بایدن برای ترمیم روابط با عربستان پیش قدم می‌شود؟

کدخبر: ۴۸۶۸۳۴
اقتصادنیوز: وال استریت ژونال به نقل از یک تاجر سعودی نوشت که روابط بین آمریکا و عربستان مرده است و «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق قبر این روابط را حفر کرد و بایدن با قراردادن آن در قبر، روی آن را پوشاند.
بایدن برای ترمیم روابط با عربستان پیش قدم می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام در وزارت امور خارجه عربستان سعودی نوشت: رئیس جمهور آمریکا می‌تواند در ماه رمضان به عربستان سفر کند اما نباید انتظار استقبال با تشریفات بالا را داشته باشد.

پایگاه خبری الخلیج الجدید گزارش داد، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال امروز (سه شنبه) نوشت:  اگر «بایدن» بخواهد سردی روابط با عربستان را ذوب کند، طبق اعتقاد مقامات سعودی، وی باید هرچه سریع‌تر به ریاض سفر کند. 

در این پیوند، یک مقام در وزارت امور خارجه عربستان که به نام وی اشاره‌ای نشده است به این روزنامه آمریکایی گفت: «جو بایدن» در صورتی که بخواهد به عربستان سفر کند، ما استقبال می‌کنیم و ما چنین سفری را تشویق یا منع نخواهیم کرد. 

وی پیشنهاد کرد که این سفر در ماه جاری قمری (رمضان) باشد. 

این مقام وزارت امور خارجه عربستان اظهار داشت: رئیس جمهور آمریکا می‌تواند در ماه رمضان به عربستان سفر کند اما نباید انتظار داشته باشد که مراسم تشریفات استقبال از وی همانند سفر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق که در تابستان ۲۰۱۷ انجام شد، باشد زیرا به دلیل روزه داری امکان برگزاری چنین تشریفاتی وجود ندارد.  

وال استریت ژورنال با توجه به اینکه منافع آمریکا بخاطر دور شدن عربستان از واشنگتن و نزدیک شدن ریاض به چین آسیب می‌بیند از بایدن خواست تا روابط با عربستان را به سرعت ترمیم کند. 

این روزنامه آمریکایی اضافه کرد: زمانی که نفت روسیه ناگهان از بازارهای جهانی کنار گذاشته شد، بایدن به ریاض متوسل شد اما «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان درخواست او را رد کرد. 

به نوشته این روزنامه عصبانیت عربستان از آمریکا طی ۴۰ سال گذشته به این حد نبوده است. 

 

مرگ روابط

وال استریت ژونال به نقل از یک تاجر سعودی نوشت که روابط بین آمریکا و عربستان مرده است و «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق قبر این روابط را حفر کرد و بایدن با قراردادن آن در قبر، روی آن را پوشاند. 

این روزنامه اضافه کرد که مقامات وزارت خارجه عربستان به تحقیر واشنگتن تبدیل شده‌اند و زبان حال آن‌ها به بایدن می‌گوید که شما برای جلب رضایت مدافعان آب و هوا (مخالفان تغییرات اقلیمی)   از ما به خاطر تولید نفت انتقاد می‌کنید اما وقتی به مشکل می‌خورید، برای پمپاژ بیشتر به ما متوسل می‌شوید؟ .  

ریاض اصرار دارد که عربستان بدون توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که روسیه نیز عضو آن است، تولید خود را افزایش ندهد. 

پنجشنبه گذشته «بایدن» رئیس جمهور آمریکا با هدف آرام کردن قیمت نفت خام تصمیم گرفت که برای مدت ۶ ماه روزانه یک میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک کشورش برداشت شود. 

عربستان و امارات به درخواست‌های مکرر آمریکا برای پمپاژ نفت خام بیشتر به بازارهای جهانی به منظور کاهش قیمت‌های نفت خام که در نتیجه حمله روسیه به اوکراین افزایش یافته است، پاسخ نداده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید