سیسمونی‌گیت؛ پرتکرارترین موضوع درتوییتر فارسی!

کدخبر: ۴۹۰۶۴۰
اقتصادنیوز: شرق در گزارش امروز خود واکنش کاربران توییتر واینستاگرام را به ماجرای سیسمونی‌گیت بررسی کرده است.
سیسمونی‌گیت؛ پرتکرارترین موضوع درتوییتر فارسی!
به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشت: در ساعات پایانی روز سه شنبه 30 فروردین ماه، وحید اشتری تصاویری از سفر خانواده محمد باقر قالیباف به کشور ترکیه جهت خرید سیسمونی منتشر کرد که این موضوع خیلی سریع مورد توجه رسانه‌های آنلاین و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت به نحوی که به مهمترین سوژه خبری روز پس از آن تبدیل شد. در این گزارش، واکنش‌های کاربران توئیتر و اینستاگرام به این مطالعه می‌شود.

در میان کاربران توئیتر، پس از افشاگری اشتری تا پایان روز گشته، بیش از 26هزار توئیت با کلیدواژه‌های قالیباف و سیسمونی منتشر شده است و کاربران جریان‌های سیاسی مختلف نسبت به این موضوع واکنش داده‌اند که در گراف زیر به خوبی مشخص است. این گراف بر اساس بازنشر توئیت‌های مربوط به خرید سیسمونی خانواده قالیباف توسط ماشین ایجاد شده است و نزدیکی و دوری هر کاربر و رنگ‌بندی آن بر مبنای میزان اشتراک در ریتوئیت‌کنندگانشان می‌باشد.

خرید-سیسمونی-و-قالیباف-1

این گراف برگرفته از ریتوئیت‌های بیش از 9هزار کاربر یکتاست. مطالعه این گراف به خوبی نشان می‌دهد که کاربران با سلایق مختلف سیاسی اعم از اصولگرا و انقلابی، اصلاح‌طلب و میانه‌رو و برانداز و مخالف جمهوری اسلامی در این مدت علیه قالیباف اظهار نظر کرده‌اند. فشردگی این گراف و پیوستگی کلاسترهای مختلف در آن نشان می‌دهد که مواضع این کاربران، علی‌رغم تفاوت در گرایش‌های سیاسی، نسبت به یکدیگر نزدیک بوده است به‌نحوی که توئیت‌های بسیاری از کاربران انقلابی توسط اصلاح‌طلبان ریتوئیت شده است و مشابه همین امر نیز در خصوص نسبت اصلاح‌طلبان و مخالفان جمهوری اسلامی دیده می‌شود.

خرید سیسمونی خانواده قالیباف و صدای بلند اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی

نکته مهمی که از این گراف می‌توان استنتاج کرد آن است که حامیان قالیباف در این ماجرا تنها بوده‌اند؛ نام محمد سعید احدیان به عنوان مشاور سیاسی- رسانه‌ای قالیباف، تنها در گوشه راست گراف و با فاصله از سایر کاربران دیده می‌شود. امری که نشان می‌دهد حامیان قالیباف در این ماجرا نسبت در کل شبکه محدود بوده‌اند و توئیت‌های حمایتی‌شان تنها توسط بخش اندکی از کاربران توئیتر بازنشر شده است. رنگ آبی که در گراف بیانگر نیروهای انقلابی و اصولگراست، تنها 16درصد از کل کاربران را نشان می‌دهد که همین امر نیز بیانگر تنهایی حامیان قالیباف در این توئیتر بوده است؛ این در حالی است که حتی تمام این کاربران هم در دفاع از قالیباف توئیت یا ریتوئیت نکرده‌اند.

در میان همه توئیت‌های منتشر شده، دو توئیت حتی از توئیت‌های وحید اشتری نیز بیشتر لایک گرفته است. پرلایک‌ترین منتشر شده در این موضوع توسط کاربری به نام حامد فدایی نوشته است که با 195656 لایک نوشته است:

پسر #قالیباف گفته پدرم از ماجرای #سیسمونی خبر نداشت

رییس مجلس انقلابی خبر نداره زنش وسط ماه رمضون برای چی رفته ترکیه، شما توقع داری از مشکلات ما خبر داشته باشه؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید