درخواست فوری چین از آمریکا درباره آزمایشگاه‌های بیولوژیک در اوکراین

کدخبر: ۴۸۳۷۸۹
اقتصادنیوز: نماینده دائم چین در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت روز جمعه گفت کشورهای دخیل در برنامه بیولوژیک اوکراین باید به سوالات مطرح‌شده از سوی روسیه پاسخ دهند.
درخواست فوری چین از آمریکا درباره آزمایشگاه‌های بیولوژیک در اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، یک مقام ارشد چینی امروز جامعه از کشورهای دخیل در برنامه‌های تسلیحات بیولوژیکی در اوکراین خواست به مسائل مطرح‌شده از سوی روسیه در این خصوص پاسخ دهند.

«ژانگ جون»، نماینده دائم چین در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت روز جمعه گفت کشورهای دخیل در برنامه بیولوژیک اوکراین باید به سوالات مطرح‌شده از سوی روسیه پاسخ دهند.

او گفت: «هر گونه اطلاعات درباره فعالیت‌های بیولوژیکی-نظامی بایستی باعث نگرانی شده و توجه جامعه بین‌المللی را به خود جلب کند تا بتوان از خسارت‌های جبران‌ناپذیر جلوگیری کرد. در همین زمینه، طرف‌ها بایستی رویکردی مسئولانه اتخاذ کنند.»

وی اضافه کرد: «روسیه اسناد جدید و تازه کشف‌شده‌ای از این موضوع ارائه کرد. طرف‌ها بایستی به سوالات پاسخ دهند و برای کاستن از تردیدهای جامعه بین‌المللی توضیحات به موقع و جامعی فراهم کنند.»

در آغاز این نشست، نماینده روسیه در سازمان ملل تصریح کرد که روسیه به اطلاعات جدیدی درباره فعالیت‌های آزمایشگاه‌های بیولوژیک اوکراین با ویروس‌های خطرناک دست پیدا کرده است. آمریکا این فعالیت‌ها را مدیریت و از آنها حمایت مالی کرده است.

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین هم روز دوشنبه گفته بود ۳۰ آزمایشگاه بیولوژیک آمریکا در اوکراین وجود دارد که طبق گزارش‌های روسیه تخریب شده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌هایی درباره فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین که توسط آمریکا تامین مالی می‌شود، اظهار داشت که واشنگتن باید به طور کامل فعالیت‌های نظامی-بیولوژیکی خود را در خارج از این کشور از جمله در خاک اوکراین توضیح دهد.

ژائو تصریح کرد، طبق اطلاعاتی که اخیراً منتشر شده است، ده‌ها آزمایشگاه بیولوژیکی در اوکراین مطابق با دستورات وزارت دفاع آمریکا فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه از آمریکا پرسید: «این ۲۰۰ میلیون دلار صرف چه چیزی شده است؟ ایالات متحده در مورد چه عوامل بیماری‌زا (پاتوژن‌ها) تحقیق کرده است؟ آیا سفارت آمریکا در اوکراین تمام اسناد مربوطه را از وب سایت خود حذف کرده است، آنها سعی دارند چه چیزی را پنهان کنند؟»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید