ابزار کلیدی نظامیان ایران برای شکارتک‌تیرانداز‌های دشمن + عکس وجزئیات فنی

کدخبر: ۴۸۶۸۵۷
اقتصادنیوز: صنایع دفاعی کشورمان موفق شده تا دوربینی را طراحی کرده و بسازد که قادر است، موقعیت تک تیرانداز‌های دشمن را افشا کند.
ابزار کلیدی نظامیان ایران برای شکارتک‌تیرانداز‌های دشمن + عکس وجزئیات فنی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان اپتیک و صنایع وابسته به آن امروزه یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در جهان محسوب می‌شوند. این اهمیت در حوزه نظامی بیش از بقیه است چراکه مشاهده و دقت بالای همه جزئیات برای فرماندهان بسیار اهمیت دارد. لنز‌ها و دوربین‌های مختلف ابزار اصلی این کار هستند.

 معروف‌ترین و پرکاربردترین اپتیک‌ها را باید انواع آمریکایی و اروپایی آن‌ها دانست. به علت ماهیت فعالیت‌های نظامی؛ دوربین‌های لیزری، دید در شب و حرارتی کاربرد‌های بیشتری در ارتش‌ها و نیرو‌های مسلح دارند. به همین دلیل هم بسیاری از ارتش‌های بزرگ جهان دانش اپتیک و ساخت دوربین‌های متفاوت را بومی‌سازی کرده‌اند.

استفاده از دوربین‌های لیزری و دید در شب به ویژه بین تک‌تیرانداز‌ها و فرماندهان بیشتر رواج دارد و باید فناوری آن‌ها بومی باشد. علت اصلی رواج این نوع از تجهیزات، قابلیت رصد مسافت‌های بیشتر و امکان کاربری در همه نوع شرایط آب و هوایی است.

در مقابل این نوع دوربین‌ها، تجهیزاتی طراحی و ساخته شده که وظیفه آن‌ها کشف و شناسایی موقعیت دوربین‌های دید در شب و حرارتی است. مکانیزم فعالیتشان هم این گونه است که اگر دشمن از دوربین‌های حرارتی یا لیزری استفاده کند، تجهیزات مذکور توان کشف آن‌ها را دارند. اهمیت به کاربردن چنین تجهیزاتی در نقطه‌ای است که قدرت شناسایی موقعیت تک‌تیرانداز‌های دشمن حتی با وجود استتار‌های مناسب نیز برای کاربر آن‌ها فراهم می‌شود.

نیرو‌های مسلح کشورمان نیز پس از پایان جنگ تحمیلی و با درک معایب نبود صنایع اپتیک بومی، فعالیت‌های خودکفایی را در این بخش آغاز کردند. نتیجه هم شد تولید طیف گسترده‌ای از دوربین‌های دید در شب، حرارتی، لیزری و بسیاری دیگر. البته همان طور که در متن هم اشاره شد، در کنار دارابودن تجهیزات مناسب برای رصد باید از تجهیزات دیگری هم استفاده کرد تا با دشمن در همین زمینه هم مقابله کرد.

به همین دلیل هم صنایع دفاعی کشورمان توانسته نوعی از دوربین را طراحی کرده و بسازد که قدرت کشف و شناسایی دوربین‌های حرارتی و لیزری دشمن را دارد.

دوربینی که موقعیت تک‌تیرانداز‌های دشمن را افشا می‌کند

وقتی تمام حرکت دشمن تحت رصد قرار دارد

دوربین لنزیاب لیزری RU-۱۵ یکی از تجهیزات بومی برای کشف و شناسایی دوربین‌های لیزری دشمن است. این وسیله می‌تواند تا در طیف ۸۳۰ نانومتری، انواع دوربین‌های فعال و غیرفعال را تا فاصله حدود ۱.۵ کیلومتری کشف و شناسایی کند.  

دیگر ویژگی تاکتیکی دوربین مذکور قدرت زوم ۳۴ برابر است، در واقع این دوربین از این طریق قادر به کشف و شناسایی موقعیت جغرافیایی انواع مختلف دوربین و تجهیزات اپتیکی و همچنین تک‌تیرانداز‌های دشمن است.

دوربینی که موقعیت تک‌تیرانداز‌های دشمن را افشا می‌کند

فرآیند عملکرد دوربین لنزیاب لیزری RU-۱۵ این گونه است که امواج ارسالی از سوی این دوربین در برخورد با سطوح مورد استفاده در لنز تجهیزات اپتیکی، به‌صورت یک لکه رنگی روی صفحه نمایش ظاهر شده و موقعیت دشمن کشف می‌شود.

سایر مشخصات فیزیکی و فنی آن نیز بدین شرح است؛ وزن ۲.۵ کیلوگرم، ابعاد ۱۰*۲۱*۲۶ سانتی‌متر، دمای عملکردی ۳۰ - تا ۵۰+ درجه سانتی‌گراد و منبع انرژی آن نیز یک باتری شارژی با مداومت کاری ۱۱۰ دقیقه، کاربری آسان، قابلیت نصب بر روی سه‌پایه، فناوری OLED و استاندارد نظامی MIL-STD-۸۱۰ F.

دوربینی که موقعیت تک‌تیرانداز‌های دشمن را افشا می‌کند

اهمیت استفاده از دوربین لنزیاب لیزری چیست؟

در بیان اهمیت استفاده از دوربین لنزیاب لیزری علیه دشمن باید گفت؛ از آنجایی که در بسیاری از عملیات‌های تروریستی از تک‌تیراندازهایی با دوربین‌های حرارتی و دید در شب استفاده می‌شود، باید برای مقابله با آن‌ها مجهز به چنین وسیله‌ای بود. 

همان طور که در تصاویر بالا هم مشهود است، در بسیاری از اوقات تک‌تیرانداز‌ها در یک خودرو پنهان هستند تا عملیاتشان را انجام دهند. یا اینکه در داخل یک ساختمان و آماده برای شلیک از داخل یک سنگر یا یک کلبه چوبی جنگلی. پس باید برای مقابله با چنین تهدیداتی از چنین تجهیزاتی استفاده کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید