پیام تسلیت آیت‌الله فاضل لنکرانی به مناسبت رحلت آیت‌الله بجنوردی

کدخبر: ۴۹۰۴۶۷
اقتصادنیوز: رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پیامی رحلت آیت‌الله سید محمدمهدی بجنوردی را تسلیت گفت.
پیام تسلیت آیت‌الله فاضل لنکرانی به مناسبت رحلت آیت‌الله بجنوردی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، در پیامی ارتحال آیت‌الله سید محمدمهدی بجنوردی را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: ارتحال فقیه بزرگ و اصولی محقق حضرت آیت‌الله آقای حاج سید محمدمهدی بجنوردی (اعلی الله مقامه الشریف) موجب تاسف و تاثر شد.

این پیام حاکی است: این شخصیت علمی دوران عمر شریف خود را به تحصیل و تدریس و تحقیق در مباحثات فقهی و اصولی گذراند و یکی از برجستگان قله فقاهت و اجتهاد در نجف و تهران بود؛ تالیفات ارزشمند و محققانه ایشان مورد توجه اهل فکر و نظر است؛ در این دوران علمی، بزرگانی از محضر ایشان استفاده نمودند که خود هر کدام از شخصیت‌های شاخص و ممتاز مباحث فقهی‌اند.

در این پیام افزوده شده است: این مصیبت را به ساحت مقدس امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، حوزه های علمیه نجف و تهران، روحانیت معظم، مراجع بزرگوار خصوصا رهبری انقلاب و بیت گرانسنگ و شریف مرحوم آیت الله العظمی آقای حاج میرزا حسن بجنوردی(ره) و آقازادگان مکرم و دامادهای محترم و بالاخص اخوان معزز خصوصا آیت الله آقای حاج سید محمد بجنوردی (دامت برکاته) تسلیت عرض می‌نمایم؛ ان‌شاءالله در این ماه رحمت و برکت مشمول عنایات خاص امیرالمومنین(ع) خواهند بود.

 

پیام تسلیت مدیر حوزه‌های علمیه

همچنین آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در پیامی ارتحال آیت الله موسوی بجنوردی را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: ارتحال عالم متقی و فقیه عالی مقام حضرت آیت الله حاج سید مهدی موسوی بجنوردی(ره) موجب تاثر شد.

این پیام حاکی است: تعلیم و تربیت نفوس مستعده و آراستگی تمام عیار به اخلاق الهی بخشی از مجاهدت های آن عالم نیک سیرت است که ان‌شاءالله وصول به مقام رضوان الهی را برای ایشان مقدر خواهد کرد.

در این پیام ذکر شده است: اینجانب ضمن عرض تسلیت به بیت مکرم، دوستان و ارادتمندان، از درگاه رب غفور برای ایشان و والد ارجمندشان، رفعت مقام و حشر با ائمه اطهار(ع) و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر فراوان و پایدار خواهانم.

مرحوم آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی بجنوردی متولد ۱۳۱۳ هجری خورشیدی در نجف، فرزند ارشد آیت‌الله العظمی میرزا حسن بجنوردی، از مراجع نجف بود که در دوره حکومت پهلوی پس از یک سفر از ایران ممنوع‌الخروج شد و در تهران اقامت کرد؛ مادر ایشان نیز نوه آیت‌الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی مرجع عام شیعیان جهان بود.

آن مرحوم برادر آیت‌الله سید محمد و دکتر کاظم موسوی بجنوردی بود.

آن مرحوم برادر آیت‌الله سید محمد بجنوردی، عضو پیشین شورای عالی قضایی و دکتر سید محمدکاظم بجنوردی، رییس دایره‌المعارف بزرگ اسلامی و رهبر حزب ملل اسلامی بود.

وی در محضر استادانی همچون آیات عظام حسین حلی، سید محسن حکیم و سید محمود شاهرودی تلمذ کرده بود.

وی از کودکی تحصیلات حوزوی را آغاز کرد و در هشت سالگی به دست جدش، سید ابوالحسن اصفهانی معمم شد؛ مقدمات و سطح را نزد پدر و دیگر استادان حوزه از جمله شیخ صدرا بادکوبه‌ای بهره برد و بعد از آن در درس خارج فقه و اصول مراجع تقلید نجف حضور یافت؛ دیری نگذشت که همه استادانش به اجتهاد او شهادت دادند.

وی از ابتدای جوانی، کتاب‌های گوناگون فقهی و اصولی را برای طلاب و فضلای حوزه نجف تدریس کرد و برخی از مراجع معاصر از شاگردان آن دوران وی هستند.  وی در سال ۱۳۴۹ به تهران مهاجرت کرد و ضمن اقامه نماز جماعت به تدریس و تالیف همت گمارد؛ درس خارج او در تهران از مشهورترین دروس به ‌شمار می‌رفت.

وی با بیش از شش دهه تدریس سطوح مختلف و خارج، شاگردان بسیاری را تربیت کرد؛ مجلس درس او مملو از عالمان حوزوی و دانشگاهی بود که از جمله شاگردانی که در محضر ایشان تربیت یافتند، می توان به آیات بشیر نجفی، شمس‌الدین واعظی و عبدالنبی نمازی اشاره نمود.

از مرحوم آیت‌الله بجنوردی آثار ارزشمندی به جای مانده است که از جمله آنان می‌توان به کتاب‌های تحریر الأصول، الطهارة و البیع اشاره کرد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید