ترامپ: پوتین نابغه است؛ با دو دلار تحریم صاحب یک کشور می شود!

کدخبر: ۴۸۰۷۳۹
اقتصادنیوز: ترامپ ستایش از ولادیمر پوتین گفت که او یک کشور را در ازای دو دلار تحریم به دست می گیرد و این بسیار هوشمندانه استو
ترامپ: پوتین نابغه است؛ با دو دلار تحریم صاحب یک کشور می شود!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، سى ان ان روز چهارشنبه، لیندسی گراهام، سناتور حزب جمهوری‌خواه تاکید کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، وقتی از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به‌عنوان یک نابغه برای حمله به اوکراین یاد کرد، مرتکب «اشتباه» شده است.

 

اما یک اشتباه نشان می‌دهد که ترامپ یک بار این کار را انجام داده است - ناخواسته به گونه‌ای اشتباه صحبت کرده است که دیدگاه واقعی او را نشان نمی‌دهد.

 

کاری که ترامپ انجام داد مهم نیست. در اینجا چیزی که مهم است  این است که ترامپ هفته گذشته به مجریان محافظه کار رادیویی گفت: "دیروز رفتم و یک صفحه تلویزیون وجود داشت و گفتم: "این نابغه است." پوتین بخش بزرگی از اوکراین -- اوکراین را اعلام می کند. پوتین آن را مستقل اعلام می کند. اوه، این فوق العاده است."

یک روز پس از بیان این نظرات، او عملاً آنها را دو چندان کرد. آنها می گویند، ترامپ گفت پوتین باهوش است. ترامپ در جمع مردم در جمع آوری کمک های مالی درمارالاگو گفت: منظورم این است که او یک کشور را در ازای دو دلار تحریم به دست می گیرد. من می گویم که این بسیار هوشمندانه است. او کشوری را تصاحب می‌کند -- واقعاً یک مکان وسیع ویک قطعه زمین وسیع عالی با افراد زیادی، و فقط وارد آن می‌شود.

سپس، ترامپ در یک سخنرانی در کنفرانس سالانه اقدام سیاسی محافظه کار در آخر هفته گذشته، بار دیگر تمجید خود از پوتین را تکرار کرد. دیروز خبرنگاران از من پرسیدند که آیا فکر می کنم رئیس جمهور پوتین باهوش است یا خیر. گفتم: "البته او باهوش است" که با "اوه، این خیلی وحشتناک است" از من استقبال کردند. من دوست دارم به آنها بگویم "بله، او باهوش است." یک بار منو گول زدی، خجالت بکش. دوبار مرا گول بزن، شرمنده. سه بار مرا گول بزن، خب، من باید کاملاً بی خبر باشم.

و فقط این سه بار نیست که ترامپ از پوتین تمجید کرده است. حتی نزدیک نیست! زمانی در مبارزات انتخاباتی در سال 2016 بود که ترامپ چنین گفت: این مرد کنترل بسیار قوی بر یک کشور دارد.

اکنون، این یک سیستم بسیار متفاوت است و من اتفاقاً این سیستم را دوست ندارم، اما مطمئناً در آن سیستم، او یک رهبر بوده است. خیلی بیشتر از اینکه رئیس جمهورباشد یک رهبر بوده است.

یا آن زمان در سال 2017 که بیل اوریلی از فاکس پوتین را "قاتل" خواند و ترامپ پاسخ داد: "قاتل های زیادی وجود دارد. به نظر شما مملکت ما اینقدر بی گناه است؟ به نظر شما در کشور ما اینقدر بی گناه است؟

یا آن زمان در سال 2018 که ترامپ پس از دیدار با پوتین در هلسینکی، طرف رئیس جمهور روسیه را در موضوع مداخله در انتخابات 2016 گرفت. ترامپ گفت: من فکر می کنم که ایالات متحده احمق بوده است. ما همه احمق بوده ایم. همه ما مقصریم اگر چیزهای بیشتری می خواهید - و خیلی چیزهای دیگر هم وجود دارد - این جدول زمانی KFILE از نقل قول های تحسین آمیز گذشته ترامپ در مورد پوتین را بررسی کنید.

ببینید، موضوع این است که تمجید ترامپ از پوتین یک ویژگی است، نه یک اشکال. او مدت‌هاست که گرایش‌های قوی پوتین و قدرتی که او بر مردمش اعمال می‌کند، تحسین کرده است. این بدان معناست که شما نباید چیزی را که گراهام در اینجا می فروشد بخرید. اشتباهات کارهایی هستند که افراد ناخواسته انجام می دهند و سپس سعی می کنند آنها را برطرف کنند. تمجید ترامپ از تهاجم پوتین با این طرح مطابقت ندارد.

شایان ذکر است دونالد ترامپ با انتقاد از رئیس جمهور کنونی ایالات متحده آمریکا گفت، اقدام‌های جو بایدن زمینه‌ساز حمله روسیه به اوکراین شده است. او بایدن را احمق و پوتین را فردی باهوش توصیف کرد.

رئیس‌‌ جمهور پیشین آمریکا روز شنبه، ۷ اسفند (۲۶ فوریه) در یک سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را فردی ''باهوش'' با ''استراتژی فوق‌العاده‌'' توصیف کرد و در عین حال افزود: «اما مشکل ما این نیست که پوتین باهوش است، مشکل واقعی این است که رهبران ما احمق هستند».

او که در کنفرانسی در اورلاندو در ایالت فلوریدای آمریکا سخن می‌گفت، حمله روسیه به اوکراین را ''حمله به بشریت'' و ''فاجعه‌ای وحشتناک که هرگز نباید رخ می‌داد'' لقب داد و افزود: «ما برای مردم سربلند اوکراین دعا می‌کنیم».

ترامپ با اشاره به اینکه روسیه در زمان جرج بوش به گرجستان و در زمان جو بایدن به اوکراین حمله کرد و در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، کریمه را به اشغال خود درآورد، افزود: من تنها رئیس‌‌ جمهور قرن ۲۱ آمریکا هستم که در دوره مسئولیتم روسیه به هیچ کشوری حمله نکرد.

ترامپ همچنین گفت، چنانچه او هنوز در کاخ سفید حضور می‌داشت، روسیه هرگز به اوکراین حمله نمی‌کرد.

او در این سخنرانی به شدت از اقدام‌های جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا به ویژه تصمیم به خروج آمریکا از افغانستان انتقاد کرد.

ترامپ افزود: تردیدی ندارم که بعد از خروج رقت‌انگیز آمریکا از افغانستان، پوتین تصمیم گرفت که به اوکراین حمله کند.رئیس جمهور پیشین آمریکا افزود، جو بایدن آرامش و شایستگی را به بی‌نظمی و بی‌کفایتی تبدیل کرده و همچنین ثبات و امنیت را نیز به هرج و مرج و بحران تغییر داده است.

ترامپ در این سخنرانی، نامزدی خود را برای دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد.

او شهریورماه گذشته نیز در گفت‌وگویی با فاکس‌نیوز گفته بود، وضعیت آمریکا به جایی رسیده که گزینه‌ای جز انتخاب او به عنوان رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۲۴ وجود ندارد.

ترامپ گفته بود: آنچه که در حال حاضر اتفاق می‌افتد شرم‌آور است.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه، ۳ اسفند هم در گفت‌وگویی رادیویی پوتین را فردی ''نابغه'' با ''تاکتیک‌های هوشمندانه'' توصیف کرده و گفته بود: «او در دولت من، هرگز دست به چنین کاری {حمله به اوکراین} نمی‌زد».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید