شرط های روسیه برای صلح با اوکراین/ کی‌یف چه سلاح هایی نباید داشته باشد؟

کدخبر: ۴۸۰۱۹۹
وزیر خارجه روسیه گفت: این واقعیت که رئیس جمهور زلنسکی اعلام آمادگی کرد، یا بهتر است بگوییم تمایل خود برای دریافت تضمین‌های امنیتی را بیان کرد، به نظر من این یک گام مثبت است. مذاکره‌کنندگان ما آماده‌اند در دور دوم مذاکرات درباره این تضمین‌ها با نمایندگان اوکراین بحث کنند.
شرط های روسیه برای صلح با اوکراین/ کی‌یف چه سلاح هایی نباید داشته باشد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با تاکید مجدد بر لزوم خلع سلاح اوکراین، گفت سپس مردم این کشور خود باید سرنوشت‌شان را تایید کند.

لاوروف شامگاه چهارشنبه گفت که روسیه، «ولودیمر زلنسکی» را به عنوان رئیس جمهور قانونی اوکراین به رسمیت می‌شناسد، اگرچه او با وعده پایان دادن به جنگ داخلی این کشور به مردم دروغ گفت.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی توضیح داد که زلنسکی لفاظی‌های «ضد روسی و روس‌هراسی» را ترویج می‌کند و اظهارات بسیار بحث برانگیزی ارائه می‌دهد.

وزیر خارجه روسیه اظهار داشت که تقاضای زلنسکی برای تضمین‌های امنیتی، «گامی مثبت» است و روسیه آماده است تا در دور دوم مذاکرات با مقامات اوکراینی درباره این موضوع بحث کند.

با این حال، لاوروف پیش‌بینی کرد که دور دوم مذاکرات دوجانبه ممکن است اتفاق نیافتد، زیرا کی‌یف منتظر چراغ سبز واشنگتن است.

به نوشته رویترز، وی ادامه داد: «این واقعیت که رئیس جمهور زلنسکی اعلام آمادگی کرد، یا بهتر است بگوییم تمایل خود برای دریافت تضمین‌های امنیتی را بیان کرد، به نظر من این یک گام مثبت است. مذاکره‌کنندگان ما آماده‌اند در دور دوم مذاکرات درباره این تضمین‌ها با نمایندگان اوکراین بحث کنند. اما هنوز دور دوم را تایید نکرده‌اند. آنها در حال چانه‌زنی هستند. فکر می‌کنم آمریکایی‌ها هم اجازه نداده‌اند. اکنون هیچکس به استقلال کی‌یف اعتقاد ندارد».

بر این اساس، رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه از افشای جزئیات درباره دور اول مذاکرات با مقام‌های اوکراینی خودداری کرد و گفت «زیرا این تنها مرحله اولیه است».

لاوروف این موضوع را رد کرد که روسیه خواهان تسلیم اوکراین است و تاکید کرد که مسکو برای یافتن راه حل، آماده سازش است.

او تصریح کرد: «اگر مقامات (اوکراین) با شرایطی که در حال حاضر مورد بحث است موافقت کنند، توافقی حاصل خواهد شد. روسیه در اوکراین با نازیسم مبارزه خواهد کرد».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، لاوروف گفت که حقایق زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند اوکراین بخشی از طرح غرب برای ایجاد یک «کمربند خصمانه» در اطراف روسیه است و برای دو سال، اوکراین از تسلیحات مملو شده است و محموله‌های نظامی در ماه‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: «همزمان، ایالات متحده و انگلیس در حال ساخت پایگاه‌های نظامی در این کشور از جمله در دریای آزوف بودند. پنتاگون هم از ساخت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی نظامی در اوکراین حمایت کرد».

بر این اساس، وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو اظهارات زلنسکی درباره تبدیل اوکراین به یک قدرت اتمی را جدی گرفته، تاکید کرد که این کشور عضو شوروی سابق پتانسیل داشتن سلاح اتمی را دارد.

لاوروف در ادامه از رسانه‌ها و سیاستمداران غربی به دلیل چشم پوشی از مشکلات و رنج مردم دنباس که «هشت سال بمباران و کشته شده بودند» انتقاد کرده و گفت که یکی دیگر از اهداف اصلی روسیه «بیگانه‌زدایی» اوکراین است.

وی توضیح داد که اظهارات «آنالنا بائربوک»، وزیر امور خارجه آلمان مبنی بر اینکه تصمیم برلین برای ارسال تسلیحات به اوکراین ناشی از «مسئولیت تاریخی» است، او را شگفت زده کرده است.

این دیپلمات ارشد روس پرسید: «این قرار است به چه معنا باشد؟ این گناه تاریخی و آگاهی از گناه تاریخی باعث می‌شود آلمان از نئونازی‌ها حمایت کند؟ رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فن‌درلین هم گفت که اتحادیه اروپا و اوکراین امروز بیش از هر زمان دیگری به هم نزدیک هستند. این به چه چیزی اشاره می‌کند؟ احتمالاً این یک سیگنال است که تا زمانی که شما یک روس‌هراس باشید، تا زمانی که یک فاشیست هستید، تا زمانی که یک نئونازی هستید، همه چیز برای شما مجاز است».

لاوروف یادآور شد که در تظاهرات انقلاب رنگین سال ۲۰۱۴ در اوکراین، شعارهایی مانند «روس‌ها به چوبه‌دار» و «روس‌ها را بکشید، روس‌ها را بکشید» سر داده شد و گفت که روسیه نمی‌تواند در طول رستاخیز نازیسم در اروپا بیکار بنشیند.

وی در ادامه به شدت از واکنش غرب به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین انتقاد کرد و گفت که هیچکس برای دفاع از عراق، لیبی، سوریه و سایر کشورهایی که با مداخلات نظامی ناتو مواجه شده‌اند، جلو نیامد.

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: «ایالات متحده و سایر کشورهای غربی معتقدند که تنها آنها حق دارند به کشورهای مستقل حمله کنند. هیچکس صدایی بلند نکرد تا به این موضوع اشاره کند که تهاجم ناتو به کشورهای خاورمیانه نقض قوانین بین‌المللی و یک شروع کاملاً بی‌اساس خصومت است».

به نوشته آناتولی، لاوروف ادامه داد: «سازمان‌های بین‌المللی تحت نفوذ غرب، در تلاش هستند تا ورزش و فرهنگ بین‌المللی را به گروگان بگیرند و اجازه اجرای عدالت در امور بین‌المللی را نمی‌دهند. آنها اجازه نمی‌دهند مکالمه جدی در مورد معماری امنیتی در اروپا آغاز شود که برابری همه ملت‌های مستقر در اینجا را تضمین می‌کند».

وی اظهار داشت که مسکو آماده تحریم است اما انتظار ندارد اقداماتی انجام شود که بر روابط ورزشی و فرهنگی و بشردوستانه تأثیر بگذارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: «پیش از این، زمانی که کشورهای غربی تحریم‌هایی را علیه کشورهای عربی و آمریکای لاتین اعلام کردند، بارها مدعی شدند که هدف تحریم‌ها مردم عادی نیست و فقط برای این است که رهبری دولت مربوطه فشار جامعه جهانی را احساس کند و رفتار خود را تغییر دهد. اما اکنون هیچکس اصلاً در مورد آن صحبت نمی‌کند. غرب به اصولی که خود ابداع و در روابط بین‌الملل معرفی کرده اهمیتی نمی‌دهد».

بر اساس این گزارش،لاوروف افزود: «از جمله این موارد، اصل حرمت مالکیت خصوصی است که زمانی که غرب شروع به توقیف دارایی‌های بانک مرکزی روسیه و شرکت‌های خصوصی کرد، نقض شد. این دزدی آشکار است. آنها تمام قوانینی را که در بیش از ۷۰ سال گذشته اعمال کرده‌اند، کنار گذاشته‌اند. آنها اکنون به سادگی از این قوانین عبور کرده‌اند و به راهزنی و سرمایه‌داری وحشی دوران طوفان طلا بازگشته‌اند».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید