بیانیه انگلیس درپی پرداخت بدهی به ایران و آزادی زاغری

کدخبر: ۴۸۳۴۱۵
اقتصادنیوز: وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای از پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی کشورش به ایران خبر داد.
بیانیه انگلیس درپی پرداخت بدهی به ایران و آزادی زاغری

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور بدهی خود در رابطه با تجهیزات نظامی را به ایران پرداخت کرده و همچنین آزادی «نازنین زاغری» را مورد تایید قرار داد. 

 

وی اعلام کرد: «به موازات آن (آزادی دو جاسوس زندانی در ایران)، همانطور که گفته بودیم، بدهی IMS (خدمات نظامی بین‌المللی) را نیز تسویه کرده‌ایم».

تراس افزود: «این بدهی در انطباق کامل با تحریم‌های بریتانیا و بین‌المللی و تمامی تعهدات قانونی تسویه شده است. این وجوه صرفا برای خرید کالاهای بشردوستانه استفاده خواهد شد».

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس هم امروز در توییتی به آزادی نازنین زاغری را تکلیف و «انوشه آشوری» دو جاسوس زندانی در ایران واکنش نشان داد و مدعی شد بازداشت آن‌ها ناعادلانه بوده است.

به گزارش فارس، نازنین زاغری جاسوس انگلیس با پایان دوره محکومیت ۵ ساله خود و در ازای آزادسازی ۵۳۰ میلیون دلار اموال بلوکه‌شده ایران و آزادی یک ایرانی، به تیم انگلیسی تحویل داده شد و با یک هواپیمای عُمّانی به سمت انگلیس پرواز کرد. 

وزارت خارجه انگلیس اسفندماه سال ۹۷ اعلام کرد زاغری را تحت «حمایت دیپلماتیک» قرار داده است. این تصمیم، بازداشت این محکوم امنیتی تابعیتی را از یک مسئله کنسولی به یک مناقشه حقوقی فیمابین دولت‌های دو کشور تغییر داد و به دنبال افزایش فشارهای سیاسی برای آزادی او بود.

 نازنین زاغری و گاف بوریس جانسون

در دورانی که زاغری در ایران زندانی بود، رسانه‌ها و مقام‌های انگلیس بارها دولت ایران را برای آزادی وی تحت فشار قرار دادند. در حالی که مقام‌ها و رسانه‌های انگلیس مدعی بودند که زاغری هنگام سفر به ایران برای بازدید خانوادگی دستگیر شد، بوریس جانسون سال ۱۳۹۶ زمانی که وزیر خارجه وقت انگلیس بود یک بار به طور ناخواسته اعتراف کرد که این روایت صحت ندارد. جانسون در آن زمان در جلسه‌ای هنگام دفاع از «نازنین زاغری» اعتراف کرد که بازداشت او هنگام آموزش روزنامه‌نگاران در ایران صورت گرفت. 

این اظهارات جانسون در تقابل مستقیم با تبلیغات رسانه‌های غربی در ماه‌های قبل‌تر قرار داشت که همواره تأکید می‌کردند سفر زاغری به ایران بابت بازدید خانوادگی صورت گرفته و ارتباطی به هیچ مأموریت رسانه‌ای یا کاری نداشته است.  جانسون در آن سخنرانی در کمیته امور خارجی پارلمان انگلیس گفت: وقتی بررسی می‌کنم ببینم نازنین زاغری راتکلیف در حال انجام چه کاری بوده می‌بینم که او، - آنطور که من می‌دانم- فقط در حال آموزش روزنامه‌نگاری بوده است.

این اظهارات وی با واکنش شدید رسانه‌ها، از جمله مدیرعامل شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» کارفرمای زاغری مواجه شد. آن‌ها، از گاف جانسون به عنوان «اشتباهی جدی» یاد کرده و از وی خواستند بابت آن عذرخواهی کند. فشارها بر جانسون تا مرحله درخواست سیاستمداران از وی برای استعفا پیش رفت. «جرمی کوربین»، رئیس حزب کارگر و «صادق جان» شهردار لندن دو نفر از کسانی بودند که از او خواستند عذرخواهی کرده و از سمتش استعفا کند. عده‌ای از نمایندگان پارلمان انگلیس هم درخواست مشابهی مطرح کردند. 

جانسون مدتی بعد در پی این فشارها گفت از بابت اظهار اینکه زاغری در حال آموزش روزنامه‌نگاران در ایران بوده متأسف است. وی مدعی شد که زاغری برای تعطیلات به ایران سفر کرده بود. او که در جلسه مجلس عوام انگلیس حضور داشت با اشاره به اینکه زاغری برای تعطیلات به ایران سفر کرده بود گفت: کل هدف سفر او همین بوده است. وی سپس گفت: اگر من به صورت غیرعمدی باعث آزردگی خاطر خانم زاغری و خانواده‌اش شده‌ام، معذرت‌خواهی می‌کنم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید