لاوروف: روسیه مانع دستیابی به توافق احیای برجام نخواهد بود

کدخبر: ۴۸۳۲۰۱
اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه مسکو اظهار کرد که روسیه مانع دستیابی به توافق در وین‌ نخواهد بود و تا پایان رویکرد سازنده خود در مساعی جمعی در این راستا را حفظ خواهد کرد.
لاوروف: روسیه مانع دستیابی به توافق احیای برجام نخواهد بود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز (سه شنبه) در رأس هیأتی به مسکو سفر کرد، با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار و درباره مناسبات دوجانبه و موضوعات منطقه ای و بین المللی مورد علاقه دو کشور بحث و تبادل نظر کرد. 

امیرعبدالهیان در این دیدار با تاکید بر اهمیت اجرایی شدن توافقات انجام شده در سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر به مسکو، عزم‌ ایران برای توسعه همه جانبه روابط با کشورهای همسایه از جمله روسیه را مورد اشاره قرار داد و آن را از محورهای اصلی و اولویت دار در سیاست خارجی دولت سیزدهم خواند.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: روند توسعه روابط با همسایگان و روسیه بدون تاثیر پذیری از هرگونه عامل ثالث و یا تحولات بین المللی و فارغ از نتیجه مذاکرات در وین تعریف شده و مستقل از آنها تداوم خواهد یافت. 

امیرعبداللهیان در ادامه این گفتگو با مرور آخرین وضعیت گفتگوها در وین، رویکرد روسیه را طی ۱۱ ماه گذشته مذاکرات سازنده و همدلانه توصیف و ابراز اطمینان کرد تا رسیدن به توافق خوب و قابل اتکا نیز این رویکرد ادامه پیدا خواهد کرد. 

* توپ‌ در زمین آمریکاست

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این اصل اساسی که منافع قطعی ملت ایران است که مسیر حرکت وزارت امور خارجه و تیم‌ مذاکراتی در وین را مشخص می کند، تاکید کرد: توپ‌ در زمین آمریکاست و اگر واشنگتن پاسخ موارد معدود، اما مهم باقیمانده را بدهد و بیش از این وقت کشی نکند، می توان هر چه زودتر به وین برای جمع بندی مذاکرات بازگشت.

وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح گفتگوی تلفنی خود با وزیر امور خارجه اوکراین در  آستانه سفرش به مسکو، پیام وزیر امور خارجه اوکراین مبنی بر درخواست برای توقف جنگ و حل مسائل از طریق مذاکره را منعکس و آمادگی ایران برای کمک به ‌حل‌ مسالمت آمیز اختلافات روسیه و اوکراین را ابراز و حمایت جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات و حل و فصل سیاسی را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با جنگ عنوان کرد: ما با جنگ در هر جای دنیا چه اوکراین باشد، چه افغانستان  سوریه یا یمن مخالفیم.

امیرعبدالهیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جنگ را راه حل هیچ‌ بحران و اختلافی نمی داند و با آن مخالف است، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با اعمال تحریم های یکجانبه بر علیه روسیه نیز مخالف بوده و آن را غیرقانونی می دادند و تلاش خواهد کرد بر روابط دو کشور تاثیر منفی نگذارد.

* روسیه بر خلاف ادعای آمریکا مانع دستیابی به توافق در وین‌ نخواهد بود

لاوروف نیز در این دیدار با اشاره به لزوم اجرای توافقات صورت گرفته در دیدار اخیر روسای جمهور دو کشور در مسکو، بر آمادگی کشورش برای توسعه همکاری با ایران در همه زمینه ها بویژه در بخش اقتصادی تاکید کرد. 

وزیر امور خارجه روسیه با اعلام حمایت همه جانبه روسیه از نهایی کردن توافق در وین، تاکید کرد: روسیه بر خلاف ادعای آمریکا مانع دستیابی به توافق در وین‌ نخواهد بود و تا انتها رویکرد سازنده خود در مساعی جمعی در این راستا را حفظ خواهد کرد.

گفتنی است امیرعبداللهیان نیز در نشست خبری مشترک با همتای روس خود با بیان این‌که روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود، گفت: امیدواریم طرف آمریکایی دست از زیاده‌خواهی خود در دقایق نزدیک به توافق بردارد.

* کشورهای غربی با تحریک اوکراین از خطوط قرمز روسیه عبور کرده اند

لاوروف در خصوص جنگ روسیه و اوکراین با اشاره به سابقه تاریخی موضوع عنوان کرد: کشورهای غربی با تحریک اوکراین از خطوط قرمز روسیه عبور کرده و با تهدید امنیت روسیه مسبب تحولات جاری هستند. 

وزیر امور خارجه روسیه اعمال استانداردهای دوگانه ازسوی کشورهای غربی را نمونه ای از اقدامات ریاکارانه این کشورها خواند و ابراز امیدواری کرد تحریم های اعمالی از سوی کشورهای غربی بر علیه روسیه تاثیری بر روابط کشورش با ایران نداشته باشد.  

 به گزارش فارس، در دیدار وزرای امور خارجه ایران و روسیه همچنین درباره روند تحولات جاری در منطقه قفقاز، سوریه، افغانستان، یمن و برخی موضوعات دیگر مورد علاقه دو طرف از  جمله زمینه های همکاریهای دو کشور در دریای خزر، اتحادیه همکاری اقتصادی اوراسیا و تسریع عضویت در سازمان همکاری شانگهای همفکری و تبادل نظر شد.

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه همچنین از مسکو با وانگ یی همتای چینی خود تلفنی درباره مذاکرات وین گفت‌وگو کرد.

به گزارش فارس، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، علیرضا حقیقیان دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیای وزارت خارجه و علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی کردند.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز (دوشنبه) ۲۳ اسفند ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران از سفر امیرعبداللهیان به مسکو خبر داده بود و افزود: آقای امیرعبداللهیان سه شنبه عازم مسکو است و در خصوص دو سه موضوع مشخص دوجانبه با محوریت تحولات در وین رایزنی‌هایی را با همتای خودش داشته باشد، یکی از موضوعات که در این سفر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، کمکی است که ایران می‌تواند برای تحولات در اوکراین صورت دهد و همه باید مسؤولانه کمک کنند که این جنگ به مناطق دیگر سرریز نکند. اوراسیا تحمل جنگ‌های گسترش یافته بیشتری را ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید