تحلیل سفیر کشورمان از گفت وگوی وزرای خارجه ایران و قطر/ تلفن وسیله خوبی است

کدخبر: ۴۸۲۴۴۸
اقتصادنیوز: سفیر ایران در دوحه واکنش جالبی نسبت به گفت‌وگوی تلفنی روز شنبه وزیران امور خارجه ایران و قطر داشت و در توییتی نوشت که تلفن وسیله خوبی است.
تحلیل سفیر کشورمان از گفت وگوی وزرای خارجه ایران و قطر/ تلفن وسیله خوبی است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، عصر  روز شنبه ۲۱ اسفندماه وزیران امور خارجه  ایران و قطر به صورت تلفنی با یکدیگر در مورد مذاکرات وین گفت‌وگو و رایزنی کردند.

بعد از انتشار خبر این گفت‌وگو، شبکه الجزیره  اعلام کرد که محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در تماسی تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا درخصوص بحران اوکراین، پرونده هسته‌ای ایران و مساله افغانستان رایزنی کرده است.

در طی روزهای اخیر با توجه به افزایش تحرکات دیپلماتیک قطر بین تهران و واشنگتن برخی از رسانه‌های خبر اعلام کردند که قطر نقش میانجی بین ایران و آمریکا را ایفا میکند چنان که چند روز پیش نشریه «فایننشال تایمز» به نقل از افراد مطلع مدعی شد قطر نقش خود را برای میانجیگری بین ایالات متحده و ایران تشدید کرده است.

به ادعای این روزنامه انگلیسی، قطر به درخواست واشنگتن و تهران به عنوان یک واسطه عمل کرده و مذاکرات در پایتخت اتریش را تکمیل می‌کند تا بین دشمنان دیرینه اعتمادسازی کند. طبق این گزارش، دوحه پیام‌هایی را بین بازیگران اصلی منتقل کرده و برای رفع نگرانی‌های ایران، از جمله موارد مربوط به درخواست این کشور مبنی بر ارائه تضمین از سوی دولت بایدن در این خصوص که هیچ دولت آینده ایالات متحده نمی‌تواند به‌طور یکجانبه از توافق مانند ترامپ خارج شود، تلاش کرده است.

فایننشال تایمز به نقل از یک دیپلمات مطلع از نقش قطر ادعا کرد: مقامات قطری همچنین برای تسهیل گفت‌وگوهای مستقیم بین واشنگتن و تهران، در صورت حصول توافق، تلاش کرده‌اند تا اطمینان حاصل شود که هر گونه موضوع باقی مانده، مانند تبادل زندانیان و رفع تحریم‌های اضافی، در آینده قابل بررسی است.

به نظر می رسد در حال حاضر نیز بنا بر تحلیل برخی از کارشناسان مسایل بین الملل، با توجه به توقف مذاکرات وین و  انتقاد ایران مبنی بر این که آمریکایی‌ها در جریان مذاکرات وین موضوعات جدیدی را مطرح کردند و هنوز برخی از تصمیمات سیاسی لازم را اتخاذ نکرده است ، قطر بار دیگر تلاش کرده که به عنوان میانجی در جهت کاهش اختلافات نقش  و به نتیجه رساندن هرچه زودتر  این مذاکرات ایفای نقش کند.

حمید رضا دهقانی، سفیر ایران در قطر نیز شنبه شب با انتشار تصویری از یک تلفنی قدیمی در صفحه توییتر خطاب به مخاطبان خود  نوشت :«‌به شما گفته بودم که تلفن وسیله خوبی است...»

به نظر می رسد دهقانی در این توییت به صورت غیر مستقیم به گفت‌وگوی تلفنی اخیر وزیران امور خارجه ایران و قطر اشاره دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید