دختران پوتین تحریم شدند

کدخبر: ۴۸۷۰۴۶
اقتصادنیوز: آمریکا روز چهارشنبه بانک‌ها و نخبگان روسی از جمله دختران ولادیمیر پوتین را تحریم کرد.
دختران پوتین تحریم شدند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین مقامات آمریکایی می‌گویند این تحریم‌های جدید که در پاسخ به آن چه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان «قساوت‌های» روسیه در اوکراین نامید، از جمله «اسبربانک» روسیه که یک سوم کل سرمایه‌های بانکی روسیه را در اختیار دارد و «آلفابانک» چهارمین موسسه مالی بزرگ این کشور هدف قرار می‌دهد. اما معاملات مربوط به انرژی از این تحریم‌ها مستثنی هستند.

 

آمریکا همچنین دو دوختر بزرگسال ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، ماریا ورونتسووا و کاترینا تیخونووا از همسر سابقش لودمیلا شکربنوا،  همسر و دختر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و اعضای شورای امنیت روسیه از جمله دیمیتر مدودوف، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر پیشین و میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر فعلی را تحریم کرده است.

کاخ سفید در بیانیه‌اش در این باره گفت:‌«این افراد خودشان را به هزینه ملت روسیه ثروتمند کرده‌اند. برخی از آنها مسئول فراهم آوردن حمایت لازم برای تایید جنگ پوتین در اوکراین هستند.»

یک مقام ارشد آمریکایی با اشاره به دو دختر پوتین گفت:‌«ما معتقدیم بسیاری از سرمایه‌های پوتین در دارایی‌های خانواده‌اش پنهان شده است و برای این است که ما آنها را هدف قرار می‌دهیم.»

بایدن نیز در پیامی در توئیتر با اشاره به «بوچا»، شهرک بازپس‌گرفته شده از نیروهای روسی که شمار زیادی از غیرنظامیان کشته‌شده با شلیک از فاصله نزدیک در آن یافت شدند، گفت:‌«من تصریح کردم که روسیه تاوانی شدید و فوری برای قساوت‌هایش در بوچا خواهد پرداخت.»

بایدن افزود:‌«امروز، به همراه متحدان و شرکایمان، دور جدیدی از تحریم‌های ویرانگر را اعلام می‌کنیم.»

روسیه که می‌گوید از ۲۴ فوریه (۵ اسفند) «عملیات ویژه نظامی» را در اوکراین برای خلع‌سلاح آغاز کرده است، هدف قرار دادن غیرنظامیان را انکار می‌کند و می‌گوید تصاویر اجساد یک «تقلب ددمنشانه» صحنه‌آرایی‌شده بوسیله غرب است.

بانک دولتی «اسبربانک» که بزرگترین وام‌دهنده روسیه است و آلفابانک می‌گویند تحریم‌های جدید تاثیر مهمی بر عملیاتشان نخواهند گذاشت.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد بایدن یک فرمان اجرایی را امضا کرده است که «هر سرمایه‌گذاری جدید در روسیه بوسیله اشخاص آمریکایی را در هر جایی که باشند، ممنوع می‌کند و به انزوای بیشتر روسیه از اقتصاد جهانی می‌انجامد.» 

یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفت آمریکا به عنوان بخشی از بسته تحریمی هماهنگ‌شده با متحدان این کشور با قطع کردن رابطه مالی با بزرگترین بانک‌های روسیه از اقتصاد جهانی ضربه مالی به روسیه را «به طور تاثیرگذاری تشدید می‌کند.»

این مقام گفت: «واقعیت این است که روسیه در حال نزول به وضعیت انزوای اقتصادی، مالی و تکنولوژیک است. با این روند، روسیه به استانداردهای زندگی دوران شوروی در دهه ۱۹۸۰ بازخواهد گشت.»

وزارت دادگستری آمریکا نیز روز چهارشنبه کستانتین ملوفیو، اُلیگارش روس را به زیرپاگذاشتن تحریم‌های اعمال‌شده بر ضد روسیه پس از حمله‌اش به اوکراین متهم کرد.

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا گفت مقامات این وزارت همچنین نوعی از شبکه‌های جهانی کامپیوتری مخرب را که «بات‌نت» خوانده می‌شوند و تحت کنترل سازمان اطلاعات نظامی روسیه بود، از کار انداخته‌اند.

آمریکا که به دنبال افزایش فشار بر پوتین است، همچنین تحریم‌های تمام‌عیاری را بر آنچه کاخ سفید «شرکت‌های عمده حیاتی دولتی روسیه» می‌خواند، اعمال می‌کند که می‌گوید به توانایی کرملین برای تامین مالی جنگ در اوکراین آسیب خواهد زد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه نام این شرکت‌ها را منتشر خواهد کرد.

دولت آمریکا این تحریم‌های جدید را در میانه اتهامات فزاینده درباره ارتکاب جنایات جنگی بوسیله روسیه در اوکراین به اجرا در می‌آورد.

تصاویر هولناک از بوچا از جمله یک گور جمعی و اجساد افرادی که از فاصله نزدیک به آنها شلیک شده بود، باعث برانگیختن درخواست‌ها برای اقدامات سخت‌تر بر ضد مسکو و تحقیقات بین‌المللی در این باره شده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت این کشتارها بخشی از کارزار عامدانه روسیه برای ارتکاب قساوت بودند. در مقابل روسیه غرب را به صحنه‌آرایی متقلبانه برای بی‌اعتبار کردن روسیه متهم می‌کند.

یک مقام ارشد فرانسوی گفت اتحادیه اروپا نیز احتمال روز چهارشنبه تحریم‌های جدید بر ضد روسیه اعمال خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید