سوئد مدعی شد

تجاوز جنگنده‌های روسیه به حریم هوایی یک کشور اسکاندیناوی

کدخبر: ۴۸۰۱۸۹
اقتصادنیوز: نیروهای مسلح سوئد مدعی نقض حریم هوایی خود از سوی شماری از جنگنده‌های روسیه شد.
تجاوز جنگنده‌های روسیه به حریم هوایی یک کشور اسکاندیناوی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سوئد چهارشنبه شب به وقت تهران مدعی نقض حریم هوایی خود  از سوی شماری از جنگنده‌های روسیه شد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» نیروهای مسلح سوئد در بیانیه ای اعلام کرد که چهار جنگنده روسی روز چهارشنبه حریم هوایی سوئد را بر فراز دریای بالتیک برای مدت کوتاهی نقض کردند.

نیروهای مسلح سوئد  در وبگاه خود اعلام کرد: «با توجه به شرایط فعلی، ما این رویداد را بسیار جدی می‌بینیم.»

در این بیانیه آمده است که این نقض حریم هوایی مختصر بوده و در شرق جزیره «گوتلند» رخ داد. نوع جنگنده‌های روسیه نیز ۲ فروند «سوخو-۲۴» و ۲ فروند «سوخو-۲۷» اعلام شده است.

نخست‌وزیر سوئد اخیرا اعلام کرد روسیه فعالیت نظامی تهدید کننده‌ای در اطراف مرزهای این کشور ندارد و استکهلم همچنان قصد پیوستن به ناتو را ندارد.

روسیه بارها اعلام کرده که پرواز جنگنده‌های این کشور بر اساس موازین بین‌المللی و هوانوردی بوده و  حریم هوایی هیچ کشوری را نقض نکرده  و در مقابل این جنگنده‌های ناتو یا کشورهای متحد آن هستند که همواره حریم هوایی  روسیه را نقض کرده‌اند.

چندی قبل همزمان با آغاز رزمایش روسیه با بلاروس، دست‌کم پنج پرواز جاسوسی توسط هواپیماهای تجسسی غربی  بر فراز دریای بالتیک  صورت گرفت.

در این ماوریت نیروی هوایی ایالات متحده یک هواپیمای «آرسی-۱۳۵» ویژه جنگال  مستقر در «سافولک» در شمال  انگلیس را  به اطراف «کالینینگراد» اعزام کرد. این هواپیما با گذر از حریم هوایی لهستان و لیتوانی به طور کامل در اطراف  کالینینگراد پرواز کرد. نیروی دریایی آلمان نیز یک هواپیمای گشت دریایی «اوریون» را برای بر فراز دریای بالتیک و اطراف کالینینگراد به پرواز درآورد.

۲ فروند هواپیمای نیروی هوایی سوئد از نوع هشدار سریع «ساب اس-۱۰۰»  و یک فروند هواپیمای شناسایی سیگنال «گالف استریم اس-۱۰۲» نیز پروازهایی را اطراف کالینینگراد انجام دادند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید