علت اصلی کُندی سرعت اینترنت از زبان سخنگوی دولت/ علی باقری از اصول ۹ گانه رهبری تخطی نمی‌کند

کدخبر: ۴۷۸۰۷۳
بهادری جهرمی در رابطه با ثبات بازار ارز، گفت: حدود ۷۰۰ حساب بانکی در بازار ارز شناسایی و مسدود شدند که یکی از «المان‌های» ایجاد ثبات در بازار ارز است.
علت اصلی کُندی سرعت اینترنت از زبان سخنگوی دولت/ علی باقری  از اصول ۹ گانه رهبری تخطی نمی‌کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت صبح امروز (سه شنبه) در نشست خبری با بیان اینکه هم اکنون شاهد سفر رئیس‌جمهور به قطر هستیم،گفت: با توجه به اینکه داریم به ۶ ماهگی تولد دولت مردمی نزدیک می‌شویم، یکی از مهمترین وعده های نگاه دولتِ مردمی تغییر گفتمان دولت با رویکرد مردم محور بود.

دولت در ارتباط با مردم رکورد شکست

وی افزود: برگزاری ۱۵ سفر استانی فقط در پنج ماه اول دولت، نمایانگر آن است که ما در هر ماه یک سفر داشته‌ایم که این خود رکورد شکنی در ارتباط با مردم بوده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: شخص رئیس جمهور در این مدت با همه نمایندگان علاوه بر رئیس مجلس جلسه برگزار کردند. جلسات منظمی هم با روسای قوا به صورت منظم داشتند و نمایندگان مجلس نیز با اعضای دولت به صورت گسترده در کمیسیون ها و ... در ارتباط بودند.

بهادری جهرمی خاطر نشان کرد: حضورِ در لحظه‌ای مدیران ارشد، در زلزله، سیل، مشکلات استان کرمان و هرمزگان در سطح رئیس جمهور و معاون اول و وزرای مربوطه این احساس را در مردم ایجاد کرد که مدیران از دل مردم و از میان مردم و از خود مردم هستند.

کوچکترین تجاوز به حریم قانون را نمی‌پذیریم

وی درخصوص نگاه دولت به مبارزه با فساد و قانون شکنی، افزود: علاوه بر توسعه زیرساخت های الکترونیکی، تکمیل و ایجاد سامانه های مختلف برای کاهش فساد، پیشگیری و مقابله با فساد به عنوان اقدام راهبردی در دستور کار دولت بوده است. توسعه دولت الکترونیک از برنامه های دولت برای مبارزه با فساد و تحقق عدالت محسوب می شود.

سخنگوی دولت گفت: آزادسازی سواحل به نفع مردم، اقدامی روشن از سوی دولت در مبارزه با قانون‌شکنی است. دولت معتقد است کوچکترین تجاوز به حریم قانون، پذیرفتنی نیست.

بهادری جهرمی در رابطه با ثبات بازار ارز، تاکید کرد: حدود ۷۰۰ حساب بانکی در بازار ارز شناسایی و مسدود شدند که یکی از «المان‌های» ایجاد ثبات در بازار ارز است. پرونده هایی شناسایی شده که برخی برای قوه قضاییه فرستاده شده و برخی در حال آماده سازی برای ارسال است.

وی افزود: در همین دوره کوتاه ۶ ماهه مردم اثر ثبات در بازار ارز را می چشند و احساس می کنند و مردم در بخش خصوصی و اقتصادی شاهد همکاری بزرگ هستند، مانند افتتاح ۴۸ پروژه با محوریت بخش خصوصی به میزان ۱۷ میلیارد دلار که مانند آن به لحاظ حجم سرمایه گذاری مسبوق به سابقه نبوده است؛ منابع عربی به این رکوردشکنی ها اذعان داشتند.

سخنگوی دولت گفت: توسعه صادرات غیرنفتی نتیجه این سیاست متوازن است و در حوزه دیپلماسی، نتیجه دیپلماسی نتیجه گرا قابل مشاهده است. فعال شدن کمیسیون های اقتصادی دولت با کشورها بخصوص کشورهای منطقه به خوبی قابل مشاهده است. جهش در واردات واکسن کرونا که به کنترل فضای بیماری کمک کرد هم از آثار همین دیپلماسی است.

بهادری جهرمی در رابطه با برنامه دولت برای تحقق وعده های خود جهت صدور مجوزهای کسب و کار، تصریح کرد: دولت معتقد است در همه بخش ها نیازمند اقدام جمعی هستیم و یکی از بخش های مهمی که به تقویت بنیه اجتماعی کمک می کنند، صدور مجوز کسب و کار است که سالیان گذشته مردم را با کاغذبازی‌ها و پروسه‌های اداری خسته کرده است.

وی اضافه کرد: البته در حوزه سلامت و امنیت غذایی نیازمند تدبیر لازم برای حرکت تحولی هستیم و طبیعتاً ممکن است نیاز به زمان بیشتری باشد. در این راستا ۳۳۰ کسب و کار خانگی با اعلام و ثبت در درگاه مربوطه مجاز به فعالیت شدند

سخنگوی دولت در رابطه با آزادسازی سواحل و اینکه هنوز یکسری از دستگاه ها حاضر به همکاری نیستند، اقدام دولت در این زمینه چیست؟ گفت: لازم است ابتدا از صدا و سیما تشکر و سپس از نهادهای نظامی، انتظامی و سایر بخش های حکومتی خارج از دولت برای اجرای این اراده جدی دولت در مورد این قانون شکنی تشکر می‌کنم. قریب به ۹۵ درصد سواحل آزاد سازی شدند و درصد باقی مانده مربوط به مواردی است که در قانون مستثنی شده بودند.

خطای فردی نباید به جامعه هنری تسری داده شود

بهادری جهرمی در رابطه با اظهارات شخصی یکی از اهالی سینما در جشنواره و حواشی ایجاد شده پیرامون آن و توضیحات وزیر ارشاد در این زمینه، گفت: جشنواره فجر امسال یک متن داشت و مقدار اندکی حاشیه. متن آن برای مثال اختصاص داشت به «موقعیت مهدی» و آثار ارزشمند و فاخری که بیانگر اهمیت نگاه به این موضوعات در کشور است. یکی از حاشیه های جشنواره در کنار متن اصلی یعنی تکریم شهدای هسته‌ای، شهدای ترور و شهدای دفاع مقدس، اظهارات این شخص بود که عذرخواهی کردند و تذکرات جدی از سوی وزارت ارشاد داده شد.

وی اظهار داشت: از عذرخواهی آن شخص و عذرخواهی روحانی مورد نظر تشکر می کنم. این حواشی نباید مانع قدردانی از آثار فاخر جشنواره شود و همانطور که رئیس جمهور گفتند اشتباه فردی را نباید به جامعه هنری تعمیم داد.‌

دولت و مجلس درباره معایب ارز ترجیحی اتفاق نظر دارند

سخنگوی دولت در رابطه با سازو کار دولت برای هزینه کرد ارز ترجیحی، تاکید کرد: ناکارآمدی ارز ترجیحی و ناعدالتی ناشی از آن در نظام توزیعی و رشد نقدینگی ای که ایجاد می کنند قبلاً شرح داده شده است. تورم چند ساله اخیر گوشه ای از این ارز ترجیحی است. در لایحه بودجه به صورت شفاف نگاه دولت بیان شده است و استمرار رویه سابق، استمرار تورم سرسام آور امروز و مصرف سرسام آور یارانه ارز ترجیحی است. رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد توضیحاتی را در مورد راهکارهای دولت ارائه کرده‌اند.

بهادری جهرمی اضافه کرد: بین دولت و مجلس در رابطه با معایب ارز ترجیحی اتفاق نظر وجود دارد و آنچه محل بخث است شیوه اصلاح و شیوه باز توزیع آن میان مردم است و دولت مکلف به اجرای تصمیم مجلس شورای اسلامی است.

تیم مذاکره کننده از اصول ۹ گانه رهبری تخطی نمی‌کند

وی در ادامه با بیان اینکه رویکرد دولت در رابطه با مذاکرات مشخص است،تصریح کرد: رویکرد دولت گره نزدن اقتصاد مردم به مذاکرات بوده است. آثار افزایش فروش نفت و بازگشت ارز ناشی از آن بخشی از آثار این نگاه متوازن است و دولت سعی دارد به هر مسأله به صورت متوازن و متعادل به توسعه همکاری ها بنگرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته و موضوعات اندک و مهم، نیازمند تصمیم طرف مقابل است که باید اراده خود را در عمل نشان دهد که واقعا به دنبال رفع تحریم ها و بهره مندی اقتصادی مردم از آثار رفع تحریم ها است. دولت از مسیر خود ذره ای انحراف پیدا نخواهد کرد و چارچوب علی باقری در مذاکرات همان ۹ بند تاکیدی مقام معظم رهبری است و ذره ای از آن تخطی نخواهد کرد.

بهادری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «برخی از کارشناسان معتقدند تشکیل اوپک گازی به پیشنهاد ایران بود اما عملا ایران در طی 10 سال گذشته منفعلانه عمل کرده‌است، برنامه دولت برای افزایش همکاری ها چیست؟» گفت: طی 10سال گذشته ایران دو دوره دبیر کلی این مجمع را بر عهده داشته است و شرکت رئیس جمهور و این سطح از مشارکت، نشان دهنده نگاه ویژه به این مجمع و تلاش برای فعال سازی آن است تا امنیت در ثبات تامین گازی جهانی را داشته باشد. ایران در این اجلاسیه پیشنهاداتی خواهد داشت که پس از سفر اطلاع رسانی خواهد شد.‌

وی در رابطه با سیاست تشویقی در تمام استان های کشور، گفت: طرح سیاست تشویقی از سوی نمایندگان مجلس تهیه و تدوین شده است و دولت تابع قوانین مجلس است. در رابطه با افزایش حمایت های مالی برای فرزند آوری راه حل هایی پیشنهاد شده است که در صورت نیاز اقدامات لازم انجام خواهد شد.

زیرساخت‌های اینترنت متناسب با نیاز امروز کشور نیست

سخنگوی دولت در رابطه با کاهش سرعت اینترنت هم گفت: اصلی‌ترین دلیل سرعت کُندی اینترنت به ویژه در اینترنت ثابت، مربوط به پیک کروناست؛ چون شاهد افزایش مصرف اینترنت در این مدت و به تبع آن شاهد اختلال بوده‌ایم.

وی افزود: اختلال ایجاد شده ناشی از آن است که زیرساخت‌های موجود در پهنای باند و به ویژه اینترنت ثابت متناسب با نیاز امروز کشور نیست و توانایی پاسخگویی در این پیک کرونا را ندارد.

سخنگوی دولت در رابطه با اینکه در آستانه شب عید بخشی از محصولات کشاورزی حواشی ای برای وزارت اقتصاد ایجاد کردند و برنامه دولت برای آماده سازی میوه و بازار شب عید چیست؟ گفت: پس از این مصوبه تنظیم بازار، مصوبه ای برای تهیه میوه شب عید مانند سیب و پرتقال و خرمای ماه رمضان هم داشته است. سقف میوه شب عید ۷۰ هزار تن بود که بخش زیادی از آن تامین شده است و نگرانی‌ای در حوزه تامین وجود ندارد. گزارشی از نحوه تامین میوه ارائه شده است و نباید قضاوت عجولانه صورت گیرد تا مسئولان، رسیدگی به موقع و صحیح داشته باشند. از نهادهای نظارتی داخل و خارج از دولت درخواست شده است تا تخلفات این حوزه را مورد توجه قرار دهند.

بهادری جهرمی در رابطه با حادثه واژگونی اتوبوسی که منجر به فوت دو نفر از خبرنگاران شده بود، تصریح کرد: همه ارکان دولت باید کرامت خبرنگاران را سرلوحه اقدامات خود انجام دهند. در خصوص پرونده واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط‌ زیست در ارومیه، جزئیات آن باید از دستگاه قضا پیگیری شود. هم دولت و هم ذینفعان خصوصی پیگیری می کنند و مسببان باید سهم کوتاهی خودشان در بروز این حادثه ناگوار را پرداخت کنند.

وی در رابطه با «دپوی خودروها»، خاطرنشان کرد: پس از دستور رئیس جمهور در خصوص افزایش کیفیت و تولید خودرو، خودروسازان کشور، افزایش تولید داشتند. از خودروهای دپو شده ۵۰ هزار دستگاه تکمیل و وارد بازار شد. وزیر صمت هم در راستای عرضه سریعتر خودروهای دپو شده و افزایش کیفیت آنها برنامه زمان بندی ارائه کردند. پس از فرمایشات مقام معظم رهبری هم نیز، برنامه های توسعه صنعت خودرو در دستور کار قرار گرفته است.

سخنگوی دولت در رابطه با لایحه مشارکت عمومی و خصوصی و نظر دولت در رابطه با آن، گفت: لایحه مشارکت، یکی از لوایحی است که از سوی دولت قبل تقدیم مجلس شورای اسلامی شده بود و فرصت برای اظهار نظر بوده است. دولت معتقد است در هر اقدام جهشی، ممکن است موانع و سختی ها و آسیب هایی وجود داشته باشد و نباید اجازه داد آسیب‌های موجود مانع اهداف مشارکت بخش عمومی و خصوصی شود و دولت و مجلس باید با تدابیر مناسب راهکاری برای از بین بردن موانع و آسیب ها پیشنهاد و انتخاب کنند.

بهادری در رابطه با علت اطلاع رسانی ضعیف در خصوص مذاکرات؛ گفت: اطلاع رسانی دولت در قسمت های مختلف با توجه به سهم آن انجام می شود و نباید اجازه داد بزرگنمایی ها روی اقدامات سایه بیاندازد. در مورد مذاکرات هم همینطور بوده است و طبیعتاً پس از اتمام مذاکرات امکان نقد و تحلیل آن و دستاوردهای حاصل از آن وجود دارد. خنثی سازی تحریم ها و از بین بردن فوری تحریم ها در حوزه توسعه تجارت خارجی و فروش نفت به خوبی مشهود است.

سفر رئیس‌جمهور به قطر ارتباطی با مذاکرات وین ندارد

وی درباره جزئیات سفر رئیس جمهور به قطر گفت: سفر قطر یک گام تحول آفرین در روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس است. این سفر در استمرار دیپلماسی فعال و کارآمد دولت در ارتباط همسایگان با محوریت تامین منافع اقتصادی و توسعه تجارت خارجی و تنوع بخشی به زمینه های همکاری از ترکمنستان تا قطر انجام شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه سفر قطر هیچ ارتباطی با مذاکرات وین یا عربستان ندارد،تاکید کرد: آنها در مسیر خودش در جریان است. از فرصت ها و موقعیت های گذشته برای توسعه صادرات غیرنفتی و محصولات کشاورزی به قطر به خوبی استفاده نشد. تحقق وعده های انتخاباتی رئیس جمهور در تعامل با همسایگان و بهره مندی از ظرفیت های منطقه ای به منظور بهبود تجارت خارجی و خنثی سازی تحریم ها در حال انجام است و انتفاع اقتصادی ایران از توسعه اوپک گازی و ترسیم آینده روشن اقتصادی به واسطه این سفر مورد توجه و نظر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید