عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

پول‌های آزاد شده ایران را هم بعد از احیای برجام می‌دهند!

کدخبر: ۴۸۷۰۱۵
اقتصادنیوز:یک مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت از توافق برای آزادسازی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدودی ایران خبر داده است. شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره جزئیات این خبر توضیحاتی رائه داد.
پول‌های آزاد شده ایران را هم بعد از احیای برجام می‌دهند!
به گزارش اقتصادنیوز او تاکید کرد: «ما با چند کشور برای آزاد سازی منابعی که در جریان تحریم‌ها بلوکه شده بود، قبلا تبادل داشتیم. از چند سال پیش یک رایزنی برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده صورت گرفته است. برخی از کشورها اعلام آمادگی کردند اما تا کنون موفق به پرداخت آن نشده‌اند. در آخرین جلسه‌ای که با مسئولین و مقامات مربوطه داشتیم، اعلام کردند که برخی از این منابع قرار است آزاد شود.»
این نماینده مجلس در گفت و گو با «انتخاب»افزود: «برخی از کشورهایی که منابع ارزی ما در آنجا مسدود شده است، تقریبا دارند مدیریت می‌کنند تا توافق برجام انجام شود و آن زمان آزاد کنند. پس از انجام توافق دیگر دلیلی برای بلوکه کردن وجود ندارد. اگر هم توافق صورت نگیرد، باز ممکن است مثل چند سال گذشته بهانه‌هایی بیاورند اما چون متوجه شده‌اند که تا حدودی توافق نزدیک است، یک مقدار انعطاف نشان داده‌اند. امیدوارم با توجه به شرایط کنونی، منابع ارزی که متعلق به ما و حق کشورمان است هرچه زودتر از طریق رابطه بین بانکی آزاد شود.»
در اکوایران ببینید؛

 

حیدری تاکید کرد: «قطعا تمام پول‌های بلوکه شده ما بعد از برجام آزاد خواهد شد؛ با این حال اکنون برخی از کشورها تا حدودی برای آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران چراغ سبز نشان داده‌اند و آنها دارند مدیریت می‌کنند. بعضی از کشورها اعتقاد دارند این منابع ارزی قبل از توافق آزاد شود و برخی هم آن را به بعد توافق موکول می‌کنند. اما آنچه مسلم است این است که این پول‌ها به ناحق و تنها به دلیل تحریم‌ها بلوکه شده است.»

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این منابع ارزی مسدود شده ایران، توسط کره جنوبی آزاد شده است یا خیر، گفت: «منابع ارزی ما در کشورهایی مانند عراق، کره، چین، فرانسه، و... بلوکه شده است. بیشترینش هم در کره و عراق است. با کره جنوبی هم چند بار توافق شد که آزاد کنند ولی در مرحله اجرا متوقف شد. انتظار داریم این کشورها زودتر از کشورهای دیگر پول‌های ما را آزاد کنند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید