گزارشی از ویژگی‌های موشک شفق

سلاح مهم نظامیان ایران بر شکار تانک‌های دشمن + عکس و جزئیات فنی

کدخبر: ۴۷۸۷۴۰
اقتصادنیوز:موشک شفق از جدیدترین دستاورد‌های تسلیحاتی برای استفاده در بالگرد‌های نیرو‌های مسلح است.
سلاح مهم نظامیان ایران بر شکار تانک‌های دشمن + عکس و جزئیات فنی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان اول اسفند بود که سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در راس یک هیات عالی‌رتبه نظامی به سیستان و بلوچستان سفر کرد. یکی از محورهای این سفر بازدید از توانمندی‌های نیروی زمینی ارتش در این منطقه بود. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این بازدید از توان هوانیروز و توان پهپادی ارتش بازدید کرد. در این بازدیدها دستاوردهای متفاوتی هم به چشم می‌خورد که موشک‌های ارتقاء یافته هوانیروز از انواع FIRE & FORGET و سامانه‌های دید در شب از آن جمله است.

سرلشکر باقری درخصوص توانمندی‌های هوانیروز ارتش گفت: بالگردهای هوانیروز ارتش امروز علاوه بر تجهیز به سامانه‌های دید در شب، به تسلیحاتی دارای برد متناسب با بالگرد‌های روز کشور‌های پیشرفته دنیا تجهیز شده است. همه این موارد نیز در میدان رزمایش تست عملیاتی خود را گذرانده‌اند.

موشک هوشمند شفق یکی از دستاوردهایی است که در سال‌های اخیر بر روی بالگردهای هوانیروز نصب و عملیاتی شده. این موشک از دستاوردهای سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش است.

موشک شفق

موشک شفق؛ نیش کشنده کبراهای ایرانی

امیر سرتیپ خلبان یوسف قربانی فرمانده هوانیروز ارتش ٢٧ فروردین ٩٧ از رونمایی از موشک شفق به‌عنوان یکی از موشک‌های عملیاتی روز و مورد نیاز بالگرد‌های هوانیروز در رژه روز ۲۹ فروردین (روز ارتش) خبر داده بود.

این موشک هوشمند اهداف را در محدوده ۸ تا ۱۲ کیلومتری رهگیری کرده و مورد اصابت قرار می‌دهد. شفق مافوق صوت می‌تواند با سرعت ۲ تا ۲.۷ ماخ به سوی اهداف حرکت کند. شفق ۶۰ کیلوگرمی قادر است تا عمق ۱ تا ۱.۵ متری در بدنه تجهیزات زرهی نفوذ کند. البته این ماموریت نیز به سرجنگی مخصوص و فیوز مناسب مانند خرج گود و فیوز تاخیری دارد. دقت اصابت آن نیز ۳۰ سانتی‌متر مربع در فاصله ۱۰ کیلومتر است.

موشک شفق

از مهم‌ترین ویژگی‌های این موشک سهولت در به کارگیری و عدم نیاز به ایستایی بالگرد در مقابل هدف بوده که در رده موشک‌های FIRE & FORGET (شلیک کن و فراموش کن) قرار می‌گیرد. با این روش، بالگرد از رهگیری موشک تا لحظه برخورد به هدف بی‌نیاز شده که برای بقای آن در میدان نبرد بسیار مفید است.

شفق از جست‌وجوگر تصویر ساز فروسرخ (IIR) استفاده می‌کند که قابلیت درگیری با اهداف زرهی و شناوری را از تمام زوایا دارد. این جست‌وجوگر از مقاومت بالایی نسبت به اخلال و فریب برخوردار است و حساسیت بسیار بهتری در تشخیص اهداف دارد.

موشک شفق

این نوع جست‌وجوگر بر خلاف انواع اپتیکی مرئی که تنها در روز و شرایط مناسب آب و هوایی فعالیت کنند، می‌تواند با تصویر حرارتی در شب و شرایط نامناسب با درصدی کاهش برد، عمل کند. داده‌های تصویری آن نیز از طریق خط ارتباط داده به سامانه پرتاب منتقل می‌شود. با استفاده از پایگاه داده اطلاعات در موشک می‌توان با بهره‌گیری از توانمندی‌های تحلیل تصویر اهداف مختلف را انتخاب کرد.

شفق در سامانه‌های مختلفی با ماموریت‌های شناسایی، ردگیری اهداف، سامانه‌های کنترل آتش و حسگر موشک‌ها نیز استفاده می‌شود.

کرارهای ایرانی مسلح به شفق‌

موشک شفق قابلیت نصب و کاربری بر روی پهپاد‌های کرار را هم دارد و با استفاده از یک ریل پرتاب متفاوت با نمونه نصب‌شده در بالگرد‌های کبرا در زیر پهپاد کرار نیز نصب می‌شود.

پهپاد کرار با قابلیت رسیدن به بیشینه سرعت ۹۰۰ کیلومتر، توانایی حمل تعداد بیشتری از این موشک ۶۰ کیلوگرمی را داشته که در ماموریت‌های رزمی، ضد شناور و ضد اهداف محافظت شده می‌تواند استفاده شود.

موشک شفق

حضور عملیاتی شفق در رزمایش‌های مختلف

موشک شفق توانسته در سال‌های پس از تولید خود بر روی بالگردهای هوانیروز  نصب شود. به طور مثال، امیر خلبان سید قاسم خاموشی، فرمانده پایگاه چهارم هوانیروز ارتش ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ از برگزاری رزمایش این پایگاه با موشک هوشمند ضدزره برد بلند شفق خبر داد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید