بهشتی‌پور: شورای عالی امنیت توافق وین را بپذیرد، سپاه مخالفت نمی‌کند

کدخبر: ۴۸۹۶۸۲
بهشتی‌پور درباره طولانی شدن مذاکرات وین و تاثیرات آن گفت: خیلی روی اصل توافق تاثیری ندارد اما، طولانی شدن مذاکرات به ضرر ایران است. طرفی که زیان می‌بیند اقتصاد ایران بوده و تحریم‌ها روی اقتصاد ما تاثیرگذار است.
بهشتی‌پور: شورای عالی امنیت توافق وین را بپذیرد، سپاه مخالفت نمی‌کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو، حسن بهشتی‌پور، تحلیل گر مسائل بین الملل و سیاست خارجی، درباره پیش‌بینی خود از روند مذاکرات وین گفت: نمی‌توان مذاکرات وین را پیش‌بینی کرد اما، هم ایران و هم آمریکا به توافق برجام نیاز دارند و به نفع هر دو کشور است. بنابراین، با وجود همه مشکلاتی که در پیش روی مذاکرات احیای برجام به وجود آمده است، دو طرف مشکلات را حل کرده و اجازه نمی‌دهند وضعیت به این صورت بماند. مسئله با راه حل‌های دیپلماتیک قابل حل و فصل است.  

تبعات تروریست خواندن سپاه از تحریم‌های آن بیشتر است 

او با اشاره به مناقشه بر سر خروج سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی و ادعاها درباره این موضوع، خاطر نشان کرد: بیش از آنکه تحریم‌های سپاه مسئله باشد، تروریست خواندن سپاه مهم است. یعنی آمریکا، بخشی از نیروهای مسلح کشور ما را تروریسم اعلام کرده است، این موضوع از نظر حقوقی برای ما مهم است. تحریم کردن سپاه به بهانه مختلف از قبل بوده است و الآن هم ادامه دارد. اما، خروج سپاه از لیست گروه‌های تروریستی خیلی برای ما اهمیت دارد. 

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: هر ایرانی آزادی اندیشی نمی‌خواهد که بخشی از نیروهای مسلح کشورش به عنوان تروریست معرفی شوند اما تحریم موضوع دیگری است. بهانه‌ای که اکنون برای تحریم سپاه وجود دارد، همین مطرح کردن آن به عنوان گروه تروریستی است که تبعات زیادی برای ایران و نیروهای مسلح دارد. 

شورای عالی امنیت توافق وین را بپذیرد، سپاه مخالفت نمی‌کند 

بهشتی‌پور در پاسخ به این گمانه و سوال که آیا سپاه در صورت عدم خروج از لیست گروه‌های تروریستی، با توافق وین مخالفت می کند، گفت: این یکی از موضوعاتی است که می‌خواهند دوگانگی را در کشور ما القا کنند. من فکر می‌کنم این موضوع در رده تصمیم گیری سپاه یا دولت نیست، بلکه طبق قانون اساسی شورای عالی امنیت ملی باید با امضای رهبر انقلاب تصمیم گیری و اجرا کند. این دوگانگی وجود ندارد که شورای عالی امنیت تصمیمی را بگیرد و سپاه بگوید من آن را قبول ندارم. من مطمئن هستم اگر این شورا تصمیمی را بپذیرد و آن را در توافق بگنجاند، سپاه هم آن را خواهد پذیرفت. 

سیاست خارجی خود را به کف خیابان آورده‌ایم 

این کارشناس مسائل بین الملل، گفت: ما سیاست خارجی خود را به کف خیابان آورده‌ایم و هر فردی با هر جایگاهی به خود اجازه می‌دهد، درباره هر موضوعی در سیاست خارجی بحث کند. همچنین به این دلیل که در قرن 21 هستیم و موضوعات در شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا می‌کند، مرتب مطالب مختلف پمپاژ می‌شود، این گرفتاری را برای دستگاه دیپلماسی به وجود آورده است.  

سیاست خارجی باید در میان نخبگان بحث شود

بهشتی‌پور افزود: چه دولت آقای روحانی، چه دولت آقای رئیسی و یا هر دولت دیگری که بر سر کار باشد، با این معضل روبه‌رو است که سیاست خارجی به جای آن که میان نخبگان و شوراهای فکری و بر اساس اندیشه و تجربه تاریخی بحث شود، امروز بحث مذاکرات به کف خیابان آمده و صحنه منازعات جناح‌های مختلف سیاسی شده است و بسیار صدمه می‌زد. 

این تحلیلگر سیاست خارجی گفت: فکر می‌کنم رهبر انقلاب با توجه به این نکته، سعی می‌کنند این فکر را که هر توافقی در وین به دست بیاید، همه از آن حمایت می‌کنند؛ تقویت کنند. ممکن است من به تیم مذاکره کننده انتقاداتی را داشته باشم اما می‌توانم در یک جلسه خصوصی آن‌ها را مطرح کنم. اما، چون بحث کشورهایی است که به ایران زور گفته و تصمیمات خود را می‌خواهند تحمیل کنند، ترجیح می‌دهم انتقادات خود را به صورت خصوصی مطرح کنم. 

کاری را که با تیم مذاکره‌کننده قبلی کردیم، با این تیم نکنیم 

بهشتی‌پور ادامه داد: برخی‌ها بدون توجه به خون دلی که تیم مذاکره کننده قبلی می‌خوردند و زحمت می‌کشیدند؛ از آبرو حیثت خود گذشتند تا اهداف ایران را پیش ببرند به آنان انگ زده و گفتند که قرارداد ترکمن چای را امضا کرده و متن را نخواندند. من معتقد هستم که کاری را که با تیم مذاکره کننده قبلی شد، با این گروه نباید بشود و اگر توافقی انجام شد 84 میلیون نفر از آن حمایت کنند. زیر سوال بردن،  مطرح کردن انتقادات بدون منبع و استدلال های نادرست کار آسانی است اما درست نیست. رهبر انقلاب هم تاکید کردن که جلوی جریانی که انتقادات بلاوجه را بگیرند یا انتقادی همراه با پیشنهاد و آن هم در جلسات خصوصی باشد. 

طولانی شدن مذاکرات به ضرر ایران است 

این کارشناس مسائل بین المللی درباره طولانی شدن مذاکرات وین و تاثیرات آن گفت: خیلی روی اصل توافق تاثیری ندارد اما، طولانی شدن مذاکرات به ضرر ایران است. طرفی که زیان می‌بیند اقتصاد ایران بوده و تحریم‌ها روی اقتصاد ما تاثیرگذار است. دولت وعده داده بود که اثرات تحریم‌ها را کاهش می‌دهد اما، ما فقط وعده خوب شنیدیم و اقداماتی را ندیدیم. با انجام یکسری اصلاحات اقتصادی در بانک‌ها، بیمه‌ها و ... تاثیرات تحریم‌ها را کم کنیم چرا که طرف مقابل چیزی را از دست نمی‌دهد و فقط می‌گوید ما از افزایش ذخایر ایران نگران هستم. طرف ایرانی است که هزینه می‌دهد و باید مانع باطل شدن و طولانی شدن مذاکرات شد.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید