واکنش بایدن به تیراندازی مرگبار در نیویورک

کدخبر: ۴۹۵۹۴۰
اقتصادنیوز: رئیس جمهور آمریکا در واکنش به تیراندازی شهر بافلو در ایالت نیویورک گفت: آنچه در اینجا اتفاق افتاد تروریسم داخلی است.
واکنش بایدن به تیراندازی مرگبار در نیویورک

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه درحالی که برای گرامیداشت قربانیان تیراندازی شهر بافلو در ایالت نیویورک به این شهر سفر کرده بود، این تیراندازی را یک حمله تروریستی خانگی توصیف کرد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: آنچه در اینجا (شهر بافلو در ایالت نیویورک) اتفاق افتاد تروریسم داخلی است. ایده های مربوط به برتری سفید پوستان یک سم است که در بدنه سیاست آمریکا جریان دارد.

بایدن در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که مرد مسلح سفیدپوست که ۹ سیاه‌پوست آمریکایی و یک نگهبان  سفیدپوست را به قتل رساند، بوسیله "نفرت نشات گرفته از رسانه‌ها، سیاست و اینترنت تحریک شده بود."

به گفته رئیس جمهوری امریکا، "رسانه ها، سیاست و اینترنت افرادی عصبانی، بیگانه، گمراه و منزوی را افراطی کرده  و آنها را به این باور غلط می رسانند که قرار است توسط افرادی که شبیه آنها نیستند جایگزین شوند."

سخنگوی جدید کاخ سفید در پی خشونت مسلحانه و نژادپرستانه بافلو در ایالت نیویورک اذعان کرد آمریکا با اپیدمی خشونت مسلحانه مواجه است.

در تیراندازی مرگباری روز شنبه به وقت محلی در فروشگاه مواد غذایی "تاپس فرندلی مارکت" در بلوک یک هزار و ۲۰۰ خیابان جفرسون در شهر بافلو ایالت نیویورک به وقوع پیوست که ۱۰ نفر کشته و ۳ نفر مجروح شدند.

پلیس ایالت نیویورک اعلام کرد: عامل این تیراندازی مرگبار، جوانی ۱۸ ساله بوده که در شهر بافلو نیویورک سکونت نداشته اما انگیزه نژادپرستانه داشته است.

به گفته پلیس، ضارب که تا دندان مسلح بوده و تجهیزات حرفه ای نظامی همراه داشته و دستگیر شده است. ضارب، تیراندازی را به صورت زنده در اینترنت پخش کرده است.

بر اساس اعلام پلیس نیویورک، از میان ۱۳ قربانی این تیراندازی، ۱۱ نفر سیاهپوست و ۲ نفر سفید پوست هستند.

خشونت علیه جامعه رنگین پوست آمریکا بویژه سیاهپوستان چندین دهه است که ادامه داشته و هیچ یک از مقامات بلندپایه این کشور از جمله روسای جمهوری کنونی و گذشته آمریکا هرگز اقدامی موثر برای پایان دادن به این رویه در پیش نگرفتند.

کارشناسان مسائل داخلی آمریکا معتقدند آنچه که از منظر امنیتی آمریکا را تهدید می کند، تروریست بین الملل و یا تهدیدهای خارجی نیست بلکه  رفتارهای خشونت آمیز سفید پوستان از جمله پلیس سفید پوست آمریکا است که ، تهدید بالقوه علیه شهروندان این کشور به شمار می رود.

بر اساس داده‌های مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا، نرخ قتل که بر اساس هر ۱۰۰ هزار نفر محاسبه شده است از ۴.۶ در سال ۲۰۱۹ به ۶.۱ در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است و دلیل اصلی آن افزایش فقر در جامعه آمریکا اعلام شده است.

اما نرخ قتل در میان آفریقایی تبارهای آمریکا ۲۶.۶ از هر ۱۰۰ هزار نفر است که یک افزایش ۳۹.۵ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد.

این داده‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۹ هزار و ۳۵۰ مورد قتل با سلاح گرم در آمریکا اتفاق افتاده است که سهم آفریقایی تبارها ۶۲ درصد از این موارد و سفیدپوست‌های آمریکایی ۲۱ درصد بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید