یک نشریه چینی مدعی شد؛

آمریکا آب در هاون می کوبد

کدخبر: ۴۸۹۵۵۳
اقتصادنیوز: به گفته روزنامه «گلوبال تایمز»، موضوع محوری اجلاس آمریکا و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) که قرار است در نیمه ماه مه از سوی آمریکا برگزار شود، چین خواهد بود.
آمریکا آب در هاون می کوبد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نشریه چینی در مقاله ای با اشاره به تلاش آمریکا برای متحد کردن کشورهای جنوب شرقی آسیا در اجلاس آمریکا - آ سه آن، نوشت: این تلاشها بیهوده و مانند کوبیدن آب در هاون است.

روزنامه «گلوبال تایمز» گزارش داد، موضوع محوری اجلاس آمریکا و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) که قرار است در نیمه ماه مه از سوی آمریکا برگزار شود، چین خواهد بود. با این وجود کارشناسان معتقدند متحد کردن کشورهای این منطقه در برابر چین از سوی آمریکا بی فایده است چرا که این منطقه به شدت درباره جانبداری از کشوری در میانۀ شرایط پیچیده بین المللی محتاطانه رفتار می کند. 

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرده است که «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا میزبان اجلاس ویژه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن)_ آمریکا  در روزهای ۱۲ و ۱۳ ماه مه در واشنگتن خواهد بود.

پیش بینی می شود مسئله چین مهمترین موضوع این اجلاس باشد با این حال «لو شیانگ» محقق دانشگاه علوم اجتماعی چین معتقد است برای آمریکا دشوار خواهد بود که اعضای آسه‌آن را تحریک کند تا با چین در اجلاسی چندجانبه وارد تعارض و کشمکش شوند.

وی در مصاحبه با گلوبال تایمز افزود: «تقریبا هیچ کدام از اعضای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) دیدگاه منفی راجع به چین ندارند اگر چه برخی تعارض های کوچک و کم اهمیت وجود داشته باشد هر دو طرف یعنی چین و آ سه آن خویشتنداری می کنند و مسائل را از طریق مذاکره و گفت‌و گو حل و فصل می کنند. آمریکا در تلاش است تا برخی کشورها را با عنوان " گروه کشورهای دموکرات" تقسیم بندی کند و به آنها القا کند که می توانند آینده ای بهتر با آمریکا داشته باشند. اما حتی اگر آمریکا بخواهد چنین تقسیم بندی ایجاد کند اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) نمی خواهند.» 

اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) بزرگترین شریک تجاری چین طی دو سال گذشته بوده است که این موضوع نشانگر توان بالقوه چین برای همکاری با کشورهای عضو این اتحادیه است. در طول دوران همه گیری ویروس کرونا تجارت چین و آ سه آن رشد قابل توجهی داشته است و در سال ۲۰۲۱ تجارت کالاهای چینی با این اتحادیه  رقم ۲۸.۱ درصد رشد سال به سال را ثبت کرده است. بدین ترتیب که صادرات چین به کشورهای عضو آ سه آن ۲۶.۱ درصد و واردات آن  ۳۰.۸ درصد بوده است. 

از سوی دیگر از نظر ثبات منطقه ای، دیپلماسی چین با خنثی کردن مناقشات و تعارض ها آغاز می شود در حالی که آمریکا همواره  به ایجاد یک مناقشه منطقه ای امیدوار است و اعضای آسه آن هم شاهد این ماجرا بوده اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید