هشدار آمریکا درباره سلاح جدید روسیه در جنگ اوکراین

کدخبر: ۴۹۶۳۸۰
اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه آمریکا گفت: دولت مسکو فکر می‌کند که با استفاده ابزاری از غذا به عنوان سلاح می‌تواند روحیه مردم اوکراین را در هم بشکند
هشدار آمریکا درباره سلاح جدید روسیه در جنگ اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایسنا،  رویترز اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت، روسیه با "گروگان گرفتن" محموله‌های غذایی نه تنها اوکراینی‌ها بلکه میلیون‌ها تن از مردم جهان را هدف قرار داده و از این محموله‌های غذایی به عنوان سلاح استفاده می‌کند.

یکی از مقام‌های ارشد درمسکو بعدا این اتهام زنی‌ها را رد کرد و گفت: روس‌ها احمق نیستند و تا زمانیکه هدف تحریم‌های سخت قرار دارند، صادرات مواد غذایی صورت نمی‌گیرد.

بلینکن در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل از روسیه خواست تا محاصره بنادر اوکراین را پایان دهد و افزود: دولت مسکو فکر می‌کند که با استفاده ابزاری از غذا به عنوان سلاح می‌تواند روحیه مردم اوکراین را در هم بشکند و محموله‌های غذایی برای میلیون‌ها اوکراینی و میلیون‌ها نفر دیگر در سراسر جهان را به گروگان گرفته است.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: تصمیم برای استفاده ابزاری و به عنوان سلاح از غذا فقط و فقط بر گردن مسکو است. حدود ۲۰ میلیون تن غلات در سیلوهای اوکراین در حالی انبار شده و بلااستفاده مانده که تامین مواد غذایی در جهان با قیمت زیاد، به مشکل برخورده است.

در این میان، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز تلاش می‌کند تا با میانجی‌گری یک معامله که به اوکراین اجازه می‌دهد صادرات غذا را از سر بگیرد و تولید کود و غذای روسیه برای بازارهای جهانی احیا شود، وارد عمل شود.

جنگ در اوکراین که از ۲۴ فوریه سال جاری میلادی آغاز شده به افزایش قیمت غلات، روغن‌های خوراکی، سوخت و کودها منجر شده است.

روسیه و اوکرین با هم قریب به یک سوم از گندم جهان را تامین می‌کنند. همچنین اوکراین به تنهایی بزرگترین و اصلی‌ترین صادرکننده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزاست و روسیه و بلاروس هم بیش از ۴۰ درصد از صادرات جهانی پتاس را برعهده دارند.

دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری سابق روسیه نیز در پیامی تلگرامی نوشت: روس‌ها در تولید مواد غذایی مورد نیاز در سرتاسر جهان تحت شرایط مناسب مهارت داشتند. همه چیز غیر منطقی به نظر می‌رسد؛ از یک طرف تحریم‌های دیوانه‌وار اعمال می‌شود و از طرف دیگر تقاضا برای تامین مواد غذایی وجود دارد. اوضاع نباید اینطور باشد. ما احمق نیستیم.

مدودف همچنین گفت، تولید محصول به افراد ماهر در کشاورزی و همچنین تجهیزات و کود مناسب نیاز دارد.

از طرف دیگر، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل نیز هرگونه مقصر دانستن کشورش را در وضعیت پیش آمده کنونی برای تامین غذای جهانی رد کرد و آن را کاملا نادرست دانست.

وی همچنین اوکراین را به نگهداشتن و عدم عبور و مرور کشتی‌های خارجی از بنادرش و همچنین مین گذاری آب‌ها متهم کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک