اعتراف رئیس جمهور آلمان به اشتباه خود درباره پوتین

کدخبر: ۴۸۶۶۸۴
اشتاین‌مایر در برلین تاکید کرد جانبداری او از پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به "نورد استریم ۲" یک اشتباه آشکار بوده است.
اعتراف رئیس جمهور آلمان به اشتباه خود درباره پوتین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری آلمان سرانجام به انتقادهای روزافزون به خاطر پافشاری بر تعامل با روسیه در سال‌های گذشته واکنش نشان داد.

او که زمانی رئیس دفتر صدراعظم سابق آلمان، گرهارد شرودر و در دو دولت آنگلا مرکل وزیر خارجه بود برای نخستین بار اذعان کرد در سیاست‌های مرتبط با روسیه دچار خطاهایی شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، اشتاین‌مایر در برلین تاکید کرد جانبداری او از پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به "نورد استریم ۲" یک اشتباه آشکار بوده است.

پافشاری بر اعتماد به روسیه به عنوان تامین‌کننده اصلی انرژی مورد نیاز آلمان موضوعی است که اغلب سیاستمداران سوسیال دموکرات و محافظه‌کار آلمانی در سال‌های گذشته در مورد آن اتفاق نظر داشته‌اند.

این اعتماد پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین به یک معضل جدی تبدیل شد؛ آلمان مایل است برای فشار بر مسکو تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید کند، اما وابستگی‌اش به واردات انرژی از این کشور اجازه این کار را نمی‌دهد.

رئیس جمهوری آلمان گفت: «ما به پل‌هایی چنگ انداختیم که روسیه دیگر به آنها اعتقادی نداشت و متحدان ما در این مورد هشدار داده بودند.»

اتکا بیش از حد به واردات انرژی از روسیه موضوعی است که ایالات متحده و حتی برخی از متحدان آلمان در اروپا بارها نسبت به پیامدهای آن هشدار داده بودند.

اشتاین‌مایر با اشاره به "ترازنامه‌ای تلخ" گفت: «ما در برپایی یک خانه مشترک اروپایی که روسیه نیز جزئی از آن باشد ناکام بودیم. همچنین در تلاش برای ادغام روسیه در یک معماری امنیتی مشترک ناکام ماندیم.»

پس از تجاوز نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، بسیاری از رئیس جمهوری آلمان انتقاد کرده‌اند که چرا تاکنون درباره اشتباه‌های محاسباتی خود درباره روسیه، به خصوص در دوره فعالیت به عنوان وزیر خارجه سکوت کرده است.

اشتاین‌مایر در سخنان خود تاکید کرد که "مسئولیت جنگ اوکراین بر گردن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است".

او با بیان این که "ما نباید خود را در این مسئولیت سهیم کنیم" افزود: ­«این در عین حال به این معنی نیست که باید سهم خود را در جاهایی که مرتکب خطا شدیم نادیده بگیریم.»

اشتاین‌مایر در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفت، ارزیابی او این بوده که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه "جنون امپراتوری" خود را به بهای ویرانی اقتصادی، سیاسی و اخلاقی کشورش دنبال نمی‌کند.

رئیس جمهوری آلمان اعتراف کرد او در این مورد مانند بسیاری دیگر در اشتباه بوده است. اشتاین‌مایر تاکید کرد با روسیه‌ تحت فرمان پوتین بازگشت به موقعیت پیش از جنگ در کار نخواهد بود.

آندری ملنیک، سفیر اوکراین در برلین پیش از این رئیس جمهوری آلمان را به نزدیکی بیش از حد به روسیه متهم کرده و گفته بود: «برای اشتاین‌مایر روابط با روسیه یک امر بنیادی و بلکه مقدس بوده و هست؛ فارغ از این که چه رخ دهد و حتی جنگ تجاوزکارانه هم در این وضعیت نقشی بازی نمی‌کند.»

ولفگانگ بوشنر، معاون سخنگوی دولت فدرال در دفاع از اشتاین‌مایر تاکید کرد این انتقاد با تمام تفاهمی که نسبت به وضعیت کنونی اوکراین در این "جنگ وحشتناک" وجود دارد، پذیرفتنی نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید