مازنی: تندروها می خواهند از رئیسی عبور کنند! / طرح صیانت یعنی دیوارکشی

کدخبر: ۴۷۸۴۸۳
​اقتصادنیوز: احمد مازنی گفت: بعضی از اتفاق‌هایی که می افتد، می گویند به اختلافات داخلی اصولگراها مربوط می شود که می خواستند حاکمیت یکدست شود تا مسائل مردم حل شود ولی نتوانستند این یکدستی را حاکم کنند.
مازنی: تندروها می خواهند از رئیسی عبور کنند! /  طرح صیانت یعنی دیوارکشی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، روز گذشته طرح صیانت از فضای مجازی تصویب شد که با انتقادات و مخالفت های فراوانی رو به رو شد. حجت الاسلام مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم درباره این طرح گفت:« مسئله‌ای که تا الان درباره طرح صیانت مطرح شده، این است که ظرفیت اجرا ندارد. فکر می کنم دوستان مجلس یازدهم و حامی‌های آنها وقتی نتوانستند به وعده‌هایی که دادند، عمل کرده و مشکلات معیشتی مردم را حل کنند یا برای اشتغال مردم و ازدواج جوانان کاری کنند، می خواهند اقدامی انجام بدهند و در آخر بگویند ما هم یک کاری کردیم.»

او همچنین تاکید می کند: «ما یک یا یک و نیم سال دیگر انتخابات مجلس دوازدهم را داریم و این حضرات فکر می کنند اگر از الان رسانه‌ها را ببندند، فضای مجازی را بیشتر محدود کنند، مشکلاتی که از ناحیه اینها متوجه مردم شده است دیده نمی شود و باز هم با وعده‌های توخالی می توانند از مردم رای بگیرند. من فکر می کنم یک نگاه محدود کردن رسانه از ناحیه اینها وجود دارد که من خیرخواهانه می گویم این راه حل درستی حتی برای موفقیت خود اینها هم نیست.»

مشروح گفتگوی احمد مازنی، نماینده سابق مجلس  را در ادامه می خوانید.

***************

* آقای مازنی! طرح صیانت روز گذشته در کمیسیون مشترک به تصویب رسید و جنجال زیادی بعد از آن به راه افتاد. نظر شما در رابطه با طرح صیانت و مدل تصویب شدن آن چیست؟

تا جایی که من اطلاع دارم ظاهرا کلیات این طرح در کمیسیون اصل ۸۵ تصویب شده و هنوز جزئیات آن تصویب نشده است. به نظر من این مسئله جزء اولویت‌ها نیست که با این شتاب و عجله به تصویب برسد. نکته بعدی اینکه چرا این طرح را اصل ۸۵ کردند، در حالی که می توانست در صحن مطرح شود و نظرات همه نمایندگان را داشته باشند اما، آن را اصل ۸۵ کردند که به نظر من اشکال دارد. امروز هم در موقعیتی این طرح تصویب شد که تمام حواس مجلس متوجه بودجه بود و در حال بررسی بودجه بودند و با این شتاب زدگی و با این عجله من نمی دانم چه هدفی را در نظر داشتند، به نظر من در افکار عمومی یک نقطه عطفی از مجلس یازدهم باقی می ماند.

طرح صیانت ظرفیت اجرا ندارد

* به نظر شما این طرح حتی اگر به صورت قانون دربیاید قابلیت اجرایی دارد؟با واکنش افکار عمومی روبرو نمی شود؟

آن بخش‌هایی که بخواهند محدودیت ایجاد کنند، به دلیل اینکه ما با توسعه علم و فناوری مواجه هستیم، در کوتاه مدت باعث ایجاد مشکل برای مردم می شود و آنها خوشحال هستند که توانسته‌اند کنترلی انجام دهند ولی، در دراز مدت و حتی در میان مدت با توجه به سرعت بسیار بالای توسعه دانش و فناوری، این طرح خیلی زود به سرنوشت مقابله با ویدئو و دیش‌های ماهواره مواجه می شود و این یک جور وهم در قانون گذاری است. چرا که قانون تٰصویب می شود اما قابلیت اجرا ندارد.

 به نظر من مسئله‌ای که تا الان درباره طرح صیانت مطرح شده، این است که ظرفیت اجرا ندارد. فکر می کنم دوستان مجلس یازدهم و حامی‌های آنها وقتی نتوانستند به وعده‌هایی که دادند، عمل  کرده و مشکلات معیشتی مردم را حل کنند یا برای اشتغال مردم و ازدواج جوانان کاری کنند، می خواهند اقدامی انجام بدهند و در آخر بگویند ما هم یک کاری کردیم.

و جنس این کارها هم حکایت آن شوهری است که به همسرش نفقه نمی داد اما، هر چند وقت یکبار یک کتک مفصلی به او می زد. از او می پرسیدند تو که به همسرت خرجی نمی دهی، پس چرا او را کتک می زنی؟ او گفت باید معلوم باشد که شوهر بالای سرش است.

حالا به نظر می رسد نمایندگان وقتی نمی توانند مسائل کشور را حل کنند و به تعبیر امام(ره) که به بزرگتران ایران زمانی گفته بود شما قادر به اداره کشور نیستید، وقتی قادر به اداره مسائل اصلی جامعه نیستند به مسائل حاشیه‌ای می پردازند و برای مردم مانع و مشکل ایجاد می کنند تا حضور خودشان را اثبات کنند که به نظر من این هم از نظر افکار عمومی جواب نخواهد گرفت. 

پایبندی به قانون نباشد، دنیا روی ما حساب باز نخواهد کرد 

* شما اشاره کردید که قبلا تجربه جمع آوری ویدئو و ماهواره را داشتیم که آن ناموفق بود، از طرفی دیگر تلگرام را فیلتر کردند ولی  بعد از مدتی به شکست این کار هم اعتراف کردند. در حال حاضر فضای مجازی مانند تلگرام، اینستاگرام و ... به بستری برای انتقال اخباری مانند اخبار دولت، نمایندگان و حتی رهبر انقلاب تبدیل شده و همچنین خیلی از مردم از این طریق کسب درآمد می کنند. محدود کردن این فضا چه خطراتی دارد؟

من یک خاطره‌ای از بحث ماهواره به شما بگویم؛ ما در مجلس دهم به دنبال این بودیم که این محدودیت‌های مربوط به ماهواره را برداریم.  یک بررسی‌هایی انجام دادیم و با آقای دکتر محسنیان‌راد که استاد ارتباطات است دیداری داشتیم.ایشان در این دیدار یک گزارش مفصلی را روی میز گذاشت و گفت زمانی که مجلس می خواست برای ممنوعیت استفاده از ماهواره‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای قانون تصویب کند؛ ما این گزارش را به مجلس  داده و گفتیم که این کار را نکند. چون به سرنوشت ویدئو دچار می شود، ولی گوش نکردند.

 البته، بعضی از همکاران اصولگرای ما و آنان که در مجلس اکثریت هستند، آن زمان اکثریت نبودند ولی، با این مسائل همراهی نمی کردند و می گفتند چه اشکالی دارد، ممنوعیت استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای هست و مردم هم دارند استفاده می کنند، یعنی ادبیات‌ آنها این است.

در حالی که در جامعه اگر پایبندی به قانون وجود نداشته باشد و قانون لوث شود، آن جامعه در همه قراردادهای اجتماعی‌اش دچار مشکل می شود. قردادهایی که حتی همین چراغ راهنمایی و قوانین راهنمایی و رانندگی و ... می شود. زمانی که این پایبندی به قانون نباشد، دنیا هم روی آن ملت حساب باز نمی کند و می گوید با این ملت نمی شود پیمان بست چون خیلی مقید به پیمانشان نیستند.

مازنی: طرح صیانت یعنی دیوارکشی / قالیباف و رئیسی موضع خود را شفاف کنند

 

بیت المال را محدود به یک باند خاص کردند

من فکر می کنم این کاری که نمایندگان دارند اینجا انجام می دهند قطعا نتیجه نخواهد داد و مشکلات عدیده‌ای برای مردم و کسب و کار مردم ایجاد خواهد کرد. شما به تلگرام، توئیتر و بعضی از این شبکه‌ها اشاره کردید، این شبکه ها با این که فیلتر است اما مقامات کشور از آن استفاده می کنند، این هم خودش یک مسئله است. یعنی از این به بعد هم اگر بخواهند محدودیت‌ها را بیشتر کنند برای افراد خاصی مجوز صادر می کنند و اکثریت مردم باید به دنبال فیلتر شکن بروند یا اصلا دسترسی به این شبکه ها نداشته باشند.

به نظر من محدودیت جواب نمی دهد. به نظر من نمایندگان به نوعی با این طرح می خواهند برای رسانه‌هایی که آزاد بوده و در اختیار مردم هستند، محدودیت ایجاد کنند در حالی که این راه آن نیست. اگر می خواهند مانع استفاده مردم از رسانه‌های معاندین و مخالفین شوند، باید رسانه ملی را آزاد کنند و شبکه‌های تلوزیونی را در اختیار احزاب، گروه‌های و نهادهای مدنی، حوزه علمیه ، ورزشکاران و اصحاب فرهنگ و هنر قرار بدهند. باید رسانه ملی که بیت المال و متعلق به همه مردم است را در اختیار همه گروه‌ها قرار بدهند. باید براساس قانون اساسی که به آزادی بیان اشاره دارد باید این اجازه را به همه بدهند اما این بیت المال را محدود به یک باند خاص کردند. مردم فقط یک فضای مجازی دارند که می خواهند آن را هم کنترل کنند که هیچ کس نتواند هیچ کاری کند.

 به طور مثال، سرپرست فرماندار یک شهرستان با خبرنگاری برخورد بدی کرده است، ما در اولین فرصت دیدیم که این فرماندار را عزل کردند و این نتیجه آزادی رسانه بود. یعنی همین آزادی نیم بندی هم که وجود دارد از برکت آقایان نیست و طبیعت فضای مجازی، اینترنت و دانش بشری است که دارند از آن استفاده می کنند. این رسانه باعث شده است که افکار عمومی بلافاصله متوجه این قضیه شده و واکنش نشان دهد؛ به حق هم با این مقام مسئول برخورد کنند و او را عزل کنند. 

در ماجرای انتشار فایل صوتی فرماندهان سابق سپاه که من واقعا به تک تک پاسداران عزیز احترام می گذارم، پاسداران چه در گذشته، چه در حال و چه در آینده به گردن مردم ایران حق دارند، سپاه باید تقویت شود و نباید تضعیف شود اما، در عین حال وقتی فضای مجازی آزاد باشد، اگر فایلی باشد پخش می شود؛ ممکن است بدخواهان و معاندین پخش کنند و ممکن است مردم پخش کنند. به هر حال به گوش مردم می رسد،.

با محدود کردن فضای مجازی باز هم می خواهند از مردم رای بگیرند

وقتی که این فضا آزاد باشد، مردم توقع پاسخگویی دارند. کسی نمی گوید خدایی نکرده سپاه اهل اختلاس است، یک پرونده‌ای هست که این پرونده را شفاف کنند، مثلا به پرونده آقای کرباسچی رسیدگی کنید و جواب دهید، این ها از آثار رسانه و فضای مجازی است. وقتی این ها را محدود کنند در کوتاه مدت می توانند سوء حکمرانی‌شان را توجیه کنند تا مشکلات دیده نشود اما، در دراز مدت اینها روی هم انباشته می شود و زمانی که انباشته شد به یک جایی می رسد که دیگر نمی توانند آن را جمع کنند.

نوع نگاه به این مسئله، به مهار رسانه‌ها برمی گردد، ما یک یا یک و نیم سال دیگر انتخابات مجلس دوازدهم را داریم و این حضرات فکر می کنند اگر از الان رسانه‌ها را ببندند، فضای مجازی را بیشتر محدود کنند، مشکلاتی که از ناحیه اینها متوجه مردم شده است دیده نمی شود و باز هم با وعده‌های توخالی می توانند از مردم رای بگیرند. من فکر می کنم یک نگاه محدود کردن رسانه از ناحیه اینها وجود دارد که من خیرخواهانه می گویم این راه حل درستی حتی برای موفقیت خود اینها هم نیست.

تصویب طرح صیانت در 10 دقیقه کار خوبی است؟

* یک انتقادی که همین طیف از سیاسیون به مجلس نهم می کنند این است که در 20 دقیقه برجام را تصویب کردند، اما  یک طرح به این مهمی را  در 10 دقیقه تصویب کردند. نظر شما در مورد این موضوع چیست؟

این از تناقضات رفتاری آقایان است. ما در مجلس نهم نبودیم و بنده در مجلس دهم نماینده بودم ولی آنقدر این 20 دقیقه را بر سر مجلس زدند که وقتی می خواهند به ما فحش هم بدهند، می گویند شما 20 دقیقه‌ای برجام را تصویب کردید. حالا هرچه ما می گفتیم به حضرت عباس این مجلس اصولگرای نهم بود که برجام را تصویب کرد و آن هم 20 دقیقه نبوده است اما توجهی نمی شد.

 به هرحال وقتی ما ادعای اصول و ارزش‌ها می کنیم یکی این است که هدف وسیله را توجیه نمی کند، اگر هدف مقدس است وسیله هم باید مقدس باشد، با وسیله نامقدس نمی شود به هدف مقدس رسید. متاسفانه، این تناقضات مثل همان رفتاری است که کمونیست‌ها داشتند و می گفتند ما می رویم و از یک بانک یا یک طلافروشی سرقت می کنیم و این را در راه خلق و مبارزه با ظلم هزینه می کنیم، ما مسلمانان می گفتیم این کار درستی نیست و شما باید از مال حلال برای مبارزه با ظلم استفاده کنید. این ها نگاه ابزاری و استفاده ابزاری به مسائل دارند و به همین جهت آنجا می گویند شما 20 دقیقه‌ای تصویب کردید و کار بدی کردید ولی خودشان ۱۰ دقیقه‌ای تصویب می کنند و کار خوبی است، این به نظر من منطقی نیست و جزء تناقضاتی است که این افراد در مسائل سیاسی و اجتماعی دارند.

تندروها از رئیسی عبور کردند؟

* با توجه به اینکه آقای رئیسی در انتخابات شعار می دادند که ما باید سرعت اینترنت را بیشتر کنیم و حتی با گیمرها همدلی می کردند اما الان مجلس این طرح را تصویب کرده است، آیا می توان این تحلیل را به کار برد که تندروهای مجلس می خواهند از آقای رئیسی عبور کنند؟

اینها جزء مسائل داخلی‌شان هست. یعنی بعضی از اتفاق‌هایی که می افتد، می گویند به اختلافات داخلی اصولگراها مربوط می شود که می خواستند حاکمیت یکدست شود تا مسائل مردم حل شود ولی نتوانستند این یکدستی را حاکم کنند. بالاخره هربار که این کار را کردند همان جریان حاکم تقسیم بر چند شده است و ممکن است این مربوط به اختلافاتشان باشد ولی، آقای رئیسی باید اعمال نظر کند.

طرح صیانت یعنی دیوارکشی

 من به خاطر دارم یکی از مسائلی که نزدیکان آقای رئیسی از آن ناراحت بودند این بود که در تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری دوازدهم می گفتند که اینها می خواهند بیایند و دیوار بکشند. آنها می گفتند چرا چنین چیزی در مورد ما می گویید، ما اصلا اهل این حرف‌ها نبودیم ولی مراد از دیوار این نبود که در خیابان دیوار بکشند و بگویند خانم‌ها از این طرف دیوار و آقایان از این طرف دیوار بروند. همین که می آیند و در استفاده از رسانه و اینترنت طرح صیانت را تصویب می کنند، طرح صیانت همان دیواری است که ما می گفتیم.

قالیباف و رئیسی اعلام موضع کنند

حالا اگر آقای رئیسی و آقای قالیباف موافق آن نیستند بیایند و تکلیف را روشن کنند چون هنوز دیر نشده است و کلیات آن در اصل ۸۵ تصویب شده است و هنوز برای جزئیات آن فرصت هست، آن ها باید مسیری را طی کنند که این مسیر به ایجاد محدودیت برای مردم منجر نشود و شفافیتی که با شعار شفافیت از مردم رای گرفتند را داشته باشند. همچنین مشخص کنند چه کسی دارد از این دیوار حمایت می کند و چه کسی مخالف این دیوار است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید