درخواست مهم گوترش از مسکو و اوکراین

کدخبر: ۴۸۹۹۰۲
اقتصادنیوز: دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار برقراری آتش‌بس در اوکراین همزمان با «هفته مقدس» مسیحیان ارتدوکس شد.
درخواست مهم گوترش از مسکو و اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود:  دوره چهار روزه عید پاک مسیحیان ارتدوکس باید لحظه ای برای اتحاد جهت نجات جان ها و ادامه گفتگو برای پایان دادن به رنج در اوکراین باشد.

دبیر کل سازمان ملل اظهار داشت: به جای گرامی داشت زندگی جدید، این عید پاک مصادف با حمله روسیه در شرق اوکراین است. تمرکز شدید نیروها و تسلیحات جنگی (در شرق اوکراین)، این نبرد را ناگزیر خشونت‌بارتر، خونین‌تر و مخرب‌تر می‌کند.

گوترش خواستار توقف بشردوستانه جنگ از پنجشنبه مقدس تا یکشنبه عید پاک مسیحیان در ۲۴ آوریل شد و تصریح کرد: درخواست عید پاک برای اوکراین، امکان بازگشایی کریدورهای بشردوستانه را فراهم می کند.

وی افزود: آتش بس بشردوستانه امکان  خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری و همچنین ارسال امن کمک های بشردوستانه نجات بخش به مردم در مناطق به شدت آسیب دیده از جمله ماریوپل، خرسون، دونتسک و لوهانسک را فراهم می کند.

وی تصریح کرد: سازمان ملل متحد آماده ارسال کاروان های کمک های بشردوستانه در این دوره (۴ روز آتش بس) به این مناطق است.

دبیر کل سازمان ملل متحد با بیان اینکه "ما در حال ارائه طرح های دقیق به طرفین هستیم"، گفت:  با الهام از هفته مقدس و همه ارزش های آن، از همه طرف ها و قهرمانان صلح در سراسر جهان  می خواهم به درخواست عید پاک من بپیوندند.

وی تاکید کرد: جان انسان ها را نجات دهید. خونریزی و ویرانی را متوقف کنید. روزنه ای برای گفتگو و صلح باز کنید و به پیام عید پاک ایمان بیاورید.

مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک های اضطراری که به تازگی از اوکراین بازگشته، قرار است برای برقراری مذاکرات میان مسکو و کی‌یف به ترکیه سفر کند.

معاون دبیر کل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران اعلام کرد قصد دارد اواخر این هفته به ترکیه برود تا با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار کرده و  راه هایی که سازمان ملل می تواند بوسیله آنها از روند حفظ صلح و مذاکرات بین اوکراین و روسیه حمایت کند، شناسایی کند.

وی افزود: من از هر دو کشور خواستم تا با دعوت سازمان ملل، به صورت مجازی یا حضوری با یکدیگر دیدار و درباره موضوعات بشردوستانه گفتگو کنند.

گریفیتس اعلام کرد: اوکراین اکثر پیشنهادات سازمان ملل را پذیرفته درحالی که روسیه هنوز پاسخ مشابهی نداده است.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه درباره جنگ در اوکراین و نیز درگیری ها در سرزمین های اشغالی گفتگو کرده است.

سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد گوترش در این تماس تلفنی بر ادامه حمایت خود از تلاش های ترکیه در ارتباط با جنگ اوکراین و همچنین نیاز به ایجاد کریدورهای بشردوستانه جهت توزیع کمک ها و تخلیه مردم تاکید کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید