چین در قبال تحریم های ضدروسی واشنگتن مستثنی شد

کدخبر: ۴۹۰۴۴۴
اقتصادنیوز: خزانه داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد تداوم خرید زغال سنگ و نفت روسیه توسط چین به مثابه نقض تحریم‌ها نیست.
چین در قبال تحریم های ضدروسی واشنگتن مستثنی شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، به دنبال گفت و گوی تلفنی وزرای دفاع آمریکا و چین در روز چهارشنبه، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که ادامه واردات زغال سنگ و نفت توسط چین از روسیه نقض تحریم‌ها نیست.

خزانه داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد تداوم خرید زغال سنگ و نفت روسیه توسط چین به مثابه نقض تحریم‌ها نیست.

خزانه داری آمریکا این را هم اضافه کرده که تاکنون هیچ تلاشی از سوی چین برای تضعیف تحریم‌ها علیه روسیه را شاهد نبودیم و قصد داریم نقش فعالی را برای چین جهت حل بحران روسیه و اوکراین در نظر بگیریم.

واشنگتن پیشتر نسبت به ممنوعیت جامع نفت و گاز روسیه توسط اروپا هشدار داده بود.

این خزانه داری همچنین در عین حالی که گفته ما باید «تورم بالا» را برای مدتی طولانی‌تری تحمل کنیم افزوده حمله روسیه به اوکراین باعث طولانی شدن فشارهای تورمی خواهد شد.

خزانه داری آمریکا همچنین افزود که انتظار رکود اقتصادی در ایالات متحده را نداریم.

وزیر دفاع چین روز چهارشنبه به همتای آمریکایی خود گفت که واشنگتن نباید از موضوع اوکراین برای بدنام کردن، اتهام زدن، تهدید یا فشار به چین استفاده کند.

وی فنگ هه وزیر دفاع چین روز چهارشنبه با لوید آستین وزیر دفاع آمریکا تلفنی گفتگو کرد. 

پیش از این وزیر خزانه داری آمریکا چین را به دلیل مواضع در قبال روسیه تهدید کرده و مدعی شده بود موضع پکن در قبال روسیه می‌تواند بر ادغام اقتصادی این کشور با جهان تاثیر بگذارد. 

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا که کشورش همواره در عرصه بین المللی از اهرمهای فشار و تهدید برای پیشبرد سیاستهای یکجانبه سیاست خارجی خود بهره می‌برد، در ماه جاری میلادی به چین هشدار داد که عدم مشارکت این کشور در کارزار تحریم‌های غرب علیه روسیه می‌تواند بر تمایل کشورها

برای همکاری با پکن تأثیر بگذارد. 

چین و هند دو کشور بزرگ هستند که تاکنون تحریم‌های تلافی جویانه علیه روسیه به دلیل جنگ در اوکراین وضع نکرده‌اند، با این حال یلن ادعا کرد که سیاست پکن می‌تواند پیامدهای ماندگاری برای کشوری داشته باشد که مناقشات ارضی علیه همسایگان خود را دنبال می‌کند. 

معاون وزیر خزانه داری آمریکا سه روز پیش گفته بود که ضمن تداوم تحریم‌های سخت علیه موسسات مالی روسیه، مرحله بعد، از کارانداختن ماشین جنگی روسیه است.

والی آدیمو طی سخنرانی خود در موسسه پترسون برای اقتصاد بین الملل اعلام کرد: ائتلاف به رهبری آمریکا تلاش خواهد کرد تا توانایی نظامی روسیه را تضعیف و مانع تجدیدقوای ارتش این کشور برای شروع حملات جدید شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید