رئیسی: گاز طبیعی شکل دهنده آینده انرژی جهان است

کدخبر: ۴۷۸۰۵۰
رئیس جمهور گفت: گاز طبیعی شکل دهنده آینده انرژی جهان است و منبع انرژی مهمی برای جامعه به حساب می‌آید.
رئیسی: گاز طبیعی شکل دهنده آینده انرژی جهان است

به گزارش اقتصادنیوز، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در ششمین مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) در قطر ضمن تبریک به شیخ تمیم بن حَمَد آل ثانی برای ریاست بر ششمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز و تشکر از دولت و ملت قطر برای برگزاری این نشست و مهمان‌نوازی گرم از هیات جمهوری اسلامی ایران، گفت: امیدوارم به یاری خداوند این اجلاس بتواند زمینه‌ها و افق‌های همکاری بیشتر بین اعضا را برای حفظ و صیانت از گاز طبیعی که سرمایه ملی خدادادی آن‌هاست، بیش از گذشته تقویت کند.

وی خاطر نشان کرد: برگزاری شش دوره اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در طول عمر این سازمان بین‌الدولی نوپا، بیش از هر واقعیتی، نشانه‌ای قوی از همگرایی، همبستگی و عزم اعضای آن برای پیگیری اهداف مجمعی است که پایه‌های اولیه‌ی آن با ابتکار تهران در سال ۲۰۰۱، بنا گذاشته شد.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* هدف مجمع کشورهای صادرکننده گاز و بانیان و اعضای آن حمایت از حقِ حاکمیت کشورها بر منابع طبیعی خود خصوصاً گاز، همکاری در یافتن راهکارهایی جهت حمایت از منافع جمعی کشورهای عضو، توسعه همکاری میان کشورها در زمینه‌های مختلفی از جمله اکتشاف، تولید و تجارت گاز طبیعی، تقویت نقش گاز طبیعی در ترکیب انرژی مصرفی جهان و همفکری و همکاری در تقویت امنیت عرضه و امنیت تقاضای گاز طبیعی است. نشست‌های سران نیز فرصتی برای هم‌افزایی در راستای تحقق این اهداف محسوب می‌شود.

* ما به‌عنوان کشورهای دارای ذخایر عظیم و صادر کننده گاز، در راستای ارتقای امنیت تقاضای گاز طبیعی، با پیگیری اهداف و رسالت مجمع کشورهای صادرکننده‌ی گاز، می‌توانیم پیامی شفاف را برای تضمین و تامین پایدار انرژی در کوتاه‌مدت و بلندمدت به جهان اعلام کنیم.

* پس از گذشت بیش از یک دهه از زمان برگزاری اولین اجلاس سران این مجمع در سال ۲۰۱۱ که با شعار «گازطبیعی پاسخی به چالش‌های توسعه پایدار در قرن ۲۱» در دوحه برگزار شد، جهان اکنون بیش از گذشته نیازمند تلاش جمعی کشورهای عضوِ مجمع، برای تحقق این شعار است.

* اجلاس ششم، نخستین نشست سران پس از شروع پاندمی کوید -۱۹ است و شعار آن یعنی «گاز طبیعی: شکل دهنده آینده انرژی» خود پیام سازنده و مثبتی به جامعه دارد؛ مبنی بر اینکه در شرایط موجود بازارهای انرژی و در مسیر دشوار جهان در بازیابی اقتصادی پس از کرونا، گاز طبیعی یک عامل کمک‌کننده خواهد بود.

* گاز طبیعی به عنوان سوختی پاک، ایمن و با منابع غنی قابل استحصال، برای دهه‌های آینده سهم قابل توجهی از ترکیب انرژی مصرفی جهان را به خود اختصاص خواهد داد و مزیت‌های اقتصادی، فنی و زیست محیطیِ خود را در مقایسه با سایر سوخت‌ها حفظ خواهد کرد.

*د: روند رو به رشدِ برقی‌شدن در دهه‌های پیش رو، و نقش گاز طبیعی به عنوان مهمترین نهاده تولید برق، این چشم‌انداز را تقویت می‌کند. از این منظر، رویکرد ما به‌عنوان اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز، برای عرضه بیشتر گاز طبیعی به بازار جهانی، رویکردی با جنبه‌های انسان دوستانه است.

تکمیل می‌شود...

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید