون به رسمیت شناخت.

سفیر روسیه در سازمان ملل افزود ما بارها از دولت اوکراین خواستیم به خواسته‌های مردم دونتسک و لوگانسک گوش فرا دهد و به حق آنها در استفاده و آموزش زبان مادریشان احترام بگذارد.

وی اضافه کرد اوکراین نه تنها به بمباران این مناطق بازگشته است بلکه با اقدمات خود توافقات مینسک را نیز تخریب کرده است. 

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت که مهمترین امر مخالفت کی‌یف با مذاکره مستقیم با نمایندگان دونتسک و لوگانسک است. باید اعلام کنم زمانی که توافقنامه های مینسک امضا شدند، دونتسک و لوگانسک استقلال خود را اعلام کرده بودند.

وی افزود که روسیه یک طرف توافقنامه مینسک نیست ما قبلا هم این امر را اعلام کرده‌ایم و در این مورد چیزی تغییر نکرده است. ما از دیپلماسی و مذاکره استقبال می کنیم ما اجازه نخواهیم داد در دونباس خونریزی ادامه یابد.

اوکراین: اقدام روسیه را نقض حاکمیت ملی خود می‌دانیم

"سرگئی کیسلیتسیا" سفیر اوکراین در سازمان ملل نیز در این نشست گفت اوکراین تقاضای برگزاری این جلسه شورای امنیت را کرده است تا تصمیم غیر قانونی و نامشروع رئیس جمهور روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق دونتسک و لوگانسک را به توجه اعضای شورای امنیت برساند. 

این مقام اوکراینی ادعا کرد که امروز تمام عضویت سازمان ملل مورد حمله قرار گرفته است. این حمله توسط کشوری صورت گرفته که بخشی از گرجستان و اوکراین را اشغال کرده است.

وی تاکید کرد مرزهای شناخته شده بین المللی اوکراین بدون توجه به هرگونه اقدام یا بیانیه روسیه تغییر نمی کند. اوکراین اقدام روسیه را نقض حاکمیت و تمامیت ارضی خود می داند. سفیر اوکراین در سازمان ملل ادامه داد رهبران روسیه مسوولیت عواقب این تصمیم را باید بر عهده بگیرند. به رسمیت شناختن یک جانبه مناطق دونتسک و لوگانسک به معنی عقب نشینی آن از توافقنامه های مینسک و قالب نورماندی است.

این مقام اوکراینی افزود با این اقدام، روسیه حضور نیروهای خود را در مناطق دونتسک و لوگانسک که از سال ۲۰۱۴ در دونباسک حضور دارند، قانونی ساخته است.

سفیر اوکراین در سازمان ملل ادعا کرد کشوری که هشت سال است بر آتش جنگ دمیده است بر خلاف ادعاهایش نمی‌تواند حافظ صلح باشد. ما خواهان صلح هستیم.

این مقام اوکراینی در سازمان ملل پس از این نشست در جمع خبرنگاران گفت که شورای امنیت باید به بحث در مورد این موضوع ادامه دهد.

وی افزود ما اکنون وارد یک مرحله بسیار خطرناک شده‌ایم. ما از کشور خود دفاع خواهیم کرد.

این مقام اوکراینی اظهار کرد که همانطور که می‌دانید پوتین به اوکراین نیرو اعزام کرده است، بنابراین تهاجم به اوکراین اتفاق خواهد افتاد.

با وضعیتی فوق العاده مواجهیم

سفیر فرانسه در سازمان ملل نیز در سخنانی پیش از نشست اضطراری شورای امنیت در جمع خبرنگاران گفت ما با یک وضعیت فوق العاده و دراماتیک مواجه هستیم. تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن دو منطقه نقض قوانین بین المللی و قطعنامه ۲۲۰۲، توافق نامه مینسک و منشور سازمان ملل است.

وی تصریح کرد این اقدام عواقبی را به همراه خواهد داشت و ما همچنان بر یک راه حل دیپلماتیک تاکید خواهیم کرد. درحال حاضر باید تصمیم گیری امروز را محکوم کنیم.

منابع دیپلماتیک دوشنبه شب به وقت محلی به خبرنگار ایرنا اعلام کردند اعضای غربی شورای امنیت سازمان ملل در پی اقدام روسیه مبنی بر به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک درخواست جلسه ای اضطراری کرده اند.

این منابع همچنین به خبرنگار ایرنا گفتند که برخی کشورها از جمله آمریکا، فرانسه، کانادا و اوکراین درخواست کرده اند که این نشست اضطراری امشب برگزار شود.

درخواست این نشست اضطراری در حالی است که روسیه در ماه جاری میلادی (فوریه) ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده دارد.

شورای امنیت پنج عضو دائم و ۱۰ عضو غیر دائمی و انتخابی دارد. پنج عضو دائم این شورا در تصمیم‌ها و رای‌گیری‌های شورا حق وتو دارند.

پنج عضو دائم شورای امنیت شامل روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه می شوند که دارای حق وتو در این شورا  هستند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که مسکو استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین این سخنان را ساعاتی پس از شنیدن گزارش‌های اعضای شورای امنیت روسیه عنوان کرد که در پایان آن گفته بود که امروز درباره به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک، تصمیم خود را اعلام می‌کند.

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین عصر دوشنبه در گفت وگو با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتز صدراعظم آلمان، آن‌ها را از نتایج نشست شورای امنیت روسیه در مورد بررسی وضعیت منطقه دونباس با توجه به درخواست سران جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک آگاه کرد.

به گزارش اسپوتنیک، هفته گذشته دومای روسیه با ارسال درخواستی از پوتین خواست تا استقلال جدایی طلبان دونباس از اوکراین را به رسمیت بشناسد.

منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید