استرالیا:

حضور کشتی جاسوسی چینی در آب‌های ما، تجاوزکارانه بود

کدخبر: ۴۹۴۷۵۷
اقتصادنیوز: دولت استرالیا امروز (جمعه) اعلام کرد که یک کشتی اطلاعاتی چینی به آب‌های سرزمینی این کشور وارد شده است.
حضور کشتی جاسوسی چینی در آب‌های ما، تجاوزکارانه بود

به گزارش اقتصادنیوز «پیتر داتون» وزیر دفاع استرالیا گفت این کشتی جاسوسی چینی در سواحل غرب استرالیا ردیابی شده و آن را «اقدام تجاوزکارانه» توصیف کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، داتون در یک کنفرانس خبری که برای اعلام ردیابی کشتی برگزار شد، توضیح داد:‌«فکر می‌کنم این یک اقدام تجاوزکارانه است، به‌ویژه به این دلیل که مسافت زیادی را تا جنوب طی کرده است».

وی اعلام کرد که استرالیا این کشتی جاسوسی چینی را در هفته اخیر ردیابی کرده است.

شبکه «اِی‌بی‌سی نیوز» نیز به نقل از وزیر دفاع استرالیا گزارش داد: «البته که هدف آن جمع‌آوری اطلاعات در امتداد خط ساحلی کشور ما بود. این کسب در نزدیکی تاسیسات نظامی و اطلاعاتی در سواحل غربی استرالیا ردیابی شد».

داتون این اقدام چین را «بی‌سابقه» توصیف کرد و اظهار داشت که او نه تنها نگران این است که کشتی چه میزان در آب‌های جنوب استرالیا حرکت کرده بلکه نگران است که کشتی هنگام بازگشت به شمال به سمت شهر «داروین» خط ساحلی را رصد کرده است.

بر اساس این گزارش، او این موضوع را «بسیار عجیب» نامید و گفت که انتظار دارد این کشتی چینی تا آنجا که می‌توانسته اطلاعات جمع‌آوری کرده باشد.

وزیر دفاع استرالیا همچنین افزود:‌«من فکر می‌کنم مردم استرالیا دشواری وضعیت کنونی در حوزه هند و اقیانوسیه، اقدامات تجاوزکارانه سران چین و دولت این کشور را درک می‌کنند».

تنش‌های سیاسی و امنیتی بین کانبرا و پکن طی ماه‌های اخیر، بعد از اعلام انعقاد معاهده نظامی جدید استرالیا-انگلیس-آمریکا در حوزه هند و اقیانوسیه و همچنین تلاش‌های چین برای مقابله با این اقدام از طریق امضای کردن توافقنامه‌های امنیتی با کشورهای کوچک شرق آسیا، بالا گرفته است.

پیش از این نیز وزارت خارجه چین با انتقاد مجدد از معاهده نظامی استرالیا، آمریکا و انگلیس در حوزه هند و اقیانوسیه، گفت این سه کشور در حال ترویج یک رقابت تسلیحاتی در شرق آسیا هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید