پیام جدایی ۳ عضو تیم مذاکراتی آمریکا

اختلاف در وزارت خارجه آمریکا بر سر برجام

کدخبر: ۴۹۴۰۸۲
مقاله جدیدی که العربیه انگلیسی منتشر کرده حاکی از برخی اختلافات در وزارت امور خارجه آمریکا در مورد سیاست ایران و تیم مذاکره کننده آمریکا در وین است که منجر به کناره گیری دست‌کم ۳ عضو تیمی که رابرت مالی، نماینده ویژه بایدن در امور ایران رهبری آن را بر عهده دارد، شده است.
اختلاف در وزارت خارجه آمریکا بر سر برجام

به گزارش اقتصادنیوز، العربیه انگلیسی در مقاله‌ای که روز پنجشنبه منتشر کرد به نقل از دیپلمات‌ها و منابع نزدیک به چند مقام سابق و فعلی  آمریکایی از برخی اختلافات در وزارت امور خارجه آمریکا در مورد سیاست ایران و تیم مذاکره کننده آمریکا در وین خبر داد.

این گزارش مؤید خبرهای پیشین درباره تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات وین است که گفته می‌شد حداقل سه عضو این تیم که رابرت مالی فرستاده ویژه بایدن در امور ایران آن را رهبری می‌کند در ماه‌های پیشین، سمت خود را ترک کرده‌اند؛ ریچارد نفیو، آریان طباطبایی و دن شاپیرو.

در گزارش العربیه آمده است: آنتونی بلینکن، اندکی قبل از تایید شدن به عنوان دیپلمات ارشد ایالات متحده در سال گذشته، به قانونگذاران گفت که برای احیای آنچه که به گفته وی دیپلماسی آسیب‌دیده آمریکاست با تشکیل یک جبهه متحد برای مقابله با ایران، چین و روسیه تلاش خواهد کرد.

اما دیپلمات‌های آمریکایی و منابع نزدیک به چندین مقام سابق و فعلی می‌گویند به دلیل «تصمیم‌گیری متمرکز در دست تنها چند مقام» ناامیدی فزاینده‌ای در وزارت امور خارجه وجود دارد.

العربیه مدعی است، در حالی که ایالات متحده با موفقیت یک جبهه متحد غربی همراه با برخی از حامیان آسیایی را در راستای عقب راندن تهاجم روسیه به اوکراین رهبری کرده است، اما ظاهراً در سیاست های خود در مورد ایران و چین به اندازه کافی موثر نبوده است؛

در مورد چین، کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل عدم توجه آمریکا به خاورمیانه به دنبال پیمان‌های اقتصادی و امنیتی با پکن هستند.

در مورد ایران، به نظر می‌رسد مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای 2015 - در حال حاضر - به دلیل اختلاف تهران و واشنگتن درباره حذف نام سپاه پاسداران از فهرست [ادعایی] «سازمان‌های تروریستی خارجی» وزارت خارجه آمریکا (موسوم به FTO)، متوقف شده است.

Ali Baqeri Kani Vs Robert Malley at the moment of Iran Nuclear Talks Vienna + JPOA + Iran US Indirect diplomacy

جدایی ۳ عضو تیم مذاکراتی آمریکا

به عنوان نشانه‌ای از اختلاف نظرها و نارضایتی‌های یادشده، می‌توان به خروج حداقل سه عضو تیم مذاکره‌کننده‌ای که رابرت مالی رهبری آن را بر عهده دارد، اشاره کرد.

در ژانویه، زمانی که فاش شد که ریچارد نفیو تصمیم گرفته است از سمت خود به عنوان معاون راب مالی کناره گیری کند، وزارت امور خارجه تلاش کرد تا هرگونه شکاف را کم اهمیت جلوه دهد و گفت که تحرکات پرسنل در این نهاد "بسیار معمول" است.

اما نفیو در توییتر نوشت که در 6 دسامبر "صادقانه به دلیل اختلاف نظر در مورد سیاست‌ها" این سمت را ترک کرد.

ali azady 5-10-22

آرین طباطبایی، مشاور ارشد وزارت امور خارجه نیز از سمت خود در تیم مذاکره کننده استعفا داد. پروفایل لینکدین او می‌گوید که خانم طباطبایی در این ماه به عنوان مشاور ارشد سیاسی در پنتاگون شروع به کار کرد.

منابع آگاه از تصمیم وی می‌گویند طباطبایی تصمیم به ترک تیم مذاکراتی گرفت زیرا راب مالی به سفیر روسیه در وین (اولیانوف) اجازه داد بازیگردانی مذاکرات را بر عهده بگیرد.

ali azady 5-10-22

با این حال، زمانی که العربیه انگلیسی با او تماس گرفت، طباطبایی گفت: «در حال حاضر با هیچ مطبوعاتی صحبت نمی‌کند».

دن شاپیرو، سفیر سابق ایالات متحده در اسرائیل نیز پس از حدود هفت ماه، نقش خود را به عنوان مشاور ارشد راب مالی ترک کرد.

 شاپیرو گفت که او از ابتدا برای مدت شش ماه به تیم مالی پیوسته، چیزی که ظاهراً قبلاً با آن موافقت شده بود.

ali azady 5-10-22

ماجرای اختلاف راب مالی و ریچارد نفیو

نفیو گفت که او تیم را ترک کرده است زیرا با خط مشی تیم مذاکره کننده موافق نبوده است. 

اما منابع آگاه از مذاکرات به العربیه انگلیسی گفته اند که در میان تیم مذاکره کننده از تمایل مالی به گوش دادن به نظرات مخالف، نارضایتی وجود دارد.

بنا بر گزارش‌ها، نفیو به سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و منتقد توافق برجام که در سال 2015 منعقد شده بود، اطلاع رسانی کرد و اطلاعات بیشتری از آنچه مالی روی آن توافق کرده بود، ارائه داد.

یکی از منابع آشنا به بحث گفت که پس از این اتفاق، مالی ناامیدی خود را به بلینکن ابراز کرد.

ali azady 5-10-22

چند روز پس از انتشار اخبار تصمیم نفیو، منندز به مجلس سنا رفت و طی یک سخنرانی 58 دقیقه ای با بیلبوردهایی که دلایل بد بودن این توافق را پشت سر داشت، توافق هسته ای 2015 را به باد انتقاد گرفت. وی گفت: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران ما را به یک توافق بد یا یک توافق موقت تهدید کند که اجازه می‌دهد به ساخت ظرفیت هسته‌ای خود ادامه دهد.

نفیو  "قاطعانه" اطلاع رسانی به سناتورهای آمریکایی را بدون اطلاع قبلی مالی رد کرد.

نفیو به العربیه انگلیسی گفت: «راب از هر جلسه توجیهی با بخش قانونگذاری که من انجام می دادم کاملاً آگاه بود و در واقع به من دستور داد تا آنها را به عنوان بخشی از تلاش قوی برای اطلاع رسانی به همکاران کنگره در طول مدت حضورم در تیمش انجام دهم».

نفیو گفت که به دلیل احترام به این واقعیت که مذاکرات ادامه دارد و هرگونه اظهارنظر عمومی که ممکن است بیان کند می تواند به طور غیرمنصفانه ای به آن مذاکرات لطمه بزند یا بر موضع آمریکا تأثیر بگذارد، درباره مذاکرات توافق ایران اظهار نظر علنی نمی کند.

ali azady 5-10-22

وزارت امور خارجه گفته است که اختلاف نظرها طبیعی است. العربیه انگلیسی برای اظهار نظر با منندز تماس گرفت اما هیچ پاسخی دریافت نکرد.

اما در نشانه دیگری مبنی بر مخالفت بیشتر قانونگذاران آمریکایی و مقامات هر دو حزب سیاسی با نگرش کنونی دولت در قبال مذاکرات غیرمستقیم با ایران که اکنون نزدیک به هفت هفته است که به بن بست خورده، روز چهارشنبه دو طرح غیرالزام‌آور در سنا به تصویب رسید.

یکی از آنها توسط سناتور تد کروز پیشنهاد شد و خواستار حفظ تحریم‌های مرتبط با [ادعای] تروریسم علیه سپاه پاسداران ایران در راستای محدود کردن همکاری چین با تهران شد.

سناتور جیمز لنکفورد نیز طرحی را ارائه کرد که در آن می‌گوید هرگونه توافق آینده با ایران باید علاوه بر برنامه هسته‌ای این کشور، به رفتار منطقه‌ای تهران نیز بپردازد و نباید نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از لیست FTO حذف کند.

تعدادی از دموکرات های برجسته از هر دو طرح غیر الزام آور حمایت کردند، از جمله دستیار نزدیک بایدن، سناتور کریس کونز و رهبر اکثریت سنا، چاک شومر.

ali azady 5-6-2022

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید