واکنش پنتاگون به اقدام روسیه بر علیه اوکراین

کدخبر: ۴۷۸۲۳۸
اقتصادنیوز: رئیس پنتاگون به اقدام روسیه در به رسمیت شناختن دو جمهوری‌ دونتسک و لوگانسک واکنش نشان داد و گفت: این کار مستقیما حاکمیت اوکراین را تضعیف می کند.
واکنش پنتاگون به اقدام روسیه بر علیه اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، لوید آستین رئیس پنتاگون اعلام کرد که اقدام روسیه در به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک مستقیما حاکمیت اوکراین را تضعیف می کند.

وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی گفت که «آخرین تهاجم» روسیه به اوکراین صلح، امنیت و رفاه اوکراین و جامعه فراآتلانتیک را تهدید می‌کند و آمریکا «هزینه‌های اقتصادی شدید» اضافی را بر اساس رویدادها تحمیل خواهد کرد.

این مقام ارشد دولت بایدن که قرار است امروز در پنتاگون با دیمیترو کولبا وزیر خارجه اوکراین دیدار کند، حمایت واشنگتن از اوکراین را در مواجهه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قاطع توصیف کرد و گفت که روسیه به مفهوم یک اوکراین مستقل حمله کرده است.

وزیر دفاع آمریکا با ستایش از "واکنش سنجیده" اوکراین به تهاجم مجدد و ادامه پیگیری راه حل دیپلماتیک، گفت: پوتین هنوز می تواند از یک جنگ تمام عیار انتخابی و غم انگیز اجتناب کند.

کولبا نیز اعلام کرد که اگرچه او برای یک ماموریت دیپلماتیک در آمریکا حضور دارد، اما این روزها دیپلماسی به معنای دفاع است.

پیش از این، جان فاینر یک مقام ارشد امنیت ملی در دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی گفت: آمریکا در چند ساعت آینده امروز قصد دارد به سهم خود اعلامیه های مهمی منتشر کند. این اعلامیه ها شامل وضع تحریم های آمریکا در پاسخ به اقدام دیروز روسیه است.

وی ادامه داد: اگر روسیه اقدامات بیشتری انجام دهد، ما از طریق تحریم ها، عواقب شدید و مهمی را بر آن تحمیل خواهیم کرد. این تحریم ها علاوه بر سایر پاسخ های ما از جمله کمک امنیتی به اوکراینی ها برای دفاع از خود، موضع نیروهای نظامی و جابجایی نیروهای آمریکا مانند آنچه در روزهای اخیر شاهد آن بوده ایم، خواهد بود.

این مقام امنیت ملی آمریکا اشاره کرد که واشنگتن هم اکنون قصد ندارد تمام تحریم های خود علیه روسیه را وضع کند زیرا اگر می خواهید پوتین را از گرفتن کی یف و اوکراین بازدارید باید برخی از تهدید های تحریم ها را علیه آن حفظ کنید.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه/ ۲ اسفندماه با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین این سخنان را ساعاتی پس از شنیدن گزارش‌های اعضای شورای امنیت روسیه عنوان کرد که در پایان آن گفته بود که امروز درباره به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوگانسک، تصمیم خود را اعلام می‌کند.

هفته گذشته دومای روسیه با ارسال درخواستی از پوتین خواست تا استقلال جدایی طلبان دونباس از اوکراین را به رسمیت بشناسد.

منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید