سیگنال‌های مثبت از مذاکرات روسیه و اوکراین

کدخبر: ۴۸۵۵۳۸
اقتصادنیوز: زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ضمن ارزیابی مثبت سیگنال‌های روسیه از محل برگزاری مذاکرات، گفت: اما این سیگنال‌ها صدای انفجار خمپاره‌ها را ساکت نکرده است.
سیگنال‌های مثبت از مذاکرات روسیه و اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز چهارشنبه مذاکرات مسکو و کی‌یف را مثبت ارزیابی کرد.

روزنامه «گاردین» گزارش داد، زلنسکی در پیامی ویدئویی گفت: «سیگنال‌هایی که از محل برگزاری مذاکرات می‌شنویم را می‌توان مثبت ارزیابی کرد. اما این سیگنال‌ها صدای انفجار خمپاره‌ها را ساکت نکرده است».

رئیس جمهور اوکراین گفت: «البته که ما همه خطرات را می‌بینیم و دلیلی نمی‌بینیم به حرف‌های نمایندگان یک کشور مشخص که به جنگ ادامه می‌دهند، اعتماد کنیم».

زلنسکی افزود: «ملت اوکراین ساده لوح نیستند و در طول ۳۴ روز تهاجم و هشت سال جنگ دونباس فهمیده‌اند که فقط یک نتیجه محکم قابل اعتماد است».

او در ادامه گفت:‌ «البته اوکراین مایل به گفت‌وگو است و روند مذاکرات را تا جایی که واقعا به ما بستگی داشته باشد ادامه خواهد داد».

رئیس جمهور اوکراین گفت: «ما انتظار داریم شاهد یک نتیجه عملی باشیم و باید امنیتی واقعی برای کشور ما مهیا شود».

زلنسکی گفت: «نیروهای روسیه باید مناطق اشغال‌شده را ترک کنند. باید درخصوص تمامیت ارضی و حق حاکمیت اوکراین تضمین داده شود و در این موارد تسامح نمی‌کنیم».

اظهارات رئیس‌جمهور اوکراین در حالی مطرح شد که رسانه‌های روسیه امروز چهارشنبه خبر دادند، یک جنگنده سوخو-۲۴ اوکراینی طی نبرد هوایی در نزدیکی مرز بلاروس ساقط شده است.

«الکساندر فومین» معاون وزیر دفاع روسیه بعد از مذاکرات دیروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که روسیه فعالیت نظامی خود را در نزدیکی کی‌یف و چرنیهیف کاهش می‌دهد زیرا مذاکرات با اوکراین وارد مرحله عملی می‌شود. فومین در گفت‌وگو با خبرنگاران پس از مذاکرات با هیأت اوکراینی، گفت: «تصمیمی اتخاذ شد که در چند نوبت، فعالیت نظامی در نزدیکی کی‌یف و چرنیهیف به شدت کاهش یابد».

«ولادیمیر مدینسکی» دستیار رئیس‌جمهور روسیه و رئیس هیأت روس هم پس از مذاکرات در استانبول گفت اوکراین از تمایل خود برای بازگرداندن کریمه و دونباس از طریق ابزار نظامی صرف‌نظر می‌کند. وی افزود پیشنهادات اوکراین در مورد ضمانت‌های امنیتی در خصوص قلمرو کریمه و دونباس اعمال نمی‌شود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید