بایدن صریحا پوتین را تهدید کرد: باید هزینه بدهی /اشتباه محاسباتی بزرگی کردی /دیکتاتور هستی

کدخبر: ۴۷۹۹۴۴
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با دستور حمله نظامی به کشور همسایه‌اش، "به شدت اشتباه محاسباتی" کرد و تلاش دارد تا «پایه‌های جهان آزاد را متزلزل کند».
بایدن صریحا پوتین را تهدید کرد: باید هزینه بدهی /اشتباه محاسباتی بزرگی کردی /دیکتاتور هستی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در اولین سخنرانی وضعیت کشور ایالات متحده، با لحن تند، دولت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را تهدید کرد.

گزارش لحظه به لحظه با تحولات اوکراین را می‌توانید در زیر دنبال کنید:

۰۷:۳۲- اوکراین: حمله هوایی روسیه به بیمارستانی در «خارکیف»

وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده است که روسیه به یک بیمارستان نظامی در «خارکیف» حمله هوایی کرده است و پس از آن صدای تیراندازی شنیده شده است.

وزارت دفاع اوکراین: بلاروس به منظور آمادگی برای مشارکت در حمله به کی‌یف، سلاح و نیرو در خاک خود مستقر می‌کند.

وزارت دفاع اوکراین: حملاتی که از بلاروس به اوکراین انجام شد، تأسیسات نظامی و سکوهای موشکی را هدف قرار داد.

۰۷:۳۰- افزایش قیمت نفت خام برنت به ۱۱۰ دلار در هر بشکه

قیمت نفت خام برنت برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ به ۱۱۰ دلار در هر بشکه رسید.

۰۶-۴۱ بایدن: پوتین باید برای حمله به اوکراین هزینه بدهد

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در اولین سخنرانی «وضعیت کشور» آمریکا یا همان نطق سالانه در کنگره آمریکا با لحنی تند از عملیات نظامی ویژه روسیه انتقاد کرد و گفت که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با صدور دستور عملیات نظامی به اوکراین، «به شدت اشتباه محاسباتی کرد و

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با دستور حمله نظامی به کشور همسایه‌اش، "به شدت اشتباه محاسباتی" کرد و تلاش دارد تا «پایه‌های جهان آزاد را متزلزل کند».

بایدن به طور غیرمستقیم پوتین را دیکتاتور خطاب کرد و گفت: «در سراسر تاریخ ما این درس را آموخته‌ایم که وقتی دیکتاتورها برای تهاجم‌های خود هزینه نپردازند، هرج و مرج بیشتری را موجب می‌شوند».

وی ادامه داد: «جنگ پوتین با قصد قبلی و بی‌دلیل بوده است زیرا رئیس‌جمهور روسیه تلاش‌های دیپلماتیک را رد کرد و فکر کرد که غرب و ناتو پاسخ نمی‌دهند».

بایدن: پوتین خشونت و هرج و مرج به راه انداخته است اما در عین حال که دستاوردهایی را در میدان نبرد به دست می‌آورد، در طولانی‌مدت هزینه‌ بالایی را پرداخت خواهد کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا: «[پوتین] فکر می‌کرد می‌تواند وارد اوکراین شود و جهان نیز خود را از این موضوع کنار بکشد اما در عوض با دیواری از قدرتی که تصورش را نمی‌کرد، روبرو شد».

بایدن در خصوص مشارکت در حمایت از کشورهای عضو ناتو گفت: «ما نیروهای زمینی، اسکادران‌های هوایی و استقرار کشتی‌ها را برای محافظت از کشورهای ناتو از جمله لهستان، رومانی، لتونی، لیتوانی و استونی و....بسیج کرده‌ایم و همانطور که شفاف گفتم، ایالات متحده و همپیمانان ما با تمامی نیروی قدرت جمعی ما، از هر وجب از قلمرو که قلمرو ناتو است دفاع خواهد کرد».

بایدن: «مردم اوکراین، مقاومت مقتدرانه‌ای در مقابل نیروهای روسیه از خود نشان دادند و همه مردم به سرباز تبدیل شدند».

جو بایدن: «امروز با عزمی تسلیم ناپذیر با یکدیگر ملاقات می‌کنیم و همیشه آزادی بر استبداد پیروز است.

وی سپس با تهدید پوتین گفت: «جهان آزاد، کشورهای اروپایی و حتی کشورهایی چون سوئیس تحریم روسیه را شروع کرده‌اند. ما و متحدانمان تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه اعمال می‌کنیم و دسترسی این کشور به فناوری های مدرن را مسدود می‌کنیم».

جو بایدن: من ممنوعیت پرواز هواپیماهای روسی بر فراز حریم هوایی آمریکا را اعلام می‌کنم پس بیایید به کاری که متحدانمان انجام داده‌اند بپیوندیم.‌

بایدن: نیروهای ما در هیچ جنگی با روس‌ها شرکت نخواهند کرد اما نیروهای ما مانع از پیشروی روس‌ها به سمت غرب به سوی دیگر کشورهای اروپایی می‌شوند.

رئیس‌جمهور آمریکا در ارتباط با تحمیل فشار اقتصادی به روسیه گفت: «ما و همپیمانانمان در حال تحریم شدید روسیه و مسدود کردن دسترسی این کشور به فناوری مدرن هستیم.من اقدامات سختگیرانه ای انجام داده ام تا اطمینان حاصل کنم که تحریم های ما اقتصاد روسیه را هدف قرار می‌دهد.

بایدن: ما در حال قطع ارتباط بزرگترین بانک‌های روسیه از سیستم مالی بین‌المللی هستیم. کشورهای اروپایی در مجازات روسیه به خاطر حمله به اوکراین متحدتر و مستحکم‌تر شده‌اند.

۰۴:۳۰ - کی‌یف: حملاتی از بلاروس انجام شده است

وزارت دفاع اوکراین طی بیانیه‌ای مدعی شد: «حملاتی از بلاروس به تأسیسات نظامی و موشکی ما انجام شده است».

این وزارتخانه ادامه داد: «نیروهای روسیه دکل‌های ارتباطی تلفن و رادیو را تخریب کردند و عمداً ارتباطات را در کشور قطع کردند».

وزارت دفاع اوکراین همچنین ادعا کرد: «فرمانده تیپ یازدهم یگان تهاجم هوایی ارتش روسیه در منطقه زیورسکی کشته شد. رئیس ستاد تیپ ۳۶ ارتش روسیه نیز در عملیات نظامی در این منطقه مجروح شد».

۰۴:۱۵ - احتمال تسلیم شدن شهر «خِرسون» در برابر روسیه

برخی منابع اوکراینی با انتشار این تصویر از دوربین‌های مداربسته در خِرسون، نوشتند: «تجهیزات نظامی نیروهای مسلح روسیه امشب (بامداد چهارشنبه) در مرکز خرسون پارک شده‌اند، همزمان خبرهایی مبنی بر تلاش مقام‌های سیاسی محلی برای امضای توافقنامه برای تسلیم شدن به نیروهای روسیه به گوش می‌رسد».

۰۴:۰۰ - ادعاهای اوکراین درباره خسارت‌های وارده به روسیه

خبرگزاری اوکراین مدعی شد: هواپیماهای بدون سرنشین «بیرق‌دار» تولید ترکیه، بیش از ۸۰ خودروی روسی را در محور سومی منهدم کردند.

فرمانده نیروهای عمومی اوکراین نیز ادعا کرد: تلفات نیروهای روسی در هفت روز، از تلفات آنها در دو جنگ چچن بیشتر شده و به ۵۳۰۰ سرباز رسیده است.

ستاد کل ارتش اوکراین هم مدعی شد: نیروهای روسی برای ادامه حملات خود مجبور به جابجایی نیروهای ذخیره شدند. نیروهای روسیه ابتکار عمل تاکتیکی را از دست دادند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید