شوک نظامی بزرگ ایران به اسرائیل/ ویژگی های پهپاد کمان 22 که نمی دانستید+ فیلم و تصاویر

کدخبر: ۴۹۱۱۷۵
«کمان ۲۲» نخستین پهپاد پهن‌پیکر رزمی ارتش است که قابلیت حمل انواع محموله با مداومت پروازی بیش از ۲۴ ساعت را داراست.
شوک نظامی بزرگ ایران به اسرائیل/ ویژگی های پهپاد کمان 22 که نمی دانستید+ فیلم و تصاویر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پهپاد کمان ۲۲ با طول ۶.۵ متر، ۲.۵ متر ارتفاع و طول بال ۱۷ متر یکی از مدرن‌ترین پهپاد‌های ساخت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با قابلیت چندمنظورگی بوده که در رژه روز ارتش امسال برای اولین بار رونمایی شد.

 ۶ اسفند ۹۹ نخستین تصاویر از این پهپاد و تسلیحات قابل حمل آن و جزئیات بیشتری از توانایی‌های آن منتشر شد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

نخستین تست‌های پروازی پهپاد کمان ۲۲ نهاجا

 این پهپاد می‌تواند محموله‌های گوناگونی را با مداومت پروازی بالاتر از ۲۴ ساعت و بردِ آن ۳۰۰۰ کیلومتر حمل کرده و اهدف دوردست را  شناسایی، مراقبت و از آن‌ها اطلاعات جمع آوری و همچنین عکس‌برداری کند.

 اگر بخواهیم این برد را با برد ۱۲۵۰ کیلومتری پهپاد MQ-۱ مقایسه کنیم، کمان ۲۲ نسبت به پریدیتور آمریکایی هم در مداومت پروازی و هم در شعاع عملیاتی برتری قابل توجهی دارد.

کماندار

پهپاد کمان ۲۲ مقابل جایگاه ریاست جمهوری در روز ارتش امسال

پهپاد کمان-۲۲ به محموله‌های رزمی، اپتیکی و جنگالی تجهیز شده است و طراحی آن بر مبنای نیاز عملیاتی نیروی هوایی ارتش است که   امکان حمل این نوع مهمات هوشمند باعث افزایش توان رزمی در این پرنده بدون سرنشین شده است.

نسخه پیشین این پهپاد کمان ۱۲ نام داشت که می توانست پرتابگر راکت‌های ۷۰ میلی‌متری، موشک ضدزره، بمب‌های هوشمند و هدایت‌شونده قائم و موشک الماس با برد ۸ کیلومتر را برای انجام حمله علیه اهداف زمینی حمل کند.

کماندار

پهپاد رزمی کمان ۱۲

 بهمن ۹۹ امیر نصیرزاده فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش اعلام کرد که این پهپاد توان حمل ۳۰۰ کیلوگرم تسلیحات را داشته و  این میزان توان حمل تسلیحات نشان دهنده این است که کمان ۲۲ دست‌کم ۱۰۰ کیلوگرم بیشتر از کمان ۱۲ توان حمل تسلیحات دارد.

این پهپاد از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی با پهپاد MQ-۹ Reaper آمریکایی دارد که البته این شباهت بالا در شکل دماغه، پیکربندی بدنه و بال و همچنین سکان‌های هدایت افقی و عمودی عینیت بیشتری به پهپاد MQ-۹ آمریکایی پیدا می‌کند.

کماندار

بالا کمان ۲۲ - پایین MQ ۹ آمریکایی

 زوایای شیب‌دار با طول کم در قسمت پایینی بدنه این پهپاد از مشخصه‌های دیگری است که بازتاب راداری بسیار کوچکتری را نسبت به سطح مقاطع معمول در پهپاد‌های ایرانی برای رادار‌های هواپایه و راداری زمین‌ پایه‌ای که حدودا هم‌ ارتفاع پرواز کمان ۲۲ باشند ایجاد می‌کند.

این نکته باعث می‌شود که قبول پیچیدگی بیشتر طرح و هزینه و زمان بالاتر ساخت آن به صرفه باشد؛ یک سطح عمودی به‌سمت پایین نیز در انتهای بدنه و زیر موتور دیده می‌شود که دارای بخش متحرک یا رادر (Rudder) بوده و برای مانور در افق به پهپاد کمک می‌کند.

کماندار

از اولین تصاویر کمان ۲۲ 

پیش از این امیر سرتیپ خلبان نصیرزاده در تایید اطلاعات منتشر شده از  پهپاد کمان ٢٢ گفته بود که این پرنده توانایی حمل محموله‌های مختلفی همچون بمب و موشک را داراست. یکی دیگر از ویژگی‌های این پهپاد؛ مداومت پروازی بالای آن است که در حدود ٢۴ ساعت تخمین زده می‌شود و می‌تواند برد بیشتری را هم داشته باشد.

به گفته فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش «این قابلیت‌ها سبب شده تا کمان ۲۲ در اهداف دوردست بتواند عملیات‌های متعددی همچون رزمی، مراقبت، پایش و شناسایی و عکس‌برداری را با استفاده از مقدار قابل توجهی مهمات اجرا کند که نتیجه آن  توان رزم نیروی هوایی ارتش افزایش می‌یابد.»

کماندار

نمایی از تسلیحاتی که کمان ۲۲ حمل می‌کند

اگر به تصاویری که از رونمایی این پهپاد منتشر شده است خوب نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که تجهیزات و تسلیحات بسیار مهمی بر روی پهپاد کمان ۲۲  نصب می‌شود که در ادامه آن‌ها را با جزئیات بررسی می‌کنیم.

کمان ۲۲ مجهز به محموله‌های رزمی، اپتیکی و جنگالی است؛ موضوعی که در تسلیحات مشاهده شده در روز رونمایی نیز قابل مشاهده است؛ بر اساس آنچه به نمایش در آمده این پهپاد مجهز به بمب‌های هوشمند سری قائم، یک نوع بمب بالدار جدید و بمب هدایت لیزری است.

 این پهپاد به تسلیحاتی مانند پاد اخلالگر شاهین، پاد اخلالگر شهید عبدالله باقری برای اجرای عملیات جنگ الکترونیک و اخلال بر روی رادار‌های دشمن مجهز است.

کماندار

اخلالگر شاهین

 پاد اخلالگر شهید عبدالله باقری یکی از پاد‌های اخلالگر ساخت سپاه پاسداران است که جمعه ۲۵ بهمن ۹۸ در چهارمین کنگره بین‌المللی شهدای مدافع حرم و امنیت با حضور سردار فدوی رونمایی شد.

پاد اخلالگر فریب هواپایه شاهین نیز از دیگر تجهیزات مخصوص جنگال است که بهمن ماه سال ۱۳۹۸ در نمایشگاه اقتدار ۴۰ در مصلی امام خمینی (ره) تهران رونمایی شد.

این پادها قادرند پس از نصب بر روی جنگنده‌های نهاجا قادر است رادار‌ها و تجهیزات الکترونیک نیرو‌های دشمن را در باند X دچار اخلال کنند.

باند ایکس در رادارها، ماهواره‌های مخابراتی و شبکه‌های بیسیم کاربرد دارد و  به بازه بسامد‌های رادیویی ریزموج در طیف الکترومغناطیسی گفته می‌شود.

پاد اخلالگر هم وسیله‌ای است برای اخلال در سامانه‌های راداری تا کارایی آن‌ها کاهش یابد.

کماندار

پاد اخلال گر شهید باقری در حال نصب روی کمان ۲۲

این اخلالگر در رادار سامانه پدافندی و جنگنده‌ها و ناو‌ها عمل اخلال را انجام می‌دهد و باعث می‌شود که کارایی سامانه راداری دشمن کاهش یابد و یا دچار مشکل اساسی در عملیات جستجو و رهگیری شود.

اما بمب لیزری سنگین ۵۰۰ پوندی و نشانه‌گذار لیزری برای هدایت بمب لیزری نیز در این پهپاد مورد استفاده قرار گرفته که از این جهت می‌توان از کمان ۲۲ به عنوان اولین پهپادی در کشور نام برد که توانایی حمل بمب‌های سنگین لیزری را دارد.

از سوی دیگر زیر هر بال پهپاد کمان ۲۲، سه نقطه برای نصب تسلیحات قرار گرفته که در مجموع دو بال، ۶ نقطه وجود دارد و در قسمت میانی بدنه نیز یک نقطه دیگر برای نصب محموله وجود دارد.

کماندار

نقاط نصب تسلیحات کمان ۲۲ مشخص شده با فلش زرد

تعداد بالای نقطات نصب تسلیحات بر روی بال‌های این پهپاد یک مزیت قابل توجه این پهپاد است.

حتی در مقایسه این پهپاد با پهپادی مانند MQ-۱ پریدیتور آمریکایی که ۴ نقطه نصب بمب دارد، کمان ۲۲ در مجموع ۷ نقطه دارد که از این جهت تعداد نقطه‌های آن با پهپاد MQ-۹ آمریکایی برابر است.

دو روز بعد از رونمایی از کمان ۲۲ در رژه روز ارتش، روزنامه رای الیوم با انتشار مقاله ای با اشاره به مقاومت همه جانبه فلسطینیان برای دفاع از مسجدالاقصی خاطرنشان کرد که رونمایی ایران از پهپاد کمان ۲۲ شوک نظامی بزرگ برای صهیونیست‌ها بود و آنها را نگران کرده است.

کماندار

بازتاب رونمایی از کمان ۲۲ در روزنامه جروزالم پست رژیم صهیونسیتی

چرا که از غربی ترین نقطه ایران تا تا آویو مرکز رژیم صهیونسیتی تنها ۱۱۰۰ کیلومتر فاصله است و این درحالی است که کمان ۲۲ با برد ۳۰۰۰ کیلومتری که دارد می تواند تقریبا سه برابر این فاصله را طی کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید