پیام انگلیس به فنلاند و سوئد در برابر تهدیدات مسکو

کدخبر: ۴۹۳۲۱۰
اقتصادنیوز: وزیر دفاع انگلیس با طرح این سوال که اگر فنلاند به ناتو ملحق نشود، انگلیس از این کشور حمایت نخواهد کرد، مدعی شد:‌ بریتانیا همیشه اینجا در شمال اروپا خواهد بود تا بخشی از فنلاند باشد و از این کشور حمایت کند.
پیام انگلیس به فنلاند و سوئد در برابر تهدیدات مسکو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزیر دفاع انگلیس ادعا کرد که از دو کشور فنلاند و سوئد، به رغم عدم عضویت آن‌ها در ائتلاف نظامی ناتو، در برابر تهدید نظامی روسیه حمایت می‌کند.

منابع خبری انگلیس گزارش دادند، بن والاس در اظهارنظری کنار همتای فنلاندی‌اش در هلسینکی گفت که پیوستن این کشور به ائتلاف نظامی ناتو تصمیم داخلی است و انگلیس در این زمینه لابی نخواهد کرد؛ اما ائتلاف بین کشورهای اروپایی "ما را ایمن تر می کند".

وی با طرح این سووال که اگر فنلاند به ناتو ملحق نشود، انگلیس از این کشور حمایت نخواهد کرد مدعی شد:‌  بریتانیا همیشه اینجا در شمال اروپا خواهد بود تا بخشی از فنلاند باشد و از این کشور حمایت کند. وزیر دفاع انگلیس عدم حمایت از فنلاند و سوئد در صورت حمله به این دو کشور را «غیرقابل تصور» دانست و گفت:‌  ما کشورهای اروپایی دارای ارزش های یکسان و تاریخ عمیق و طولانی هستیم.

وی با بیان اینکه «نمی‌توانم زمانی را تصور کنم که از فنلاند و سوئد حمایت نکنیم» اضافه کرد که مهم نیست آنها در جریان پیوستن به ناتو در چه مرحله‌ای هستند.

فنلاند و سوئد به رغم اینکه با سیاست‌های غرب همسو هستند اما برای اینکه روسیه را تحریک نکنند، عضو ناتو نیستند.  

استکهلم در سال ۱۹۹۴، تصمیم گرفت به برنامه مشارکت برای صلح (PfP) ناتو بپیوندد که هدف آن ایجاد اعتماد بین کشورهای عضو و سایر کشورهای اروپایی بود، اما تا کنون نشانی از تمایل به پیوستن کامل به این اتحاد نداشته است.  فنلاند نیز یکی از اعضای PfP است اما به طور مشابه تمایل خود را برای بی طرف ماندن از زمان جنگ اعلام کرده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های انگلیسی، روسیه این دو کشور اسکاندیناوی را درباره پیوستن به ناتو تهدید کرده است.

این درحالیست که  رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید