فعال سیاسی نزدیک به پایداری در مشهد؛

در بی عرضه‌گی مسئولان مشهدی هیچ شکی نیست /عبور کردن از حرم امام رضا با سلاح سرد کار سختی نیست

کدخبر: ۴۸۷۰۸۰
هیچ سندی دال بر دزدیدن کودکان‎ توسط داعش ندارم. برخی گروه‌های مشخص این اخبار دروغ را در جهت بر هم زدن آرامش مردم عنوان می‌کنند.
 در بی عرضه‌گی مسئولان مشهدی هیچ شکی نیست /عبور کردن از حرم امام رضا با سلاح سرد کار سختی نیست

به گزارش اقتصادنیوز، موحدی ، عضو سابق شورای شهر مشهد به دیده‌بان ایران گفت: باید بازرسی و مسائل امنیتی در حرم امام رضا بسیار شدیدتر شود. از سویی دیگر باید هوشیاری مردم و ما بسیار بالاتر برود. این جماعت از این به بعد نمی‌توانند تا این حد دست به این جنایات بزنند. مردم باید برای جلوگیری از کشته شدن روحانیون به ما کمک کنند.

 

 همین چندوقت پیش بود که خبر کشته شدن دو طلبه اهل سنت در گنبدکاووس به ضرب گلوله فضای رسانه‌ای کشور و شبکه های اجتماعی را درگیر خودش کرد. با این حال روز گذشته در حرم امام رضا در مشهد یک کودک ۱۴ ساله (برخی او را ۲۱ ساله معرفی کرده اند) که کاملاً مشخص بود توسط افراد تکفیری و تندرو آموزش دیده بود، با ضرب چاقو سه روحانی جهادی اهل تشیع را کاردآجین کرد که این حمله به شهادت یکی از این روحانیون منجر شد.

خلیل موحدی محصل، عضو سابق سپاه و یکی از چهره‌های نزدیک به جبهه پایداری و فعال سیاسی ساکن در مشهد در مصاحبه‌ای با سایت خبری دیده‌بان ایران به همین موضوع پرداخته که شرح کامل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

حمله به سه روحانی در حرم امام رضا یک حمله برنامه‌ریزی شده بود

آقای موحدی! نظر شما در رابطه با حمله روز گذشته به سه روحانی در حرم امام رضا چیست؟ به اعتقاد شما آیا این اتفاق بدون هیچ منظور خاصی بوده است؟

تقریبا برای من روشن و مسجل است که این اتفاق یک حرکت برنامه‌ریزی‌شده و برای دامن زدن بر اختلافات قومی و مذهبی است. کاملا مشخص است دو نفری که در شمال کشور از اهل تسنن به شهادت رسیدند و حادثه دیروز مشهد یک مسئله کاملا اعتقادی بود. از سویی دیگر؛ فضای رسانه‌ای که در کشور به وجود آمده نظیر دزدیدن بچه‌ها توسط داعش هدف نهایی و مهم آن ناامن کردن فضای میان افغانستان و ایران است. البته اینگونه حوادث در گذشته هم تکرار شده است اما تفاوتش این بود که روابط ایران و عراق را مورد هدف قرار داده بودند. بنده قاطعانه می‌گویم که حادثه دیروز مشهد برنامه‌ریزی شده بود و هدف آن برهم زدن آرامش کشور و دامن زدن به اختلافات مذهبی بوده است.

*شما در بخشی از صحبت‌هایتان گفتید که برخی کودکان توسط نیروهای داعشی داخل ایران ربوده می‌شوند؛ آیا این اتفاق در مشهد افتاده است؟

خیر؛ این‌ها اخباری است که در فضای مجازی بدون هیچ سندی منتشر می‌شود و به نوعی برخی شروع به شایعه پراکنی می‌کنند. بنده هیچ سندی دال بر دزدیدن کودکان‎ توسط داعش ندارم. برخی گروه‌های مشخص این اخبار دروغ را در جهت بر هم زدن آرامش مردم عنوان می‌کنند.

نیروهای امنیتی در حادثه مشهد وظیفه خود را به درستی انجام ندادند

*برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی چه باید کرد؟

جلوگیری از چنین اتفاقاتی به دو مسئله بستگی دارد، مسئله اول مربوط به دستگاه‌های امنیتی است که جای گلایه دارد که نیروهای امنیتی وظیفه خود را به درستی انجام ندادند. دومین مسئله آگاهی بخشیدن به مردم است اگر آگاهی مردم نسبت به این مسائل بیشتر شود قطعاً خنجر دشمن بسیار کند خواهد شد. بنده معتقدم که این اتفاقات ادامه‌دار خواهد بود.

عبور کردن از حرم امام رضا با سلاح سرد کار سختی نیست 

*موضوعی که مورد پرسش و تعجب افکارعمومی قرار گرفته این است که باتوجه به بازرسی‌های بدنی حین ورود به داخل محوطه بیرونی حرم چطور یک فرد با وجود حمل سلاح سرد توانسته که وارد حرم شود؟!

عبور کردن از گیت بازرسی حرم امام رضا در حد حمل سلاح سرد امکان‌پذیر است. اگر شما در فرودگاه هم سلاح سرد به همراه داشته باشید تنها در مرحله آخر است که مسئولان امنیتی فرودگاه متوجه آن خواهند شد. لذا با این فضای ورودی حرم، بازرس‌های حرم امام رضا خیلی نمی‌توانند متوجه به همراه داشتن سلاح سرد را متوجه شوند. چاقوی دست ضارب حادثه مشهد زیر کفش هم قابل استتار است. باید بازرسی و مسائل امنیتی در حرم امام رضا بسیار شدیدتر شود. از سویی دیگر باید هوشیاری مردم و ما بسیار بالاتر برود. این جماعت از این به بعد نمی‌توانند تا این حد دست به این جنایات بزنند. مردم باید برای جلوگیری از کشته شدن روحانیون به ما کمک کنند.

بارها رهبری به روحانیون و مسئولان افراطی کشور تذکر داده‌اند

*آقای موحدی، به اعتقاد شما آیا تفکرات و رفتارهای افراطی برخی از علما و مسئولان جمهوری اسلامی نمی‌تواند به قوی‌تر شدن ریشه این نفرت‌ها بیشتر شود؟!

بله؛ قطعاً این افراد باعث و مسبب بیشتر شدن حس نفرت در کشور می‌شوند. رهبری بارها به مسئولان و این جماعت تذکر داده‌اند و اظهار کرده اند که این رفتارهای افراطی ریختن آب در آسیاب دشمن است.  متاسفانه دیروز یکی از طلبه‌های ما در اینستاگرام استوری گذاشته و به اهل تسنن فحش و ناسزا و اهل سنت را لعن و نفرین کرده بود، این طلبه تاکید کرده که هر چقدر به اهل تسنن فحش بدهیم کم است! مشخص است این صحبت‌ها و رفتارها باعث شعله‌ورتر شدن آتش نفرت میان اهل تشیع وتسنن خواهد شد. همین باعث می‌شود که دستگاه جاسوسی دشمن از این قضیه در جهت نفرت این دو مذهب به یگدیگر تقویب شود. وقتی یک کودک ۱۴ ساله(یا ۲۱ ساله) چنین جنایتی را انجام می‌دهد بدین معنا است که دشمن توانسته با استفاده از همین ابزارها و رفتارها مثل قمه‌زدن‌ها و چهره‌های افراطی و ترسناک مذهبی را به او نشان می‌دهند که مغز او را به‌طور کامل شست‌وشو ‌دهند. نگاه این کودک و جامعه ما به روحانیون به عنوان یک شخص بسیار خطرناک است. از سمتی ما باید این بستر نفرت‌پراکنی را خشک کنیم و از سویی دیگر؛ تکلیف مردم این است که هر کسی در جهت افراطی‌گری گامی برداشت، آن را محکوم و نهی از منکر کرده و اگر این فرد اصلاح نشد او را رسوا کنند. باید جهان اسلام وحدت داشته باشد. باید تعصبات دینی برخی را از بین ببریم وگرنه این اتفاقات ادامه‌دار خواهد بود.

فعال سیاسی نزدیک به پایداری در مشهد : در بی عرضه‌گی مسئولان مشهدی هیچ شکی نیست / مردم باید برای جلوگیری از کشته شدن روحانیون به ما کمک کنند

 

*آقای موحدی! به نظر شما برخورد چند روز پیش نیروی انتظامی با بانوان مقابل ورزشگاه امام رضا مشهد و زدن اسپری فلفل به این افراد هم نمی‌تواند مصداق بارز رویکرد همین افراد افراطی درون نظام باشد؟

اصلاً بعید نیست. در خصوص این اتفاق بنده قطع به یقین می‌گویم که چنین برخوردهایی اعتقاد و یک مسئله برنامه‌ریزی شده توسط مسئولان نیست اما بی سلیقه‌گی و عدم توجه آن‌ها به این مسائل این قضیه را تبدیل به یک مسئله کلان کرده است. احتمال دارد برخی ذیل دستوری که داده شده بود دست به چنین کاری زده‌اند.

*اما برخی از مسئولان رده‌بالا در تهران صراحتا اعلام کردند که بروز چنین اتفاقاتی برعهده مسئولان در مشهد بوده و از سوی دیگر وزیر کشور تاکید کرده که این عملکرد در جهت متفرق کردن زنان بوده است!

در بی عرضه‌گی مسئولان مشهدی هیچ شکی نیست. باید مسئولان در مشهد و به‌ویژه فرماندار تمام جوانب را بررسی می‌کرد که البته این کار را نکرده‌اند اما اینکه عمدی در کار بوده بنده نمی‌توانم آن را تایید کنم چون چنین فضایی برای این افراد فراهم نیست که تا این حد پیش بروند.

*فرمانده خراسان رضوی در واکنش به این اتفاق این گفته که برگزاری بازی ایران و لبنان در مشهد تنها به‌دلیل بهره بردن فوتبالیست‌های ایرانی و لبنانی از فیض معنوی مشهد بوده است؛ دلایلی که نه تنها مورد قبول مردم نبوده بلکه عصبانیت آن‌ها را هم بیشتر از قبل کرده است!

البته بلیط‌هایی که به بانوان مشهدی فروخته شده بود غیرقانونی بود. مشکل مسئولان این بود که این بلیط‌ها، قانونی فروخته نشده بود. اگر مسئولان دقت کافی می‌کردند قطعا چنین مسائلی پیش نمی‌آمد.

اسپری فلفل فقط یک مورد از بی احترامی به زنان است

*نظر شما در رابطه با ورود بانوان به ورزشگاه چیست؟

وقتی در یک جامعه زنان تصمیم گرفته‌اند که از یک حق برخوردار شوند قطعا باید یک بستری برای رفع نیاز آن‌ها فراهم کنیم که زنان در ایران هم بتوانند وارد ورزشگاه شوند. یک زمانی بحث فوتبال زیاد مطرح نبوده اما الان که این مسئله بسیار مورد برای زنان اهمیت کرده است که البته حق آن‌ها هم است باید بستر و زیرساخت‌های ورود آن‌ها به ورزشگاه را فراهم کنیم و این حق را به آن‌ها بدهیم. بالاخره در ورزشگاه‌ها الفاظ رکیک زیادی شنیده‌ می‌شود که باید برای این قضیه فکری کنیم. باید با توجه به شرایط حال حاضر به زنان حق ورود به ورزشگاه را بدهیم.

باید مسئولان یک فکری برای ورود ورزشگاه کنند که چنین فاجعه‌ای اتفاق نیفتد. اسپری فلفل فقط یک مورد از بی احترامی به زنان است، در برخی مواقع هتک حرمت‌هایی به بانوان ما می‌شود که اصلا حق زن ایرانی این بی‌حرمتی‌هانیست. از سمتی دیگر؛ نباید اجازه دهیم که زنان در ورزشگاه‌ها هم فحش‌ها رکیک را بشنوند. از سویی‌دیگر؛ باید از بروز برخی از رفتارهای جنسی در ورزشگاه جلوگیری کنیم.

نباید اجازه دهیم که هرآنچه که به ما تحمیل می‌کنند را به همان شیوه رایج در کشورهای دیگر انجام دهیم. یکی از اقداماتی که بنده در زمانی‌که در شورای شهر بودم انجام دادم اقدامات زیادی در خصوص حقوق بانوان انجام دادم. ما باید یک پارک مخصوصی را احداث کنیم که زنان با خیال راحت در آنجا دوچرخه‌سواری کنند. فقط باید مراقب باشیم حدودات اسلامی و انسانی به‌هم نخورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید