امام جمعه اردستان: کاهش نرخ باروری نگران کننده است

کدخبر: ۴۹۶۴۱۳
اقتصادنیوز: امام جمعه اردستان در خطبه‌های نمازجمعه این هفته گفت: آمارها نشان می‌دهد که در دنیا ۳۲ درصد و در ایران ۷۰ درصد کاهش نرخ باروری داریم و ایران به سرعت در حال پیشروی در این موضوع و سالمند شدن است.
امام جمعه اردستان: کاهش نرخ باروری نگران کننده است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، امام جمعه اردستان گفت‌: با توجه به آمار نگران کننده فرزندآوری در کشور، توجه به موضوع جوانی جمعیت، باید جزو برنامه های ضروری مسئولان و مردم قرار بگیرد.

حجت السلام حسن دهشیری در خطبه‌های نمازجمعه این هفته اردستان، با بیان اینکه امروز روز ملی جمعیت نامگذاری شده است، اظهار کرد: مقام معظم رهبری چند سالی است که زنگ خطر کاهش باروری و زاد و ولد را به صدا در آورده و مرتب هشدار می‌دهند که کشور رو به سالمندی می‌رود.

وی افزود: آمارها نشان می‌دهد که در دنیا ۳۲ درصد و در ایران ۷۰ درصد کاهش نرخ باروری داریم و ایران به سرعت در حال پیشروی در این موضوع و سالمند شدن است.

امام جمعه اردستان خاطرنشان کرد: کارشناسان معتقدند اگر بین هفت تا ۱۴ درصد مردم بیش از ۶۰ سال داشته باشند جامعه وارد مرحله سالمندی شده است، از ۱۴ تا ۲۱ درصد مرحله دوم سالمندی و از ۲۱ درصد به بالا مرحله سوم سالمندی است.

دهشیری تصریح کرد: نرخ باروری و زاد و ولد به حدود یک درصد کاهش داشته است و این بدان معناست که هر خانواده‌ای یک فرزند به دنیا می‌آورد و اگر وضعیت اینگونه باشد جامعه رو به سالمندی می‌رود.

وی ترویج تک فرزندی را موجب مشکلاتی برای آینده کشور برشمرد و گفت: آیا تک فرزند خانواده می‌تواند کار و زندگی خود را رها کرده و از یک خانم و آقای سالمند به تنهایی مراقبت کند، علاوه بر همه این مسائل، ما در آینده با این روند با کمبود نیروی کار مواجه می‌شویم و نیروی انتظامی و نظامی کشور نیز رو به افول می‌رود.

امام جمعه اردستان تاکید کرد: به تعبیر رهبر انقلاب لازم‌ترین کار در شرایط فعلی این است که به مسئله جوانی جمعیت پرداخته شود و امید می‌رود زوج‌های جوان با تشویق‌هایی که در نظرگرفته شده و توکل بر خدا این خلاء را جبران کنند و ما شاهد جامعه جوان باشیم.

دهشیری با اشاره به یکم خرداد و سالروز آغاز محاصره اقتصادی در سال ۵۹، گفت: اروپا و آمریکا این برنامه ظالمانه را اجرا کردند و اخیراً مشاور ترامپ نیز گفته بود که من بعد از ۴۱ سال فهمیده‌ام که ایران برنده جنگ با آمریکاست اما در عین حال سختی‌هایی را بر ملت ما تحمیل کردند.

وی یادآور شد: چاره کار مبارزه با این سختی‌ها امروز به عنوان صرفه‌جویی و بهینه مصرف کردن است و ما باید درست مصرف کرده و از اسراف دوری کنیم اگر این عوامل به درستی مدیریت شود جامعه ما به کمبود دچار نخواهد شد.

امام جمعه اردستان با اشاره به سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر، بیان کرد: خرمشهر از بین رفته بود و جزو نقشه دشمن و استان نوزدهم آنها شده بود اما بعد از ۵۷۶ روز اسارت با جانفشانی نیروهای ارزشمند ایرانی پس گرفته شد و داغی بزرگ بر دل دشمنان گذاشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید