پیش‌بینی ناتو از زمان پایان جنگ روسیه و اوکراین

کدخبر: ۴۸۷۰۵۶
اقتصادنیوز: ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو چهارشنبه شب هشدار داد که جنگ در اوکراین ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها ادامه داشته باشد.
پیش‌بینی ناتو از زمان پایان جنگ روسیه و اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا از آسوشیتدپرس، دبیرکل ناتو مدعی شد که این سازمان نشانه‌ای از تغییر نظر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای کنترل تمام اوکراین و ترسیم دوباره نظم بین المللی ندیده است. 

وی افزود که نیروهای روسیه با تغییر موضع به دنبال انجام عملیات گسترده در شرق اوکراین هستند. 

استولتنبرگ افزود: ما اکنون در مرحله حساس جنگ هستیم و روسیه در حال خارج کردن نیروهای خود از شمال اوکراین جهت تقویت، تامین و تسلیح دوباره آن‌ها و سپس انتقال این نیروها به شرق این کشور است و ما انتظار یک حمله بزرگ در شرق اوکراین را داریم. 

وی با این حال از پوتین خواست تا با حسن نیت پای میز مذاکره بیاید و یک راه حل سیاسی پیدا کند. 

به گزارش ایرنا، پیش از این دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کرده بود که ائتلاف ناتو ده‌ها هزار سرباز اوکراینی را آموزش داده است. 

دبیرکل ناتو مدعی شد که نیروهای مسلح اوکراین در زمان حاضر مجهزتر، آموزش دیده‌تر و رهبری بهتر از همیشه دارند. 

رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 

جنگ در اوکراین اکنون وارد دومین ماه شده و در حالی که رئیس‌جمهور اوکراین از کشته شدن ۱۶ هزار نیروی روسیه خبر می‌دهد، وزارت دفاع روسیه تنها کشته شدن ۱۳۵۱ نفر را تاکنون تایید کرده است. 

همچنین بر اساس آمار سازمان ملل متحد بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مردم اوکراین آواره شده و بیش از یکهزار و ۵۶۳ نفر از غیرنظامیان در این جنگ جان باخته‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید