افشاگری رئیس سابق پنتاگون درباره نقشه ترور مقام بلندپایه نظامی ایران توسط ترامپ

کدخبر: ۴۹۳۴۸۱
اقتصادنیوز: رئیس سابق پنتاگون در کتاب خاطرات خود فاش کرد که «ترامپ» می‌خواست یک افسر ارشد نظامی که خارج از ایران فعالیت می‌کرد را هدف قرار دهد.
افشاگری رئیس سابق پنتاگون درباره نقشه ترور مقام بلندپایه نظامی ایران توسط ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، روزنامه گاردین در گزارشی بر اساس کتاب خاطرات «مارک اسپر» رئیس سابق پنتاگون، اعلام کرد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا قصد داشت یک ژنرال بلندپایه ایرانی را به دلایل سیاسی هدف قرار دهد.

بر اساس آنچه در کتاب خاطرات «مارک اسپر» وزیر دفاع دولت ترامپ آمده است، «رابرت او برایان» مشاور امینیت ملی چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا مدت کوتاهی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ در این کشور رئیس ستاد مشترک ارتش را با اعلام این خبر شوکه کرده و گفته بود که ترامپ می‌خواست یک مقام بلندپایه نظامی ایران که خارج از مرزهای این کشور به فعالیت مشغول بود را هدف قرار دهد.

بر اساس این گزارش، «مارک اسپر» دومین و آخرین وزیر دفاع آمریکا در دوران ترامپ در خاطرات خود در این باره نوشت: این کار ایده واقعا بدی بود که تبعات زیادی را نیز با خود به همراه داشت. ژنرال «مارک میلی» (رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا) می گفت که ترامپ این کار را صرفا در راستای منافع سیاسی ترامپ می دانست.

در طول این خاطرات، «مارک اسپر» خود را به عنوان یکی از گروهی از دستیاران معرفی می‌ کند که در برابر ایده‌ های بد یا غیرقانونی پیشنهادی ترامپ یا زیردستان مقاومت کرده بود؛ مانند حمله پیشنهادی به افسر ایرانی.

در ادامه کتاب خاطرات رییس وقت پنتاگون در این خصوص آمده است: ترامپ جنگ طلبی با تهران را بخش مهمی از دولت و ساختار اقدامات خود برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۲۰ قرار داده و نه تنها از توافق هسته ای ایران (موسوم به برجام) خارج شده بود؛ بلکه مرتباً در مورد هزینه درگیری با ایالات متحده هشدار می داد.

«اسپر» در ادامه اضافه می کند: در نشستی در ماه جولای سال ۲۰۲۰، «اوبرایان» (مشاور امنیت ملی ترامپ) برای اقدام نظامی علیه ایران به دلیل غنی سازی اورانیوم این کشور فشار می آورد - کاری که پس از خروج ترامپ از توافق هسته ای تسریع شد.

کتاب «اسپر» اضافه می کند: «اوبرایان» برای اقدام نظامی فشار می‌ آورد. «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور هم «به طرز ماهرانه‌ای به اوبراین تکیه می‌ کرد و می گفت: رئیس‌جمهور تمایل دارد کاری را در این زمینه انجام دهد؛ اما «مارک میدوز» رئیس دفتر ترامپ برای مخالفت با این بیانیه وارد عمل شد.

خاطرات این مقام ارشد پنتاگون می افزاید: با این حال، حدود یک ماه بعد در ۲۰ آگوست، ژنرال «مارک میلی» (رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا) به من گفت که «اوبرایان» (مشاور امنیت ملی ترامپ) عصر روز قبل تماس گرفته بود تا بگوید رئیس‌جمهور می‌خواست یک افسر ارشد نظامی که خارج از ایران فعالیت می‌کرد را هدف قرار دهد.

اسپر می نویسد: من و میلی از ماهیت این شخص آگاه بودیم. اما چرا حالا؟ چه چیز جدیدی بود؟ آیا تهدیدی قریب الوقوع وجود داشت؟ در مورد جمع آوری تیم امنیت ملی برای بحث در این مورد چطور؟ «مارک میلی» گفت که از این فراخوان «متحیر» شده است و احساس کرد که «اوبرایان رئیس‌جمهور را به این موضوع واداشته است» و تلاش می‌کند اخباری را ایجاد کند که به انتخاب مجدد ترامپ کمک کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید