ادعای جنجالی درباره مذاکرات وین /علت توقف گفتگوها چیست؟

کدخبر: ۴۹۵۹۶۱
سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه گفت: «یک موضوع مربوط به ایالات متحده و ایران که جزو مسائل خارج از برجام است اجازه نمی‌دهد که در حال حاضر توافق حاصل شود.»
ادعای جنجالی درباره مذاکرات وین /علت توقف گفتگوها چیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه که کشورش به دلیل کارشکنی‌ها در روند مذاکرات یکی از عوامل کندی حرکت گفت‌وگوها بوده این بار هم به مغالطه فرار رو به جلو متوسل شده است.

فرانسه که از سال‌ها پیش به دلیل نقش سنتی‌اش در کارشکنی در مذاکرات هسته‌ای با ایران به نیابت از رژیم صهیونیستی به «گربه سیاه» این گفت‌وگوها شهره شده این بار هم به جای پاسخگویی درباره قصورش در مذاکرات رفع تحریم‌های وین به تاکتیک «فرار رو به جلو» روی آورده است.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه سه‌شنبه در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا پاریس امیدوار به از سرگیری سریع مذاکرات وین در وین است یا خیر مدعی شد: «پیش‌نویس توافق پایبندی به برجام اکنون دو ماه است که آماده شده است. به همین دلیل است که مذاکره‌کنندگان سه کشور اروپایی با این اطمینان خاطر که توافق می‌تواند در اسرع وقت جمع‌بندی شود وین را ترک کردند.»

در حالی که شواهد گوناگون حاکی هستند که عوامل متعددی غیر از خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی آمریکا عامل وقفه در مذاکرات است سخنگوی وزارت خارجه فرانسه بار دیگر با تکرار مواضع آمریکا و سایر کشورهای غربی ادعا کرده که این مسئله تنها عامل توقف گفت‌وگوها است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه گفت: «یک موضوع مربوط به ایالات متحده و ایران که جزو مسائل خارج از برجام است اجازه نمی‌دهد که در حال حاضر توافق حاصل شود.»

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: «ما از طرف‌ها می‌خواهیم رویکرد مسئولانه‌ای اتخاذ کرده و فوراً تصمیم‌های لازم برای به سرانجام رساندن این توافق را اتخاذ کنند. این تصور که این توافق، همزمان با پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران که می‌تواند منافع منع اشاعه‌ای برجام را کاهش دهد می‌تواند برای مدت نامعلوم روی میز باشد خطایی جدی و خطرناک خواهد بود.»

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند.

این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است.

بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.

دولت آمریکا فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» (FTO) قرار داده بود. این اقدام نخستین باری بود که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی» قرار می‌داد. پس از این تصمیم، شورای عالی امنیت ملی ایران مقر مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

پیش از اقدام دولت ترامپ در این راستا کارشناسان در خود آمریکا هم درباره تبعات این اقدام هشدار داده‌ و تلاش کرده‌ بودند کاخ سفید را از آن برحذر دارند. روزنامه نیویورک‌تایمز، به عنوان اولین رسانه‌ای که اسفندماه ۱۳۹۷ مقاصد دولت آمریکا در این باره را گزارش کرد نوشت این طرح هنگام ارائه با مخالفت مقام‌های پنتاگون و «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) رو به رو شده است.

در آن زمان ارزیابی پنتاگون و سیا این بود که چنین اقدامی نظامیان ایالات متحده و مأموران اطلاعاتی آن را در معرض خطر اقدامات متقابل توسط دولت‌های خارجی قرار می‌دهد. 

کارشناسان مسائل حقوقی در آن زمان عنوان کردند چنانچه طرف‌های کنوانسیون‌های ژنو در بدعتی جدید نیروهای مسلح یکدیگر را «سازمان تروریستی» بنامند و این رویه رواج پیدا کند، اعضای نیروهای مسلح آمریکا نیز، در صورت دستگیری در یک کشور ثالث، ممکن است متقابلاً «تروریست» تلقی شده و محاکمه شوند.

دولت فرانسه یکی از دلایل وضعیت فعلی برجام قلمداد می‌شود. پاریس نخستین کشوری بود که هنگامی که دونالد ترامپ هنوز از برجام خارج نشده بود از طرح او برای اضافه کردن بندهایی به برجام برای «قوی‌تر کردن» آن استقبال کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید