اظهارات مهم خطیب زاده درباره توافق در وین و حمله موشکی سپاه به اربیل

کدخبر: ۴۸۲۷۵۱
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که امیرعبداللهیان فردا به مسکو می‌رود و درباره مذاکرات وین افزود: الان در نقطه اعلام توافق قرار نداریم، چون برخی مسائل کلیدی و مفتوح باقی مانده که باید در واشنگتن تصمیمات در این زمینه اتخاذ شود.
اظهارات مهم خطیب زاده درباره توافق در وین و حمله موشکی سپاه به اربیل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری در تشریح آخرین وضعیت مذاکرات وین، گفت: مایلم تاکید کنم که آنچه که امروز در مذاکرات وین اتفاق افتاده است، یک تنفس و توقف کوتاه است. برخی از بن بست یا اتمام مذاکرات نام بردند که همان شب در مورد آن توضیح داده شد و این تنفس به درخواست هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک انجام شد.

در نقطه اعلام توافق نیستیم

وی افزود: هیئت‌ها در پایتخت هستند. ما الان در نقطه‌ی اعلام توافق قرار نداریم و آن هم به دلیل این است که برخی مباحث بسیار کلیدی و البته محدود باقی مانده است که آنها باید در واشنگتن تصمیم‌گیری شود و به محض اینکه این تصمیمات در واشنگتن اتخاذ شود ما در نقطه‌ای قرار خواهیم گرفت که به وین برگردیم و دور نهایی برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار را برگزار کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: الان در آن نقطه قرار نداریم و منتظر هستیم که پاسخ ایالات متحده را بشنویم.

خطیب‌زاده اظهار داشت: رایزنی‌ها در سطوح مختلف ادامه دارد، همانطور که عرض کردم وزیر امور خارجه کشورمان و وزرای خارجه کشورهای دیگر عضو «برجام» مدام با هم در تماس هستند.

امیرعبداللهیان به مسکو می‌رود

وی اعلام کرد: امیرعبداللهیان عازم مسکو است و محور گفتگوها هم درباره چند موضوع و تحولات در وین است. یکی دیگر از موضوعات نیز کمک ایران برای تحولات در اوکراین است که همه باید مسئولانه کمک کنند که این جنگ به مناطق دیگر سرریز نکند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مجدداً تاکید می‌کنم، آنچه که برای ما در این مسیر به عنوان چراغ راهنما خواهد بود، حرکت در چارچوب منافع قطعی ملت ایران است که براساس آن، توافق خوب را مشخص می‌کند.

تاریخ مذاکره با سعودی‌ها مشخص نشده است

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره انتشار برخی اخبار در یکی از رسانه‌های نزدیک به شورای عالی امنیت ملی کشورمان پیرامون توقف مذاکرات کشورمان با عربستان از سوی ایران، گفت: دبیرخانه شورای امنیت ملی، رسانه‌ای ندارد؛ تاریخی توسط دوستان ما در عراق برای گفتگوهای دوره پنجم میان ایران و عربستان سعودی اعلام شده بود و من هم در هفته‌های قبل اعلام کردم که این رفت و برگشت‌ها وجود داشته است اما می‌توانم بگویم که این تاریخ قطعی نیست و هر وقت تاریخ قطعی شود و دو طرف در مورد تاریخ توافق کنند، من به همه شما اعلام خواهم کرد.

وی در خصوص اظهارات کمیسر عالی حقوق بشر نیز، گفت: به‌رغم تعاملات بسیار مثبتی که بین جمهوری اسلامی ایران و کمیسر عالی طی چند ماه گذشته انجام شده است، بیان این ادعاهای بی‌اساس در اظهارات ایشان نه تنها سازنده نیست، بلکه مخرب تلقی می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: توصیه من به کمیسر عالی این است که اجازه دهد گفتگوها جلو برود. متأسفانه در حالی این اظهارات مطرح می‌شود که حجم گسترده از نقض حقوق بشر و نقض بدیهیات توسط متحدین و دوستان برخی قدرت‌ها انجام می‌شود.

ایران تحمل وجود کانون دسیسه و توطئه در مرزهای خود را ندارد

خطیب‌زاده در واکنش به اظهارات برخی مقامات عراقی پس از حمله‌ی اخیر سپاه پاسداران به پایگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی، گفت: به هیچ وجه پذیرفته نیست که یکی از همسایگان ما که روابط عمیقی با ما دارد و در سطوح مختلف با ما تعامل دارد تبدیل به یک کانون ایجاد تهدید برای جمهوری اسلامی ایران باشد.

وی اضافه کرد: متأسفانه بارها و بارها از داخل خاک عراق ناامنی ایجاد شده است و برخی تجمعات ضد انقلاب و گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان برگزار شده است و از این تریبون در یک سال گذشته چندین بار به دولت مرکزی عراق تذکر داده شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در خفا نیز بارها به آن‌ها گفته شده است که اجازه ندهید عراق تبدیل به منطقه‌ی نا امن برای همسایه شما شود.

خطیب‌زاده افزود: طبیعی است، ایران تحمل نمی‌کند که کانونی در نزدیکی مرزهای کشورش تبدیل به محلی برای دسیسه، توطئه، خرابکاری و اعزام گروه‌های تروریستی به داخل ایران شود.

وی تصریح کرد: انتظار ما از دولت مرکزی عراق این است که یک بار برای همیشه به این وضعیت پایان دهد و اجازه ندهد که مرزهایش مورد سوءاستفاده قرار گیرد؛ به ویژه با توجه به بحث‌هایی که برای ارتقا روابط دو کشور وجود دارد.

اشراف اطلاعاتی به «تک-تک» نقاط رژیم صهیونیستی داریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: رژیم اشغالگر قدس باید بداند ما اشراف اطلاعاتی به «تک‌تک» نقاطی که آن‌ها حضور دارند داریم. اگر امروز به صورت آشکار اعلام می‌شود برای اینکه یک پیام دقیق‌تری دریافت کنند و البته در موارد قبلی نیز خودشان کاملاً آگاه هستند.

وین آئینه دیروز رفتارهای غیرسازنده آمریکا است

خطیب‌زاده در واکنش به سوالی در خصوص تأثیر اطراف ثالث در مذاکرات احیای برجام، گفت: ما طرف ثالثی در برجام نداریم. فراموش نکنیم آنچه در وین رخ می‌دهد برای اطمینان از بازگشت قابل راستی آزمایی و متعهدانه‌ی آمریکا به برجام و تعهداتش ذیل این موافقتنامه بین‌المللی است.

وی افزود: آن‌چه موضوع مذاکره است، تعهدات آمریکا است و اینکه آیا این کشور حاضر است یکبار برای همیشه به گردن کشی در حقوق بین الملل پایان دهد یا نه!

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در چند ماه اولی که «بایدن» رئیس جمهور آمریکا شد، می‌توانست با دستوراجرایی تمام آنچه رئیس جمهور قبلی انجام داده بود را برگرداند، اما بایدن بعد از چند ماه مکث و بی‌عملی مسیر مذاکرات پیچیده کمیسیون مشترک برجام را انتخاب کرد و در این مسیر هم مسیر حفظ میراث شکست خورده ترامپ را انتخاب کرد.

خطیب‌زاده تصریح کرد: دولت بایدن در مذاکرات وین هر روز یک کنش از خودش نشان داد. اشتباه این است که فکر می‌کنند می‌توانند با ضرب الأجل و هیجانات رسانه‌ای، ایران را از منافع حقه ملت محروم کند. امروز وین آئینه دیروز رفتارهای غیرسازنده آمریکا است. موضوعات و مباحث باقی‌مانده بین ما و آمریکا نیازمند تصمیمات سیاسی در واشنگتن است که هنوز به ما اعلام نشده است و هر زمانی اعلام شود به وین برمی‌گردیم.

وی ادامه داد: مشخصاً درباره روسیه نیز صحبت کردم. آنچه درباره درخواست روسیه مطرح می‌شود، به صورت علنی توسط روسیه اعلام شده است و ما هم دریافت کردیم و این باید در کمیسیون مشترک بحث شود.

مسئولیت وضعیت فعلی که الان در آن هستیم با آمریکاست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: روایت روزنامه وال‌استریت، روایت آمریکا بر علیه روسیه است که در جنگ با آن قرار گرفته‌اند. من با زبان صریح گفتم و همه آنها تداوم دار بوده است که منافع ملت ایران، تعیین کننده مسیر ما است.

خطیب‌زاده اضافه کرد: فروکاستن آن چه در وین اتفاق می‌افتد به یک درخواست روسیه، خواست آمریکاست.

وی با بیان اینکه مسئولیت وضعیت فعلی که الان در آن هستیم با آمریکا است، اظهار داشت: اگر امروز آمریکا پاسخ مطالبات کشورمان را دهد می‌توانیم به وین برگردیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه درخواست روسیه نیز باید در کمیسیون مشترک بحث شود، گفت: رویکرد روسیه و چین تا به امروز سازنده بوده و در بین مذاکره کنندگان در وین در ۱۱ ماه گذشته نزدیک ترین بوده است.

خطیب‌زاده در خصوص امضای تفاهمنامه بین ایران و جمهوری آذربایجان گفت: در چند ماه گذشته با آذربایجان تماس‌های نزدیکی داشتیم و کمیسیون مشترک برگزار و سندی را امضا کردیم. اگر بتوانیم زیرساخت‌های مناسب را فراهم کنیم تسهیلات جدیدی را در مسیر ترانزیتی ایجاد می‌کنیم.

آمریکا اول برادری خود را ثابت و بعد ادعای ارث و میراث کند!

وی همچنین در خصوص رفتار آمریکا در مذاکرات وین گفت: آمریکا باید اول برادری خود را ثابت و بعد ادعای ارث و میراث کند! آمریکا عضو برجام نیست که درباره اعضای برجام صحبت کند. رویه‌های برجام کاملاً روشن است و همه باید کمک کنیم با یک تصمیم جمعی به نتیجه برسیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آمریکا درخواست‌های شاذ و عجیب و غریبی در ۱۱ ماه به کمیسیون مشترک داده است.

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به اعدام‌های دسته‌جمعی اخیر در عربستان، گفت: این اقدام غیرانسانی و مخالف بدیهیات حقوق بین الملل است و متاسف هستیم در روزهایی که همه دنیا از حقوق بشر صحبت می‌کنند، مجامع حقوق بشری در سکوت به سر می‌برند و اتحادیه اروپا و کمیسار عالی حقوق بشر در سکوت به سر می‌برند که نکته تاریک در سابقه این مدعیان حقوق بشر به حساب می‌آید.

هیئت سرپرستی موقت افغانستان به امنیت مرزها پایبند باشد

وی در پاسخ به سوالی در خصوص درگیری‌های اخیر مرزی کشورمان با افغانستان گفت: در سفر شنبه به مشهد و جلساتی که با استاندار مشهد داشتم این موضوع مطرح شد و این درگیری‌ها محدود بوده است که در جا تذکر داده شده است و الان نیز توصیه ما این است که هیئت سرپرستی موقت افغانستان به امنیت مرزها پایبند باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص آخرین وضعیت تبادل زندانیان بین ایران و انگلیس، گفت: مباحث به صورت موازی جلو می‌رود و تفاهمات اولیه حاصل شده است که امیدواریم بتوانیم این تفاهم را اجرایی کنیم. باید ببینیم آیا این تفاهمات را اجرایی می‌کنند یا در شب اجرای آن، مسیر دیگری را پیگیری می‌کنند!

دولت سیزدهم معطل وین نیست

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص زمان انتظار ایران برای پاسخ آمریکا به مطالبات کشورمان در مذاکرات وین، گفت: ما در دولت آقای رئیسی دو مسیر را پیگیری کردیم که مسیر اول مسیر خنثی سازی تحریم‌ها است. هیچ چیز در دولت سیزدهم معطل گفتگوها در وین نیست و نخواهد بود.

وی افزود: در مسیر دوم که پیگیری می‌شود و وزارت امور خارجه نیز مسئول پیگیری آن است، مسیر رفع تحریم‌ها است، مادامی که امید داشته باشیم حقوق ملت در چارچوب خطوط قرمز تعیین شده و مصالح اندیشیده شده، حفظ می‌شود در وین حضور خواهیم داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نقش قطر و مکالمات تلفنی وزرای خارجه‌ی دو کشور، گفت: قطر از دوستان ما است و مثل برخی کشورهای حوزه خلیج فارس حساسیت بالایی دارد و با حساسیت تحولات را پیگیری می‌کند.

خطیب‌زاده در خصوص سفرهای خارجی آتی امیرعبداللهیان گفت: سفر به لبنان و چند کشور در حوزه‌ی شامات و همچنین چند سفر منطقه‌ای از جمله شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی در پاکستان در دستور کار است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید