زلنسکی: اوکراین آماده حمله جدید روسیه می‌شود

کدخبر: ۴۸۵۶۴۷
مقاومت شدید نیروهای اوکراینی باعث شده است که روسیه نتواند هیچ‌کدام از شهرهای عمده این کشور از جمله کی‌یف را تصرف کند.
زلنسکی: اوکراین آماده حمله جدید روسیه می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز، رئیس‌جمهور زلنسکی روز پنجشنبه گفت نیروهای اوکراین آماده حمله جدید روسیه از شرق کشور می‌شوند، چرا که مسکو پس از متوقف شدن در نزدیک کی‌یف نیروهایش در آنجا متمرکز کرده است.

 

به گزارش رویترز حمله روسیه به کشور همسایه‌اش اوکراین که اکنون وارد هفته پنجم خود شده است، حدود یک چهارم اوکراینی‌ها را از خانه‌هایشان رانده و تنش‌های میان غرب و روسیه را بدترین حد خود از زمان جنگ سرد رسانده است.

مقاومت شدید نیروهای اوکراینی باعث شده است که روسیه نتواند هیچ‌کدام از شهرهای عمده این کشور از جمله کی‌یف را تصرف کند. روسیه در مذاکرات صلح در این هفته در استانبول گفت که عملیاتش در نزدیک کی‌یف و شهر شمالی چرنیهیف کاهش می‌دهد تا اعتماد طرف اوکراینی را جلب کند.

اما اوکراین و متحدان غربی‌اش از جمله آمریکا این وعده روسیه را بهانه‌ای برای جبران خسارات نیروهایش و آماده شدن برای حملات دیگر می‌دانند. روسیه می‌گوید نیروهایش در حال سازماندهی دوباره برای متمرکز شدن بر «آزادسازی» منطقه شرقی جدایی‌طلب «دونباس» هستند.

زلنسکی: اوکراین آماده حمله جدید روسیه از شرق می‌شود یک مرد محلی به درون یک تانک روسی رهاشده در شهرک تروستیانتس که نیروهای اوکراینی سربازان روسی را از آن بیرون رانده‌اند، نگاه می‌کند. REUTERS/Thomas Peter

زلنسکی در سخنرانی ویدئویی‌اش در ساعات اولیه بامداد پنجشنبه گفت حرکات نیروهای روسی در دور شدن از کی‌یف و چرنیهیف عقب‌نشینی نیست، بلکه «پیامد کار دفاعی ماست.»

زلنسکی افزود که اوکراین در حال مشاهده «تجمع نیروهای روسی در دونباس است و ما برای آن آماده می‌شویم.»

مسکو پیوندهای نزدیکی با جدایی‌طلبان طرفدار روسیه که کنترل منطقه دونباس را در دست دارند، ایجاد کرده است. این منطقه شامل دو «جمهوری خلق» خودخوانده لوهانسک و دونتسک می‌شوند که روسیه می‌گوید به آزاد کردن آنها از سلطه اوکراین کمک می‌کند.

دنیس پوشیلین، رهبر جمهوری خلق دونتسک روز چهارشنبه گفت که عملیات تهاجمی در حال شدت یافتن است.

او گفت: «ما کاملا آگاه هستیم که هر چه آزادسازی قلمرومان بیشتر طول بکشد، در مناطقی که اکنون تحت کنترل اوکراین هستند، تلفات و تخریب بیشتری رخ خواهد داد.»

زلنسکی: اوکراین آماده حمله جدید روسیه از شرق می‌شود سوتلانا سواچنکو، پرستار ۵۶ ساله در کنار ساختمانی ویران‌شده در شهر بندری جنوبی ماریوپُل ایستاده است که آپارتمانش در آن قرار داشت.REUTERS/Alexander Ermochenko

دونتسک شهر بندری تحت محاصره ماریوپُل را هم در برمی‌گیرد که برخی از شدیدترین پیکارها و بمباران‌های این جنگ را شاهد بوده است و حدود ۱۷۰۰۰۰ نفر از مردمش با آب و غذای ناچیز در آن به دام افتاده‌اند.

یک مشاور زلنسکی در روز چهارشنبه گفت که نیروهای روسی نیمی از شهر بندری استراتژیک را تصرف کرده‌اند. وزیر دفاع روسیه هم گفت که این کشور آماده اجرای آتش‌بس در روز پنجشنبه در ماریوپُل است.

کی‌یف روسیه را به رعایت نکردن کامل چنین آتش‌بس‌های متهم کرده است. مسکو هدف قرار دادن غیرنظامیان را انکار می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید