پشت پرده عکس سقوط جنگنده روسی/جنگ جهانی سوم در راه است؟

کدخبر: ۴۸۰۴۴۶
اقتصادنیوز: بنا بر اعلام خبرگزاری فرانسه، عکاسی که عکس سقوط 6 جنگنده روسی را گرفته، گفته است که آن را در سال 1993 گرفته و این عکس خیلی قدیمی است. به گفته این عکاس، عکس مربوط به سقوط یک جنگنده روسی در طول یک نمایش هوایی در انگلیس در سال 1993 است.
پشت پرده عکس سقوط جنگنده روسی/جنگ جهانی سوم در راه است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، به دنبال عملیات نظامی ویژه روسیه در خاک اوکراین، شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های خبری بارها تصویری از یک جنگنده سرنگون شده روسی که در حال آتش گرفتن در آسمان است را در همان روزهای اول این عملیات منتشر و با این تصویر خبر مربوط به ساقط شدن 6 پرنده روسی توسط اوکراین را منتشر کردند. درحالی که اوکراین ادعا کرد در روز اول تهاجم شش هواپیمای روسی را ساقط کرده است این تصویر نیز در یک قالب جعلی منتشر شد. 

خبرگزاری فرانسه با این مقدمه نوشت، عکاسی که این عکس را گرفته است به این خبرگزاری گفته است که آن را در سال 1993 گرفته و این عکس خیلی قدیمی است. به گفته این عکاس، عکس مربوط به سقوط یک جنگنده روسی در طول یک نمایش هوایی در انگلیس در سال 1993 است.

این گزارش در ادامه افزود: «شش هواپیمای جنگی روسیه ساقط شد. اگر روسیه حملات خود را متوقف نکند این آتش به کل جهان سرایت می‌کند و به جنگ جهانی سوم ختم می‌شود.»  این کپشنی بود که در شبکه‌های اجتماعی و برخی گزارشهای خبری در کنار این عکس در روز 24 فوریه 2022 منتشر و دست به دست شد. 

این پست بعد از ادعای ارتش اوکراین در روز 24 فوریه درباره ساقط کردن 5 هواپیما و یک بالگرد تهاجمی روسیه وایرال شد. 

بسیاری از رسانه‌های هندی از این تصویر برای پوشش ادعای ارتش اوکراین استفاده کردند و در فیس بوک نیز توسط کاربران زیادی مورد استفاده قرار گرفت. با این حال بررسیهای خبرگزاری فرانسه نشان می‌دهد که این تصویر اولین بار در سایت هوانوردی Air Team Image منتشر شده است و در 24 جولای 1993 توسط «کارل فورد» در منطقه «فیرفورد» انگلیس ثبت شده است. 

روز پنج شنبه نیز رسانه ها از جعلی بودن خبر زیرگیری یک خودروی اوکراینی از سوی یک تانک روسی خبر داده بودند. ویدئوی این حادثه بیش از ۱۰ میلیون بار دیده شد و بسیار از کاربران فضای مجازی آن را با عنوان لحظه زیر گرفتن یک خودرو توسط یک تانک روسیه‌ای منتشر کرده‌اند.

پایگاه «فرانس‌۲۴» در گزارشی نوشته بر خلاف این ادعاها، تانک مذکور روسیه‌ای نیست و نشانه‌های زیادی حاکی از آن هستند که یک تانک اوکراینی عامل این حادثه بوده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید