شکست اوکراین بعد از 82 روز مقاومت در ماریوپول/ 300 نفر به اسارت در روسیه برده می شوند/ اوکراین ویران شد

کدخبر: ۴۹۵۷۱۱
بیش از 260 سرباز اوکراینی که بسیاری از آنها مجروح شده اند، از کارخانه محاصره شده فولاد آزوفستال در شهر بندری ماریوپول تخلیه شده اند و به نظر می رسد کنترل شهر را پس از تحمل 82 روز بمباران به روسیه واگذار کرده اند.
شکست اوکراین بعد از 82 روز مقاومت در ماریوپول/ 300 نفر به اسارت در روسیه برده می شوند/ اوکراین ویران شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، بیش از 260 سرباز اوکراینی که بسیاری از آنها مجروح شده اند، از کارخانه محاصره شده فولاد آزوفستال در شهر بندری ماریوپول تخلیه شده اند و به نظر می رسد کنترل شهر را پس از تحمل 82 روز بمباران به روسیه واگذار کرده اند.

گانا مالیار معاون وزیر دفاع اوکراین اواخر روز دوشنبه گفت که 53 سرباز به شدت مجروح به بیمارستانی در شهر نووازوفسک تحت کنترل روسیه منتقل شدند و بیش از 200 سرباز دیگر از طریق یک راهرو به اولنیوکا منتقل شدند.

مشخص نیست چه تعداد سرباز در کارخانه فولاد باقی مانده اند، اما رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، گفت: “امیدواریم جان پسرانمان را نجات دهیم.”

او در یک بیانیه ویدیویی گفت: «من می خواهم تأکید کنم: اوکراین به قهرمانان اوکراینی خود زنده نیاز دارد. این اصل ماست.» 

53  نیروی مجروح هنگ آزوف که تسلیم روس ها شده اند به بیمارستانی در شهر نووازوفسک تحت کنترل روسیه منتقل شدند.

تصاویر تلویزیون روسیه نیز ۳۰۰ نیروی هنگ آزوف را نشان می دهد که در سوار بر اتوبوس، به اسارت در روسیه برده می شوند. گفته می شود ۵۰ نفر آنها مجروح هستند.

روس ها هنگ آزوف را "نازی" می خوانند و مدعی مبازره با نازیسم در اوکراین هستند.

این تخلیه احتمالاً پایان طولانی ترین و خونین ترین نبرد جنگ اوکراین و شکستی قابل توجه برای اوکراین است. ماریوپول پس از محاصره روسیه که به گفته اوکراین ده‌ها هزار نفر را در شهر کشته است، اکنون ویران شده است.

برای اوکراینی‌ها، کارخانه آزوفستال به نماد مقاومت تبدیل شده است و صدها سرباز در آنجا حتی پس از سقوط بقیه شهر به دست نیروهای روسی به نبرد در آنجا ادامه می‌دهند.

گفته می شود حدود 600 سرباز در داخل کارخانه فولاد حضور داشتند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که سربازان مدافع کارخانه فولاد ماموریت رزمی خود را انجام داده اند.

ستاد کل ارتش در بیانیه ای در حساب کاربری خود در فیس بوک اعلام کرد: فرماندهی عالی نظامی به فرماندهان واحدهای مستقر در آزوفستال دستور داد تا جان پرسنل را نجات دهند. تلاش ها برای نجات مدافعانی که در قلمرو آزوفستال باقی مانده اند ادامه دارد.

هنگ آزوف در بیانیه ای اعلام کرد که دستورات خود را برای نجات جان سربازان خود انجام می دهد.

هنگ آزوف که در گذشته وابستگی های ملی گرایانه داشت، یک شبه نظامی بود که پس از حمله به اوکراین در سال 2014 برای مبارزه با روس ها تشکیل شد، اما تبدیل به واحدی از گارد ملی اوکراین شد.

هنگ آزوف در پستی در شبکه های اجتماعی اعلام کرد: برای حفظ جان افراد، کل پادگان ماریوپل تصمیم مصوب فرماندهی عالی نظامی را اجرا می کند و امیدوار به حمایت مردم اوکراین است.

این سازمان اعلام کرد که نیروهایش در ماریوپول، در دریای آزوف در جنوب شرقی، به مدت 82 روز مقاومت کرده اند و برای بقیه اوکراین زمان برای نبرد با نیروهای روسی و تامین تسلیحات غربی مورد نیاز برای مقاومت در برابر حمله روسیه خریداری کرده اند

از زمانی که روسیه تهاجم خود را در فوریه (اسفند) آغاز کرد، ویرانی ماریوپل هم به نمادی از توانایی اوکراین برای مقاومت در برابر تهاجم روسیه و هم از تمایل روسیه برای ویران کردن شهرهای اوکراینی تبدیل شده است.

این تخلیه ساعاتی پس از آن صورت گرفت که روسیه اعلام کرد با انتقال سربازان مجروح اوکراینی به یک مرکز پزشکی در نووازوفسک موافقت کرده است.

وزارت دفاع روسیه گفت: «در مورد خروج مجروحان توافق شده است. یک کریدور بشردوستانه باز شده است که از طریق آن سربازان مجروح اوکراینی به یک مرکز پزشکی در نووازوفسک منتقل می شوند.»

آخرین مدافعان آزوفستال هفته‌ها در پناهگاه‌ها و تونل‌هایی که در اعماق زمین برای مقاومت در برابر جنگ هسته‌ای ساخته شده بودند، ایستادگی کرده بودند. غیرنظامیان از داخل کارخانه، یکی از بزرگترین تاسیسات متالورژی در اروپا، در اوایل ماه جاری تخلیه شدند.

همسر یکی از اعضای هنگ آزوف اوایل روز دوشنبه شرایط کارخانه را توضیح داد: «آنها در جهنم هستند. آنها هر روز زخم های جدیدی برمی دارند». ناتالیا زاریتسکایا گفت: «آنها بدون پا یا بازو، خسته و بدون دارو هستند».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید