یک رسانه آمریکایی تحلیل کرد؛

آزمون سخت بایدن در پاسخ به جنگ پوتین

کدخبر: ۴۸۲۱۵۳
اقتصادنیوز: یک رسانه آمریکایی در تحلیلی به معضلات پیش روی دولت بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای حل مشکل افزایش قیمت سوخت در این کشور بعد از ممنوع کردن واردات نفت روسیه پرداخته و نوشته او نگاهش را به نفت سه کشور ونزوئلا، عربستان سعودی و ایران دوخته است.
آزمون سخت بایدن در پاسخ به جنگ پوتین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رئیس‌جمهور آمریکا برای حل مشکل افزایش قیمت سوخت در آن کشور به عرضه نفت از سوی ایران، عربستان سعودی و ونزوئلا چشم دوخته اما با مشکلات عدیده‌ای در خصوص هر یک از این کشورها روبرو است.

یک رسانه آمریکایی در تحلیلی به معضلات پیش روی دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای حل مشکل افزایش قیمت سوخت در این کشور بعد از ممنوع کردن واردات نفت روسیه پرداخته و نوشته او اکنون نگاهش را به نفت سه کشور ونزوئلا، عربستان سعودی و ایران دوخته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته مشخص نیست دیپلماسی آمریکا بتواند با سرعت کافی نفت خام را وارد بازار کرده و مشکلات کنونی در زمینه عرضه این محصول را حل کند.  طبق این تحلیل، تلاش‌های دولت بایدن در بهترین حالت می‌تواند با دور کردن سه کشور یادشده از چین و روسیه به ایجاد ثبات در بازار نفت خام و جلوگیری از افزایش قیمت سوخت در آمریکا منجر شود، اما در بدترین حالت نتیجه‌ای نخواهد داشت و انتقادهای تحقیرآمیز از دولت آمریکا بابت تلاش برای یاری‌طلبی از سه دولت مذکور را به همراه خواهد داشت.

با این حال، دولت بایدن در هر یک از سه پرونده با مشکلات عدیده‌ای روبرو است. او همین حالا بابت درخواست از عربستان سعودی برای افزایش عرضه نفت با انتقادهایی در داخل از سوی هم‌حزبی‌هایش روبرو شده.

به عنوان مثال، «ایلهان عمر»، نماینده دموکرات ایالت مینه‌سوتا چند روز پیش در توییتی نوشت: «پاسخ ما به جنگ ولادیمیر پوتین نباید تقویت رابطه‌مان با سعودی‌ها باشد.» دیگر اعضای حزب دموکرات هم مخالفتشان را با استقبال سریع آمریکا از عربستان سعودی و ولیعهد آن کشور بابت نفت اعلام کرده‌اند.

در ونزوئلا یک هیئت بلندپایه چند روز پیش برای اولین بار از زمان تنش‌ها در روابط واشنگتن-کاراکاس در دهه ۱۹۹۰ به آن کشور سفر کرد. اما اگر این گشایش در روابط به عرضه نفت ونزوئلا به بازارها منجر شود، این کشور باز هم پس از سال‌ها آشوب سیاسی و ضعف سرمایه‌گذاری قادر نخواهد بود تولید نفت خودش را به اندازه‌ای که جوابگوی نیازها باشد افزایش دهد.

«پائول شلدون»، یکی از مشاوران شرکت «Global Commodity Insights» گفته لغو تحریم‌های مستقیم و ثانویه علیه شرکت نفت دولتی ونزوئلا اگر اتفاق بیفتد می‌تواند تولید نفت را طی چند ماه آینده به ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد.

درباره ایران، تحلیلگران مسائل انرژی گفته‌اند این کشور در صورت حصول توافق در وین می‌تواند به سرعت بیش از یک میلیون بشکه نفت به بازار عرضه کند، اما مشکل نفت ایران بیشتر احتمال دارد به خریدارانی غیر از آمریکا عرضه شود.

  آسوشیتدپرس نوشته از طرف دیگر اگر آمریکا به روسیه اجازه دهد آزادانه با تهران تجارت کند، این اقدام می‌تواند مفری فراهم کند تا مسکو از طریق ایران نفتش را به بازار عرضه کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید