دردسر جدید برای روس ها؛ توپ جنگی هلندی در راه اوکراین/ تصاویر

کدخبر: ۴۹۱۶۹۵
نیروهای مسلح اوکراین اکنون به تانک ها و توپخانه های متحرک بیشتر برای حمله به اهداف خود نیاز دارند، بدون این که سربازان در معرض آتش گسترده نیروهای دشمن قرار بگیرند.
 دردسر جدید برای روس ها؛ توپ جنگی هلندی در راه اوکراین/ تصاویر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصر ایران، به گفته یک مقام آلمانی ناشناس، هلند قصد دارد  هویتزرهای خودکششی پی‌زد‌اچ 2000  را به اوکراین ارسال کند، در شرایطی که آلمان مهمات 155 میلی‌متری و آموزش کار با  توپخانه سنگین  را ارائه خواهد کرد.

آموزش نیروهای اوکراینی در لهستان یا آلمان انجام خواهد شد. افزون بر این، دولت آلمان در حال مذاکره با کشورهای اروپای شرقی برای ارسال تانک به اوکراین است.

طی یک ماه نخست حمله روسیه به اوکراین، ستون های زرهی روس که به سمت شهر کیف حرکت می کردند با کمین های مرگبار نیروهای پیاده نظام اوکراین مجهز به  سلاح های ضد تانک  قابل حمل مواجه شدند. اما در حال حاضر  ارتش روسیه  نیروهای خود را به سمت منطقه دونباس در شرق اوکراین هدایت کرده که زمینی نسبتا باز است و پیاده نظام اوکراین با سلاح های ضد تانک قابل حمل نمی توانند به راحتی با گردان های مکانیزه روسیه درگیر شوند.

نیروهای مسلح اوکراین  اکنون به تانک ها و توپخانه های متحرک بیشتر برای حمله به اهداف خود نیاز دارند، بدون این که سربازان در معرض آتش گسترده نیروهای دشمن قرار بگیرند.

از این رو، توپ جنگی پی‌زد‌اچ 2000 می تواند به اوکراینی ها برای هدف قرار دادن نیروهای روسیه در دونباس کمک کند.

آشنایی با هویتزر پی‌زد‌اچ 2000

پی‌زد‌اچ 2000 یک  توپ جنگی خودکششی  155 میلی‌متری ساخت آلمان است که بر پایه  تانک لئوپارد 2  شکل گرفته است. این سلاح به یک پیشرانه دیزلی ام‌تی‌یو 881 که توانایی تولید 986 اسب بخار نیرو را دارد، مجهز شده است. این پیشرانه امکان دستیابی به سرعت 41 مایل بر ساعت (67 کیلومتر بر ساعت) را برای پی‌زد‌اچ 2000 فراهم می کند.

جنگ افزار اصلی هویتزر پی‌زد‌اچ 2000 یک توپ 155 میلی‌متری کالیبر 52 است که با یک سامانه گلوله گذاری اتوماتیک همراهی می شود. در صورت بروز نقص در این سامانه، امکان پر کردن دستی سلاح نیز فراهم است. در مجموع، 60 گلوله از انواع مختلف دودزا، منور و بشدت انفجاری قابل ذخیره سازی در پی‌زد‌اچ 2000 است.

لوله سلاح با لیزر سخت شده و با کروم پوشش داده شده است که تحمل گرمای قابل توجهی را فراهم می کند، از این رو، نواخت تیر بالا را ممکن می کند.

حملات سریع و نواخت تیر بالا موردی کلیدی برای نبرد با نیروهای روسیه در دونباس محسوب می شود زیرا غافلگیری و ایجاد تلفات سنگین در دقایق اولیه بمباران را به همراه دارد. از این رو، شلیک 20 گلوله در یک تا دو دقیقه موثرتر از 20 گلوله در 10 دقیقه خواهد بود.

افزون بر این، شلیک های سریع با حجم بالا احتمال بقای نیروهای خودی را افزایش داده و به توپخانه اجازه می دهد ماموریت خود را به سرعت تکمیل کرده و موقعیت خود را برای پرهیز از ضد حملات دشمن تغییر دهد.

توپ جنگی پی‌زد‌اچ 2000 دارای زرهی از جنس فولاد جوش داده شده است که می تواند مقاومت بالایی در برابر ترکش های توپخانه 152 میلی‌متری و گلوله های مسلسل 14.5 میلی‌متری مورد استفاده نیروهای روسیه ارائه کند. خدمه توپ همچنین می تواند زره های اضافی را برای محافظت در برابر خمپاره ها و مهمات خوشه ای بکار بگیرند.

برد شلیک 35 کیلومتر

هویتزر پی‌زد‌اچ 2000 می تواند 3 گلوله را تنها در 9 ثانیه شلیک کند، شلیک حدود 20 گلوله در دو دقیقه را تحمل کند، یا در بلند مدت 8 گلوله در دقیقه شلیک کند.

بیشینه برد توپ جنگی پی‌زد‌اچ 2000 برای گلوله های عادی دی‌ام121 برابر با 22 مایل (35 کیلومتر) است که می تواند به 29 مایل (46.6 کیلومتر) برای گلوله های دوربرد بیس بلید (Base Bleed) و 35 تا 42 مایل (56 تا 68 کیلومتر) برای پرتابه های مجهز به راکت دی‌ام702ای1 افزایش یابد.

با استفاده از گلوله های هدایت شونده مانند ام1156 پی‌جی‌کی آمریکایی یا اسمارت-155 آلمانی می توان به دقت بیشتر دست یافت.

با طول 11.7 متر، پهنای 3.6 متر، ارتفاع 3.1 متر و وزن 55.8 تن، هویتزر پی‌زد‌اچ 2000 یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین سلاح هایی است که تا به امروز در اختیار ارتش اوکراین قرار می گیرد.

 
 
 
 
عضویت در اینستاگرام عصر ایران
نظرات کاربران
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید