هیچکس در فرانسه نباید به حاشیه رانده شود

وعده های جدید امانوئل مکرون بعد از پیروزی در انتخابات فرانسه

کدخبر: ۴۹۰۸۹۸
امانوئل مکرون که روز یکشنبه به راحتی با شکست دادن نامزد راست افراطی، مارین لوپن، برای دومین بار به مقام رئیس‌جمهوری فرانسه رسید، ناخشنودی‌ها از دور اول حکومتش را پذیرفت و وعده تغییر داد
وعده های جدید امانوئل مکرون بعد از پیروزی در انتخابات فرانسه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس هنگامی که مکرون با شمارش چهار پنجم آرا با ۵۶ درصد در برابر ۴۴ درصد از رقیبش لوپن جلو بود، سازمان‌های نظرسنجی پیش‌بینی کردند با شمارش همه آرا حاشیه پیروزی مکرون بالای ۱۰ درصد خواهد بود، گرچه تفاوت آرای این دو رقیب در انتخابات سال ۲۰۱۷ بسیار بیشتر بود.

مکرون به این ترتیب نخستین رئیس‌جمهور فرانسه در ۲۰ سال گذشته می‌شود که مجددا به این مقام انتخاب شده است. ژاک شیراک، رئیس‌جمهور وقت فرانسه در سال ۲۰۰۲ با شکست دادن ژان ماری لوپن، پدر مارین لوپن، برای یک دوره دیگر به ریاست‌جمهوری انتخاب شد.

لوپن نتایج به دست آمده‌اش را «پیروزیی درخشان» نامید و گفت: «در این شکست، من چیزی به جز احساس شکلی از امید ندارم.»

گذشتن از آستانه ۴۰ درصد رای برای راست افراطی فرانسه بی‌سابقه است. لوپن در سال ۲۰۱۷ در برابر مکرون ۳۴ درصد در برابر ۶۶ درصد آرا شکست خورد و پدرش در مقابل شیراک کمتر از ۲۰ درصد آرا را به دست آورد.

او و ژان-لوک ملانشون، رهبر جناح چپ افراطی که در دور اول انتخابات در ۱۰ آوریل حذف شد، در سخنرانی‌هایشان در یکشنبه شب انتخابات مجلس قانونگذاری فرانسه در ماه ژوئن (خرداد) را هدف گرفتند و از رای‌دهندگان خواستند به آنها اکثریت پارلمانی بدهند تا بتوانند جلوی مکرون را بگیرند.

مکرون اکنون نخستین رئیس‌جمهور فرانسه پس از شارل دوگل است که در عین حفظ اکثریت پارلمانی برای دور دوم به این مقام رسیده است، بنابراین امکان تداوم سیاست‌های دولتش را دارد.

مکرون در سخنرانی پیروزی‌اش پذیرفت که بسیاری از افراد فقط برای این به او رای داده‌اند که جلوی لوپن را بگیرند و وعده داد که به این حس بسیاری از فرانسویان که استانداردهای زندگی‌شان در حال پایین آمدن است، رسیدگی کند.

او گفت: «بسیاری از افراد در این کشور نه به خاطر حمایت از ایده‌های من، بلکه برای طرد کردن ایده‌های راست افراطی به من رای دادند. می‌خواهم از آنها شکر کنم و می‌دانم که در سال‌های آینده به آنها مدیون هستم.»

آرای بالای لوپن در این بار ثمره سال‌ها تلاش او برای پذیرفتنی‌تر کردن سیاست‌های راست افراطی برای رای‌دهندگان بود. او با تاکید بر موضوعات مربوط به هزینه‌های زندگی در کارزار انتخاباتی‌اش توانست حمایت رای‌دهندگان «یقه آبی» (طبقه پایین) در جوامع روستایی ناراضی و در مراکز پیشین صنعتی را جلب کند.

مکرون نیز در سخنرانی پیروزی‌اش با اشاره به ناخشنودی‌ها از شیوه رهبری‌اش و  خشم کسانی که رقیب راست افراطی‌اش را برگزیدند، وعده پنج سال متفاوت از دوره اولش را داد و گفت:‌ «هیچکس در فرانسه به حاشیه رانده نخواهد شد..من دیگر نامزد یک اردوگاه نیستم، من اکنون رئیس‌جمهور همه هستم.»

پیروزی مکرون در خارج از فرانسه به عنوان تسکینی برای سیاست جریان اصلی مورد استقبال قرار گرفت که در سال‌های اخیر با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ و ظهور نسل جدیدی از رهبران ملی‌گرا به لرزه افتاده بود.

رهبران سیاسی در برلین، بروکسل، لندن و فراسوی آن از شکست لوپن ملی‌گرا و ضد اتحادیه اروپا استقبال کردند.

چارلز میشل، رئیس شورای اروپا در توییتر نوشت: «آفرین امانوئل. در این دوران پرآشوب ما به یک اروپای مستحکم و به یک فرانسه کاملا متعهد به ...اتحادیه اروپا نیاز داریم.»

ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا پیروزی مکرون را «خبری عالی برای همه اروپا» و تقویت کننده اتحادیه اروپا به عنوان «نقش‌آفرینی در بزرگترین چالش‌های دوران ما و در راس همه جنگ در اوکراین خواند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید