احتمال دست داشتن شاخه حقانی در انفجار اخیر کابل

کدخبر: ۴۹۰۱۷۷
اقتصادنیوز: جمهوری اسلامی در سرمقاله خود به انفجارهای اخیر کابل پرداخته است.
احتمال دست داشتن شاخه حقانی در انفجار اخیر کابل

به گزارش اقتصادنیوز در این مطلب آمده است: درباره اینکه عاملان کشتار غرب کابل در روز سه‌شنبه 30 فروردین چه کسانی هستند، دو فرضیه وجود دارد. عده‌ای می‌گویند داعش یا افراد خودسر مرتکب این جنایت شده‌اند و عده‌ای دیگر معتقدند این جنایت را خود طالبان مرتکب شده‌‌اند.
از روزی که گروه تروریستی طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفت، هر وقت هر جنایتی در این کشور رخ می‌دهد آن را به دیگران نسبت می‌دهد و از عناوینی از قبیل «داعش» و «نیروهای خودسر» برای این فرافکنی استفاده می‌کند. صاحبنظران امور افغانستان معتقدند جنایت انفجارهای سه‌گانه غرب کابل در روز سه‌شنبه 30 فروردین توسط شاخه حقانی طالبان که تندروترین بخش این گروه تروریستی است صورت گرفته و هدف اینست که با قتل‌عام شیعه‌های هزاره، قدرت گروه تروریستی طالبان مستحکم شود. آنها شیعیان هزاره و سایر اقوام و پیروان مذاهب را سد راه خود می‌دانند و به شکل‌های مختلف درصدد تضعیف و حتی نابودیشان هستند تا خود بتوانند به عنوان قدرتی بلامنازع بر افغانستان حکومت کنند.
طالبان، از جنایاتی مانند آنچه در غرب کابل مرتکب شده‌اند، بهره‌برداری تبلیغاتی مورد نظر خود در میان عناصر بشدت متعصب طرفدار خود را نیز به عمل می‌آورند. مقدمات این قبیل جنایات را افرادی مثل ملامجیب ‌الرحمن انصاری که در همین جمعه گذشته در خطبه نمازجمعه هرات بشدت به جمهوری اسلامی ایران تاخت و کینه‌توزانه علیه شیعیان سخن گفت فراهم می‌آورند. در ماه‌های گذشته نیز شاهد بودیم که در هرات و بعضی شهرهای دیگر انفجارهائی در نمازهای جمعه شیعیان صورت گرفت که طالبان آنها را به داعش یا نیروهای خودسر نسبت دادند ولی واقعیت اینست که تمام آنها نیز کار خود این گروه تروریستی است.
حتی اگر از این فرضیه که خود طالبان عامل کشتار غرب کابل بوده، بگذریم و بپذیریم که افراد خودسر یا داعش مرتکب این جنایت شده‌اند، باز هم مشکل طالبان برطرف نخواهد شد.
در این فرضیه، طالبان باید به چند سوال مهم پاسخ بدهند.
اول اینکه چرا بعد از 8 ماه که از استقرار حکومت طالبان در افغانستان می‌گذرد، این گروه نمی‌تواند امنیت مردم را حتی در خود کابل که مرکز حکمرانی خود آنست تامین کند؟
دوم اینکه چرا هر وقت جنایتی رخ می‌دهد، علیه شیعیان و هزاره‌هاست؟
سوم اینکه چرا این جنایت بلافاصله بعد از تبلیغات پرحجم علیه جمهوری اسلامی ایران ازجمله حمله به سفارت و کنسولگری ایران در کابل و هرات رخ داده؟
و چهارم اینکه چه رابطه‌ای میان این جنایت و دستگیری مسئول نهاد تبیان و کسانی که برای محکوم ساختن حمله به سفارت و کنسولگری ایران در کابل و هرات اقدام به گلباران سفارت کردند وجود دارد؟
جمع‌بندی این سوال‌ها و پاسخ‌های آنها نیز همگان را به این نتیجه خواهد رساند که افغانستان به دلیل آنکه تحت سلطه طالبان قرار دارد دچار این ناامنی است و متهم اصلی و ردیف اول جنایت غرب کابل همین گروه است. گروه طالبان در فرافکنی مهارت دارد کمااینکه بعد از تبانی با آمریکا و تحویل گرفتن قدرت و امکانات از آمریکا، تلاش کرد وانمود کند آمریکا را شکست داده و از افغانستان بیرون کرده و متاسفانه افراد ساده‌لوح نیز فریب این ترفند را خوردند. اکنون نیز مرتکب کودک‌کشی می‌شود و خود را از این جنایت تبرئه می‌کند و آن را به حساب اختلاف شیعه و سنی می‌گذارد. همه می‌دانند که شیعه و سنی در افغانستان قرن‌ها کنار همدیگر با مسالمت زندگی کرده‌اند و این قبیل کشتارها از زمان پیدایش گروه‌های تروریستی تکفیری مانند طالبان به وجود آمده است.
جنایت 30 فروردین غرب کابل یکبار دیگر این واقعیت را به اثبات رساند که گروه طالبان عامل ناامنی برای افغانستان و منطقه است و این منطقه فقط زمانی به امنیت خواهد رسید که افغانستان از سلطه طالبان آزاد شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید